Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De Gespreksfluisteraar - Meer waarde van gesprekken in jouw organisatie

Medewerkers in organisaties zijn 80% van hun werktijd in gesprek. Het is de verantwoordelijkheid van iedereen dat die gesprekken van topkwaliteit zijn en daadwerkelijk iets bijdragen voor de organisatie.

Theo Sierhuis | 6 maart 2017 | 2-3 minuten leestijd

Ilse van Ravenstein, Ameike van der Ven en Mark van Vuuren zien hierbij een nieuwe rol ontstaan: ‘de gespreksfluisteraar’; een persoon die anderen binnen de organisatie helpt om hun gesprekken te verbeteren. Met het gelijknamige boek De Gespreksfluisteraar geven zij aan op welke wijze deze rol ingevuld kan worden.

De Gespreksfluisteraar van Ilse van Ravenstein, Ameike van der Ven en Mark van Vuuren biedt iedereen die gesprekken in de organisatie meerwaarde wil geven voldoende theoretisch onderbouwing, aangevuld met veel praktische handvatten om hier direct mee aan de slag te gaan. Het is in eerste instantie een werkboek, en het is dan ook kleurig en vrolijk geïllustreerd, bevat het concrete opdrachten en biedt voldoende ruimte voor het maken van aantekeningen. Aangezien het boek zich in eerste instantie voordoet als een werkboek, was voor mij de degelijke theoretische achtergrond een positieve verrassing. De auteurs zijn er goed in geslaagd om hier de juiste mix tussen theorie en praktijk te vinden.

Wat ik erg handig vind is dat niet het hele boek doorgenomen moet worden om direct aan de slag te gaan. In het eerste deel kan de diagnosetool gebruikt worden om een eerste diagnose van de gesprekken te doen. Naar aanleiding van deze diagnose kun je direct aan de gang met het element waar het volgens de diagnose in de organisatie het meest aan ontbreekt, bijvoorbeeld de ‘Koers’ van een organisatie.

Daar waar de diagnosetool en de waarde van gesprekken in het eerste deel wordt behandeld, komt in het tweede deel de motivatie en handelen van het individu aan de orde. Door een goed beeld te hebben van wat de eigen mindset en die van anderen is, kan getracht worden het gedrag in een gesprek te beïnvloeden en te sturen. In het derde deel komen de waardeverminderende en waardevermeerderende gesprekspatronen aan bod, en de tools om deze patronen te beïnvloeden. In het vierde en afsluitende deel wordt ingegaan op aansluiting van gesprekken bij de koers van een organisatie, waarin uiteengezet wordt op welke wijze de koers top-down gecommuniceerd kan worden, en dat door aandacht voor de gesprekken cycli binnen de organisatie meer effectiviteit uit de communicatie gehaald kan worden.

De Gespreksfluisteraar levert een bijdrage aan iedereen die zoekt naar manieren om de gesprekken in organisaties naar een hoger plan te tillen. Alhoewel ik mijzelf persoonlijk niet direct zie in de rol van een gespreksfluisteraar, heeft dit boek mij wel veel nuttige oefeningen, tips en achtergronden geboden om aan de gang te gaan om proberen gesprekken te verbeteren. Daarnaast biedt dit boek mij een meerwaarde door niet enkel uit te gaan van het verbeteren van de gesprekstechnieken van het individu zelf, maar richt het zich eveneens op het verbeteren van onderlinge verhoudingen en verwachtingen, de patronen die in het gesprek plaatsvinden, en de verbinding met de koers van de organisatie.

Theo Sierhuis, Information Engineer & Agile Coach

Deel dit artikel

Boek bij dit artikel

Ilse van Ravenstein, Ameike van der Ven, Mark van Vuuren
De gespreksfluisteraar

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden