Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Rein Hof | 17 juli 2017 | 3-4 minuten leestijd

Customer Mobile Experience & Mixed Reality

Ik ken de auteur van Customer Mobile Experience & Mixed Reality goed. Dat wil zeggen, ik heb (volgens mij) alle boeken die hij geschreven heeft, gelezen. Ik ken hem als docent bij Business School Beeckestijn.

Ik kom Patrick Petersen regelmatig tegen tijdens een event waar hij een presentatie geeft, ik lees bijna al zijn tweets, en een ieder die @Onlinemarketeer kent, weet dat dit een opgave is. Ook dit boek presenteerde Petersen exclusief tijdens een clinic van Beeckestijn Business School. Kortom: Ik durf te stellen dat ik weet met wie ik te maken heb toen ik dit boek las. Ik was dan ook zeer nieuwsgierig naar deze nieuwste uitgave.

Wanneer ik één woord moet noemen voor dit boek is het dat: Vernieuwend. Patrick Petersen vat in dit boek samen wat hij jaren verzameld en verteld heeft. En voegt daar de Mixed-Reality component aan toe. Petersen heeft tevens in 2016 en begin 2017 voor zijn masters @London Business School & Finance onderzoek gedaan naar de rol van Mixed Reality in de customer experience. Een wetenschappelijke insteek dus.

Mixed Reality?

De eerste hoofdstukken scheppen een toekomstig en relevant kader. Wat bedoelt Petersen met Mixed Reality?

Mixed Reality – of MR – is de vermenging van alle contentvormen, met daarbij als expliciete toegevoegde onderdelen zoals de Virtuele en Augmented Reality. Het is een mix van een virtuele en fysieke werkelijkheid. En het toevoegen van de laatste twee is het nieuwe denken. VR en AR gaan de wereld veranderen. En niet een klein beetje. In 2017 lijkt de gemixte werkelijkheid – op basis van divers onderzoek – dan eindelijk door te breken. Het boek heeft hiermee een goede timing.

Het boek

Als je eerder een boek van Petersen gelezen hebt (of een review van mij) zul je de opbouw van het boek zeer bekend voorkomen. Tjokvol met modellen, uitleg van begrippen en ook nu weer een eigen website die veel zaken toevoegt, zoals heel veel filmpjes en andere achtergrondinformatie. Ik vind het fantastisch. Het maakt het boek tot zo veel meer dan een ‘paper thing’. Zo kun je diverse VR en AR cases online beleven met unieke aanvullende content. Het is voor mij juist deze toevoeging wat de boeken van Petersen uniek maakt. En ik heb ook dit eerder geschreven: het zou fantastisch zijn als het boek QR-codes bevat die mij direct naar de bedoelde pagina brengen, i.p.v. een URL. Een on-going discussie.

Te snel?

Hoe denken wij eigenlijk over VR en AR? Is dit iets wat al behoorlijk tussen de oren zit? Of nog behoorlijk nieuw? Geaccepteerd? Ver van mijn bed, want ik speel geen spelletjes? Of ga je er al serieus over nadenken? Ik kan je adviseren om het boek te lezen. Zeker wanneer je je net begint te oriënteren. Dit boek geeft je namelijk veel achtergrondinformatie en insights, die je kunnen helpen met het ontwikkelen van je eigen strategie.

Voor wie is dit boek?

Het crossmediale boek (met toegevoegde website en Twitter) is een aanrader voor eenieder die interesse heeft in de ontwikkelingen op het gebied van Marketing, CRM en de verschillende platformen die je daarvoor kunt inzetten. Interesse in de geschiedenis en ontwikkeling? Staat beschreven. Interesse in mogelijke ontwikkelingen? Staat beschreven. Kortom: Voor veel lezers een boeiend boek.

Ondersteund met een eigen website, boordevol met filmpjes en extra informatie, en een Twitter account, maakt dit alles het eenvoudig om precies die informatie te zoeken die jou in een overtuigende marketing-wise Mixed Reality brengt.

Rein Hof is Operationeel Specialist Intake en Service bij de Nationale Politie.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden