Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Bert Peene | 15 december 2009 | 2-3 minuten leestijd

Oude wijn in nieuwe zakken (maar ze smaakt nog prima)

Essentie van communicatie is de opvolger van het succesvolle ‘Basisboek communicatie’, de klassieker van Wil Michels die in de loop der jaren heel wat hbo-studenten de weg gewezen heeft in de boeiende wereld van de bedrijfscommunicatie.

Uitgangspunt van dat boek was het concept geïntegreerde communicatie: alle communicatie-uitingen van een organisatie moeten zorgvuldig op elkaar afgestemd worden om optimaal effectief te kunnen zijn. De kracht van het boek was vooral de heldere vertaling van complexe theorieën naar de praktijk van alledag en het hoge how to-karakter van de aangeboden stof. De vele adviezen en checklists maakten het mogelijk onmiddellijk met het geleerde aan de slag te gaan.

‘Basisboek communicatie’ beleefde de ene druk na de andere en dan zou je als uitgever ontspannen achterover kunnen leunen. Het boek verkoopt zichzelf wel. Maar blijkbaar staat er toch een maat op het aantal keren dat je ongestraft kunt bijdrukken. Het boek kreeg een nieuw jasje - beter gezegd: werd helemaal opnieuw in de kleren gestoken - en werd omgedoopt tot Essentie van communicatie.

De structuur van het boek is nauwelijks gewijzigd. In de eerste hoofdstukken komen de ontwikkelingen op het vakgebied en de drie deelgebieden concerncommunicatie, interne communicatie en marketingcommunicatie aan bod, waarna wordt uitgelegd hoe je een communicatieplan maakt. Vervolgens zoomt Michels in op een aantal specifieke thema’s, zoals relatiemanagement, media, perscontacten, tekst en beeld, werken met externe bureaus en het organiseren van evenementen. Aan het eind van het boek is dan nog een aantal ‘competentiegerichte praktijkcases’ toegevoegd: elf opdrachten om precies te zijn - meestal wordt onder ‘cases’ toch iets anders verstaan - waarin de theorie uit voorgaande hoofdstukken kan worden toegepast.

Je zou dit boek kunnen afdoen als oude wijn in nieuwe zakken. Boerenbedrog zelfs voor mijn part, want het is geen nieuw studieboek geworden. Teksten en illustraties zijn weliswaar geactualiseerd, de meerkeuzevragen aan het eind van ieder hoofdstuk zijn naar de inmiddels bekende bijbehorende website verplaatst - in dit geval www.essentievancommunicatie.noordhoff.nl - maar voor de rest bleef alles toch bij het oude. Hoewel… ‘Essentie van communicatie’ is in full color druk uitgegeven en dat mag meer dan een marginale verandering heten. Samen met de overzichtelijke lay out zorgt het er namelijk voor dat je het boek met (nog meer?) plezier ter hand neemt en dat is waarachtig niet de minste belangrijke voorwaarde voor een effectief leerproces.

Michels heeft zijn boek een motto meegegeven: boeien, binden, verrassen, verleiden. ‘Communicatie is een voorstel,’ schrijft hij in zijn Inleiding. ‘Mogelijk wil je de ontvanger informeren, overtuigen of misschien zelfs verleiden. Ook dit boek doet je een voorstel, een belofte: ‘Dit boek biedt je een inspirerende en eenvoudige inleiding in het vakgebied communicatie.’ Wat mij betreft is hij daar uitstekend in geslaagd. Noem dit boek gerust oude wijn in nieuwe zakken, maar die wijn smaakt in ieder geval nog best.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden