Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Pierre Pieterse | 19 april 2007 | 2-3 minuten leestijd

Managementteams

R. Meredith Belbin is dé auteur op het gebied van werken in teams. Voor menigeen is Belbin synoniem met teamrollen en werken in teams. De teamrollen van Belbin wordt dan ook in menig organisatie toegepast. In Managementteams wordt de theorie en toepassing van teamrollen toegelicht. De inhoud in het kortDe boodschap die het boek wil overbrengen is dat de juiste combinatie van mensen van essentieel belang is voor het goed functioneren van een managementteam. Het zoeken naar deze combinatie van mensen noemt Belbin teamrolmanagement.

Belbin onderscheidt tegenwoordig negen teamrollen (voorheen acht). Deze negende teamrol – die van specialist – wordt in deze herziene druk geïntroduceerd. De overige acht teamrollen zijn: bedrijfsman, voorzitter, vormer, plant, brononderzoeker, monitor, groepswerker en zorgdrager. Elke rol moet in een team vertegenwoordigd zijn, om balans te vinden tussen teamleden en zo een evenwichtig team te vormen. Bijvoorbeeld: een team heeft baat bij leden die ondernemend zijn en graag nieuwe projecten starten maar ook iemand die zorgvuldig werkt en ervoor zorgt dat zaken afgemaakt worden. Daarnaast licht Belbin in zijn boek toe wat er gebeurt als bepaalde rollen oververtegenwoordigd zijn.

Verschillen met de vorige uitgave
Naast de toevoeging van de negende teamrol, verschilt dit boek op een aantal punten van de vorige uitgave. Om de toepassing van teamroltheorie toe te lichten zijn in deze herziene uitgave elf herkenbare en aansprekende ‘case studies’ verzameld. Daarnaast is een hoofdstuk toegevoegd waarin de huidige stand van zaken over teamrolmanagement wordt toegelicht. Tenslotte is in ‘Managementteams’ een nieuw hoofdstuk opgenomen waarin de teamroltheorie in het Nederlandse taalgebied wordt beschreven. Het hoofdstuk wordt afgesloten met een Nederlandse literatuurlijst over teamrolmanagement. Een nuttige toevoeging, aangezien de wijze waarop mensen in (moeten) teams samenwerken grotendeels cultureel bepaald is.

‘Managementteams’?
Anders dan de titel doet vermoeden, gaat het boek over meer dan alleen ‘Managementteams’; de theorieën zijn toepasbaar op alle soorten teams, van sportteams tot projectteams en R&D-afdelingen. De voorbeelden zijn overwegend afkomstig uit andere teams dan ‘Managementteams’.

Inmiddels heeft Belbin een vervolg geschreven op ‘Managementteams’. Dit vervolg heet’Teamrollen op het werk’. De essentie van teamrolmanagement wordt hierin beschreven, met daarnaast de kenmerken van de teamrollen en de adviezen hoe deze teamrollen te implementeren in de organisatie. De inhoud van de twee boeken overlappen elkaar deels. ‘Managementteams’ is theoretischer;’Teamrollen op het werk’ biedt meer aanknopingspunten voor de praktijk.

Conclusie
Hoewel de 1e druk al in 1998 is verschenen, heeft dit boek aan actualiteit nog niet ingeboet. Sterker nog: werken in teams wordt de komende jaren alleen maar belangrijker. En ‘Managementteams’ probeert een bijdrage te leveren aan ‘winnende teams’ zoals Belbin dit zelf noemt. En met succes. ‘Managementteams’ mag inmiddels dan ook tot een standaardwerk in de managementliteratuur worden gerekend. Voor wie werkt met teams, moet dit boek gelezen hebben. Wie Teamrollen op het werk al heeft, kan zich de aanschaf besparen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden