Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Ben Kuiken | 30 mei 2008 | 1-2 minuten leestijd

Goochelen met merken

Communicatieadviseur Paul Stamsnijder schreef een leuk en verhelderend boekje over rebranding, Het merk is dood, leve het merk. Vooral de miskleunen van bedrijven zijn zeer leerzaam, hoewel Stamsnijder een kans voor open doel helaas laat liggen.

Paul Stamsnijder was jarenlang communicatiemanager bij TNT Post, kunnen we lezen op de achterflap. U weet wel, dat bedrijf dat eerst PTT heette, toen TPG en dan nu TNT Post. Persoonlijk ben ik blijven hangen in de vorige fase (TPG), maar er zijn ook nog mensen die spreken van ‘de PTT’ en die zelfs denken dat KPN nog steeds verantwoordelijk is voor de bezorging van de post. Een niet geheel geslaagde operatie, zou je dus mogen concluderen.

Het is daarom eigenlijk verwonderlijk dat de naamsverandering van het postbedrijf niet een wat prominentere plek in het boek van Stamsnijder kreeg, want die heeft hij tenslotte van zeer nabij meegemaakt. Sterker nog: de rebranding van PTT naar TPG en vervolgens naar TNT vormde de directe aanleiding voor het schrijven van het boek, zo vertrouwde hij de redactie van Boekcover toe tijdens een podcast-interview (zie elders op deze site). Maar waarom deze case dan niet wat verder uitgewerkt? Zo laat Stamsnijder toch een kans voor open doel liggen.

Dat is ook meteen het enige kritiekpuntje op het boek. Want Stamsnijder heeft een leuk en verhelderend boek geschreven over rebranding. Een boek vol met herkenbare voorbeelden, praktische tips en do’s and dont’s. Hij behandelt zowel de keuze van een goede naam als het meer theoretische onderwerp van hoe een merk het verhaal van een bedrijf of product kan vertellen. Het thema van het boek is dat een bedrijf goed de tijdgeest dient aan te voelen en de eerste tekenen van veroudering van een merk voor zou moeten zijn. Gemakkelijk is dat niet, vooral niet omdat iedereen wel een mening heeft over merken en de discussies daarover al snel ontaarden in oeverloos gepraat en politieke steekspelletjes tussen grote ego’s en charlatans. Dat zal ook wel altijd zo blijven, maar zij kunnen zich na het boek van Stamsnijder niet meer verschuilen achter het spreekwoord: in het land der blinden is eenoog koning.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden