Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Geboekstaafd

Nienke van Oeveren | 23 juni 2015 | 1-2 minuten leestijd

Geboekstaafd: Kilian Bennebroek Gravenhorst

Kilian Bennebroek Gravenhorst is eigenaar van PlusPulse en docent bij onder andere Sioo. Hij is gespecialiseerd in verandermanagement en gefascineerd door de vraag hoe leiders hun veranderambities realiseren. Zijn favoriete managementboeken? Lees erover na de breek.

1 Onderweg

Leike van Oss en Jaap van ’t Hek

‘Een veranderaar wil graag grote dingen, maar Leike van Oss en Jaap van ’t Hek schrijven juist over de kleine stapjes die een verandering écht vraagt. Zij maken een eigen verandertaal, wat aansluit bij mijn opvatting dat verandering ook gaat over nieuwe betekenis maken. Dit is een boek voor gevorderde veranderaar. En het bevat veel waardevolle oefeningen en checklists. Bijvoorbeeld twee over eufemismen; die maken zichtbaar wat we moeilijk benoemen.’

2 Verandermanagement in 28 lessen

Jaap Boonstra

‘Het leuke van de 28 verhalen uit dit boek is dat ze zo makkelijk weglezen. Maar ook voor de doorgewinterde veranderaar bevat het wijze lessen. Jaap neemt je mee op reis en onderweg zie je hoe je verandering echt werkend maakt. Bijvoorbeeld door te ontdekken dat je altijd met mensen te maken hebt die anders zijn dan jij. Veranderaars zoeken vaak gelijkgestemden op, dat is niet handig.’

3 The leader's guide to storytelling

Stephen Denning

‘Wezenlijk voor veranderen is dat je een goed verhaal maakt en dat je dat ook goed vertelt. De literatuur over storytelling helpt je daarbij. Stephen Denning neemt het perspectief van de leider als verteller. Hoe vertel je je verhaal zo goed mogelijk? Een visieverhaal vertel je anders en op een andere manier dan bijvoorbeeld een verhaal over kernwaarden. Dit boek is heel praktisch en laat je goed zien wat je als leider te doen staat. Dat gaat verder dan het maken van beleidsnotities of kijken naar stippen op de horizon. Sinds ik mij meer verdiep in veranderverhalen, zie ik de enorm krachtige werking ervan.’

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden