Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Rein Hof | 13 maart 2017 | 4-5 minuten leestijd

Eén fan per dag - Hoe overtref je de verwachtingen van klanten?

Eén fan per dag. Hoe overtref je de verwachtingen van klanten? Deze vraag wordt beantwoord in het nieuwste boek van Jos Burgers. Burgers is een topauteur met titels als Geef nooit korting, Gek op gaten en De Wet van Snuf. Meer dan 200.000 verkochte boeken, 150 presentaties per jaar. Iemand die met passie en overtuiging vertelt over klantbeleving.

Eén ding hebben alle boeken die ik gelezen heb van deze auteur gemeen: Ze zijn bedrieglijk eenvoudig geschreven. Geen enkel moeilijk woord of vakjargon. Leesbaar voor een ieder die interesse heeft in klantbenadering. Burgers zegt daarover:

Ik hoop dat diegenen die eerdere boeken van mij hebben gelezen, Eén fan per dag! een typisch ‘Jos Burgers-boek’ zullen vinden. Er is bewust gekozen voor korte, column-achtige hoofdstukken, die ook los te lezen zijn. Dit boek bevat veel persoonlijke ervaringen, en verhalen, illustraties en voorbeelden die mij door klanten en relaties zijn aangereikt.

Acht delen met in totaal drieën-dertig hoofdstukken. Ingewikkeld? Nee hoor! Zeker niet. De delen zijn juist zeer logisch qua opbouw. Bijna als een persbericht: Wat? Waarom? Hoe? Wanneer? Wie? Waarmee? Waarom niet? Tot slot. Het biedt je inderdaad de mogelijkheid om het boek anders te lezen dan de – min of meer – logische volgorde. Of juist die delen en stukken er uit te pikken die je interesse hebben. Voor mij is het juist de schrijfwijze van Burgers wat het onderscheid maakt met menig ander auteur. Absoluut begrijpelijk en met een heldere uitleg, zodat zijn ideeën en visie duidelijk worden overgebracht. Dat bedoel ik dan ook met bedrieglijk eenvoudig. Het lijkt zo gemakkelijk, maar om op deze wijze een boek te schrijven, moet je zeer goed weten wat je wilt vertellen en hoe dit het beste doet.

Ieder hoofdstuk begint met een korte inleiding. Wat is de bedoeling, het doel van dit hoofdstuk? Wat kan ik er van verwachten? Daarnaast bevat ieder hoofdstuk een quote die fungeert als bulletpoint van het bewuste onderdeel. Leuke ondersteuning.

Ben je visueel ingesteld en hou je van plaatjes en modellen, dan is dit geen boek voor jou. De enige plaatjes die je tegen komt zijn van een mok, met de titel van het hoofdstuk. Dat is alles. Maar het aantal praktijkvoorbeelden en cases compenseert het ontbreken van visuele content voor mij meer dan voldoende.

Praktische zaken, verzameld via interviews, gesprekken, of gelezen als artikel in verschillende tijdschriften, passeren de revue. Diverse supermarkten komen voorbij. Maar ook mooie verhalen van banken. Of de schouwburg in Tilburg. Kortom: zeer diverse bronnen die keer op keer aangeven dat het werven van fans, te beginnen met één per dag, absoluut de moeite waard is.

Eén fan per dag. Is dat de moeite? Schiet dat op? Burgers legt je uit dat ieder begin lastig is, en herinnert je daarnaast ook nog even fijntjes aan het verhaal van een schaakbord en rijstkorrels.. (mocht je het vergeten zijn: veld één: 1 rijstkorrel. Veld twee: 2 rijstkorrels. Veld drie, 4 korrels. op veld vier: 8. Ga je even doortellen? Juist! Heel erg veel.)

En het kost tijd! Ga er niet van uit dat je in korte tijd een hele grote fanbase hebt opgebouwd. Maar iedere dag één is toch een mooi begin? Zelfs wanneer je het alleen doet! Toch zo’n 240 fans per jaar, wanneer we een beetje vakantie meerekenen. Maar wat wanneer er meer mensen zijn in je bedrijf of organisatie, die enthousiast zijn en mee willen doen? Stel dat zijn er drie. Of vier. Dan gaat het al best snel. Denk aan het schaakbord.

Ga dus op zoek naar mensen die met je mee gaan. Die ook begrijpen dat één fan per dag – na een jaar – best veel mensen zijn. En dat dit het verschil kan maken tussen een onderneming die bloeit en een toekomst heeft, of een die ten onder gaat. Het boek geeft een aantal mooie en aansprekende voorbeelden, waarom één fan per dag een heel mooi streven is en aan het einde van het boek een mooi overzicht van de verschillende literatuurbronnen (boeken en artikelen) die gebruikt zijn. En welke websites.

Wanneer je het boek koopt, kun je de aanschaf registreren wat je vervolgens weer toegang geeft tot een gratis videoworkshop! Een mooi extra cadeautje. Ben je al fan?

Ja! Wanneer je op een onderhoudende manier wilt leren hoe je klantcontact kunt verbeteren, hoe je van klanten, fans maakt, is dit boek een aanrader. Juist de – ogenschijnlijk – eenvoudige manier van schrijven, maakt dat deze uitgave zeer toegankelijk en begrijpelijk is voor iedereen met interesse.

Ik ken weinig schrijvers die zó begrijpelijk de essentie weergeven. Burgers verstaat de kunst om ook voor de meer gevorderde lezer een boeiend verhaal neer te zetten. De voorbeelden en cases zorgen er voor dat ook deze categorie lezers aan z’n trekken komt. Wanneer je van vakjargon, veel plaatjes en modellen houdt, dan is Een fan per dag zeer waarschijnlijk niet precies wat je voor ogen hebt. Maar lees het gewoon; ik verwacht dat ook jij dit met interesse zult doen en er iets van opsteekt!

Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden