Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Obama 2.0

Onlangs las ik een interessant artikel van Frans Verhagen (in Intermediair) die zijn visie gaf op de internetstrategie van Barack Obama. De campagne van deze presidentskandidaat zet het internet in met drie verschillende doelen: hulp bij het organiseren van supporters, geld binnenhalen en ‘het vertellen van het campagneverhaal’. En Obama doet dit vooralsnog met verve.

Yousri Mandour | 15 september 2008 | 3-5 minuten leestijd

Zo probeerde hij bij het campagne voeren niet alles onder controle te houden door alleen de meest vriendelijke vragen op fora te beantwoorden. Mensen konden hun eigen sites opzetten met ondersteuning van het Obama-netwerk. Die bleken hun eigen dynamiek te genereren en meer en meer mensen ertoe te verleiden mee te doen met de campagne.

Het heeft Obama uiteindelijk 750.000 (!) actieve vrijwilligers opgeleverd, en 30.000 bijeenkomsten van supporters. En wat het geld binnenhalen betreft zijn het vooral de kleine donoren die het verschil maken. In februari 2008 meldde Obama dat 94 procent van de donaties bedragen betrof van minder dan tweehonderd dollar, terwijl dat getal voor Clinton 26 procent was en voor McCain dertien procent. Als de boeken over de campagne van 2008 straks worden geschreven, zal het internet een prominente rol spelen. Misschien wel de hoofdrol. Volgens Verhage is Obama dan ook de eerste echte kandidaat van de internetgeneratie.

Laten we de blik eens verleggen naar Nederland. Uiteraard is het nu geen verkiezingstijd, maar zijn er nog vermeldenswaardige internetmarketinginitiatieven van politieke partijen? Weinig verheugends, vrees ik. Het laatste echte wapenfeit is alweer afkomstig van de Provinciale Staten verkiezingen van maart 2007. De online virale marketingcampagne van de SP maakte destijds furore. Het door de SP gemaakte filmpje werd binnen één week tijd meer dan één miljoen keer bekeken. In het jaar 2008 haalde alleen Rita Verdonks Trots op Nederland de landelijke aandacht met haar internet strategie.

Rita vraagt haar achterban zelf een inhoudelijke bijdrage te leveren aan de eerste acht hoofdthema's waar Trots op Nederland (ToN) zich op richt. Als ik nu een blik werp op de ‘wiki’ van ToN, dan schieten de tranen me werkelijk in de ogen. Het merendeel van de thema’s ligt er nog zieltogend braak bij. Ik hoop voor Rita dat het huidige kabinet niet snel zal vallen, en dat het enthousiasme van de achterban tijdig op gang komt. Anders zal zij toch echt zelf haar programma moeten schrijven.

Nee, voor Nederlandse ‘succes stories’ op het gebied van internetmarketing moeten we ons beperken tot enkele slimme ondernemers die hun zolderkamerinitiatieven hebben zien uitgroeien tot een miljoenenbusiness. Denk maar aan initiatieven als Startpagina, Marktplaats, Hyves en Independer. Toch bevindt zich onder deze laag van succesvolle internetbedrijven ook een groot aantal minder zichtbare bedrijven die eveneens spectaculaire resultaten laten zien. Ikzelf ben vooral enthousiast over de volgende twee bedrijven.

Wel eens gehoord van SPIL GAMES? Dit bedrijf is marktleider op het vlak van ‘online casual game portals’ met meer dan 48 gelokaliseerde spelletjessites over de hele wereld. Per maand spelen meer dan negentig miljoen unieke bezoekers online games op portals zoals Spelletjes.nl, Spielen.com, Jeux.fr, Games.co.uk of Juegos.com. Volgens medeoprichter en CEO Peter Driessen ligt het succes van het bedrijf onder andere in het ‘first mover advantage’. Na het behalen van binnenlands succes in 2004 was Driessen er als de kippen bij om buitenlandse bedrijfsdomeinen voor een prikkie op te kopen. Iets wat anno 2008 compleet ondenkbaar is.

Bekend met Coolblue? Op dit moment naar eigen zeggen één van de snelst groeiende en meest toonaangevende internetbedrijven van Nederland. Coolblue bestaat uit 27 gespecialiseerde webwinkels waarmee het bedrijf ‘consumer goods’ in Nederland en België levert. Pieter Zwart, oprichter en CEO van Coolblue en Entrepreneur of the Year 2006, ziet Coolblue nu al als serieuze ‘challenger’ van de Mediamarkt. De focus ligt hierbij op het leveren van de beste service en dit streven blijft niet bij holle frase. Wat dacht u van vóór 21.00 uur besteld, de volgende dag al in huis? Wanneer een groter aandeel van de elektronica de komende jaren online verkocht gaat worden, kan Coolblue nog stormachtiger groeien dan ze nu al doet.

SPILGAMES en Coolblue laten zien hoe succes op korte termijn binnen handbereik ligt door het business model optimaal te laten aansluiten bij de kracht van het internetkanaal. Obama heeft inmiddels al bewezen hoe een relatieve ‘nobody’ met ondersteuning van een effectieve internetstrategie zelfs een icoon als Hillary van de troon weet te stoten. Flikt hij dit kunstje nogmaals door in november rivaal McCain te verslaan, dan mag hij zich niet alleen de eerste zwarte Amerikaanse president noemen, maar ook meteen de eerste ‘2.0 president’.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden