Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Summary - De reorganisatie ontmaskerd

Reorganisatie. Een simpel woord waar dus een hele wereld achter schuil gaat. Vaak wordt reorganisatie als een soort containerbegrip benaderd, maar wie het ontmaskert – zoals Georgy Evers heeft gedaan – ziet een complex fenomeen dat niet zomaar tot een succes kan worden gebracht.

Ronald Buitenhuis | 27 oktober 2015 | 1-2 minuten leestijd

Reorganisaties kunnen opkomen als tsunami’s, golven, draaikolken en rimpelingen. Verwoestende tsunami’s als een financiële crisis kunnen een complete sector treffen. Terwijl rimpelingen als gevolg van interne bewegingen bij organisaties voor een even grote opschudding kunnen zorgen. Opvallend is dat bij soortgelijke problemen in organisaties vaak andere beslissingen worden genomen. De rol van de leider is dus cruciaal. Net als emoties en belangen die de inhoudelijke aanpak sturen. Ook gelden er vaste spelregels (projectmatige aanpak!) die in de praktijk voor het gemak maar worden vergeten.

Leiders zijn mensen met emoties, twijfels en dilemma’s. Maar het is een taboe om die twijfel te uiten. Dat wordt als teken van zwakte gezien. Het is nu de truc om bij reorganisaties een balans te vinden tussen ‘eigen’ kracht en hulp vragen. Adviseurs hebben vooral de taak om leiders te voeden met informatie zodat deze een overwogen beslissing kunnen nemen. Helaas hebben adviseurs de neiging om een absolute waarheid te verkondigen. Die dus niet bestaat.

Persoonlijkheid, achtergrond en ervaring van de leider bepalen de keuzes en aanpak van een reorganisatieproces. De leider moet daarbij rekening houden met acht dilemma’s die hij in balans moet zien te houden: het zijn niet alleen feiten die een reorganisatie domineren, ook irratio, emotie, intuïtie, belangen, normen & waarden, drijfveren en het verleden moeten een plek krijgen.

De leider moet daarnaast rekening houden met alle stakeholders en mag nooit te ver voor de troepen uitlopen. Waak ook voor de leider die zegt het ‘klusje wel even te klaren’. Dit soort leiders bekijken reorganisaties vaak eendimensionaal, en niet vanuit het complexe factorenmodel. Tot slot: de beste organisaties zijn organisaties waar zelden of nooit een reorganisatie nodig is. Daar wordt tijdig bijgestuurd! Maar dat is een ander verhaal.

De gehele summary van De reorganisatie ontmaskerd kunt u lezen in de novembereditie van Management Summaries. Abonneren? Klik hier voor de mogelijkheden.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden