Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Pierre de Winter | 12 maart 2010 | 1-2 minuten leestijd

Adviseren kun je leren

Wat maakt een goede adviseur? En hoe dient-ie zich te ontwikkelen? In een tijd waarin de consultingindustrie het zwaar heeft, zijn dit zinvolle vragen. In het boek De lerende adviseur proberen de toppers uit de Nederlandse adviseurswereld een antwoord te vinden.

Managementauteur Thijs Homan schrijft over Joanne die werkt bij een internationaal opererend computerbedrijf. De afgelopen twee jaar heeft ze steeds dezelfde functie bekleed, acht nieuwe bazen gehad die elk met een nieuw ‘veranderinitiatief’ kwamen, drie wisselingen van de wacht in de divisiedirectie meegemaakt die steeds van een ingrijpende reorganisatie vergezeld gingen, en meerdere experimenten met verschillende verandertrajecten langs zien komen. Zeven keer is ze opnieuw gestart met een e-learningtraject waarvan ze overtuigd is dat het belangrijk is, maar dat ze onder deze omstandigheden niet van de grond heeft weten te krijgen.

Het woord ‘walgelijk’ komt op als je het leest. Homan schrijft deze case dan ook niet voor niets op. Hij betoogt dat consultants en veranderaars best eens een toontje lager mogen zingen. Zeventig procent van de verandertrajecten mislukt, permanente verandering is het adagium geworden in moderne organisaties en de mensen over wie het allemaal wordt uitgestort, raken op zijn best gedemoraliseerd, maar komen ook zomaar in de ziektewet terecht.

Homan vervolgt: ‘Er zijn al diverse prachtige lijsten met competenties waar organisatieadviseurs aan zouden moeten voldoen. (…) Mijn vraag is: zijn die competenties niet gegrondvest op een verandermodel en een beroepsbeeld dat leidt tot Joannes situatie? En zouden we die competenties niet eens moeten gaan herzien? (…) Steeds maar weer maar weer interventies plegen om te zorgen dat ‘hún’ doen wat bedacht is vanuit een wereld die niet dezelfde is als hun lokale wereld. (…) Wie zijn eigenlijk de ‘hun’ die moeten veranderen? De mensen in organisaties die dat uit alle macht dag in dag uit al proberen te doen? Of de managers en adviseurs die met hun ‘ingeblikte’ verandermethoden de natuurlijke veranderingen steeds maar weer de pas afsnijden en frustreren?’

Woorden naar mijn hart in een fraai boek, met nog meer fraaie bijdragen als deze, bij elkaar gebracht door de consultants en managementauteurs Marjo Dubbeldam en Wilfred Goedmakers. En nu maar hopen dat heel veel consultants en managers ze ook tot zich willen nemen.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden