Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Jessie van Loon | 5 april 2018 | 3-4 minuten leestijd

Doelgerichte SEO - 'Een handig naslagwerk'

Een boek over zoekmachineoptimalisatie van Tonny Loorbach, bekend van de Internet Marketing Universiteit. Dat zorgt voor hooggespannen verwachtingen, zeker omdat je IMU vaak hoog in Google tegenkomt.

In Doelgerichte SEO geen stuurlui aan wal maar tips van iemand die zijn sporen heeft verdiend. De belofte: ‘Een praktisch stappenplan om te scoren in Google’.

‘Wanneer het je doel is om de meeste waardevolle speler in jouw markt te zijn en mensen blij te maken, zal Google ook blij met je zijn!’ Deze laatste zinnen van Doelgerichte SEO vormen een mooie samenvatting van hoe SEO werkt.

Google stuurt bezoekers naar je website. En waar een platform als Facebook niet staat te springen om mensen door te sturen, is dat precies waar het bij Google om draait! Maar als zoekmachineoptimalisatie of SEO een eitje was, zou iedereen bovenaan in de Google zoekresultaten staan. Een SEO-expert inhuren is prijzig, dus zelf leren hoe je je website en teksten kan optimaliseren is zeker de moeite waard.

Al sta je maar met enkele relevante zoektermen op de eerste pagina van Google, dan levert je dat een constante bezoekersstroom op van tientallen tot duizenden bezoekers per maand. Bezoekers die op zoek zijn naar jou, want in veel zoekopdrachten zit een vraag verborgen. Je probeert natuurlijk deze bezoekers in elk geval op je mailinglijst te krijgen als ze niet direct klant bij je worden…

Tonny Loorbachs eerste fysieke boek voegt niet echt iets toe aan de SEO-boeken die al op de markt zijn. Boeken met minder bekende namen op de cover die inhoudelijk zeker zo waardevol zijn. De tips en strategieën zijn beslist niet uniek. Het is wel prettig om een boek over zoekmachineoptimalisatie in de kast te hebben, want het bij elkaar sprokkelen van alle informatie op internet kost veel tijd. Bovendien volg je dan geen strategie en zijn je SEO-inspanningen minder effectief.

Loorbach is fel gekant tegen black hat SEO. Hij benadrukt dat relevante, kwalitatief goede content de basis vormt voor vindbaar zijn in Google. Vrijwel alle aspecten van SEO, on page en off page, komen in hoog tempo voorbij. De auteur legt uit hoe je teksten, afbeeldingen en snippets optimaliseert, hoe je kan scoren op long tail zoektermen enz. Screenshots maken ook de soms technische materie toegankelijk. Het boek is doorspekt met inspirerende quotes (less is more?). Elk hoofdstuk eindigt met een handige checklist met de belangrijkste punten uit dat hoofdstuk.

Sommige informatie, zoals over het kiezen van een niche, is gericht op mensen die nog in de startblokken staan. Ik vermoed dat het tempo van het boek voor hen aan de hoge kant ligt. Ondernemers die al kunnen lezen en schrijven met hun website, zullen meer aan dit boek hebben. Maar of je nu een beginner bent op dit vlak of meer ervaren, Doelgerichte SEO is zeker een handig naslagwerk. Ik ga dit boek er in elk geval af en toe bij pakken om onnodig lang googelen te voorkomen.

Sommige onderdelen, zoals het inrichten van een kennisbank, heb je niet zomaar voor elkaar. Andere tips zijn gemakkelijker te implementeren. Feit is dat in principe iedereen met een website of webshop Loorbachs strategie kan volgen.

Als ik met klanten begin over het optimaliseren van hun blogartikelen, hoor ik vaak ‘dat kost teveel tijd’, ‘SEO is te complex’ en ‘dan ga je schrijven voor de zoekmachine’. Het is jammer dat de auteur geen aandacht besteedt aan dergelijke vooroordelen die veel ondernemers hebben als het gaat om SEO.

Qua schijfstijl en door gebrek aan goede tekstredactie zijn de eerste pakweg dertig bladzijden onder de maat. Bij hoofdstuk 3 beginnen de praktische tips en is de auteur duidelijk beter op z’n plek. De laatste twee hoofdstukken raffelt Loorbach af.

Dooelgerichte SEO is nu al een bestseller. Dat is vooral te danken aan de marketing eromheen en Loorbachs expertstatus. Over marketing gesproken, dit boek is een superslim marketingmiddel. De klanten van IMU zijn druk bezig met het uitdelen van 5 sterren. Loorbach kan zich bestsellerauteur noemen en de rest van zijn leven screenshots delen van zijn #1 positie op deze website ;-)

Jessie van Loon van Business Blog School helpt (kennis)ondernemers om hun bedrijf structureel in de markt te zetten met aantrekkelijke zakelijke blogs.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden