Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Annemiek Sierhuis | 9 mei 2018 | 1-2 minuten leestijd

Kloteklanten 3.0

Dit boek doet niets voor mij! Met een eigen bedrijf en klanten behoor ik tot de doelgroep, maar weinig delen uit dit boek kunnen op mijn oprechte belangstelling rekenen.

De titel is natuurlijk bijzonder en zou kunnen aantrekken. Met deze potentieel aansprekende titel is voor mij het hoogtepunt van dit boek meteen geweest.

Voor het boek spreekt daarnaast de hippe en gevarieerde lay-out. De afwisseling is groot met onder andere striptekeningen, grafieken, gekopieerde brieven en aantekeningen. Echter de leesbaarheid van de eerste pagina's met tekst op een grijze achtergrond is laag.

Ook positief is de uitleg over de elementen van klantvriendelijkheid. Bij mij is blijven hangen dat (natuurlijk) de klant centraal staat en je de beleving van de gast! moet willen overtreffen.

Tot mijn spijt is het boek niet geschreven voor mij als klant. Het boek is zeer intern gericht. Er wordt telkens gesproken over ‘10 jaar klantvriendelijkste bedrijf’ alsof deze term gelijk staat aan Champions League in het voetbal. Voor mij is deze term verwarrend en denk ik telkens dat ze het over een bepaald bedrijf hebben, terwijl het dus over een wedstrijd en winnaar daarvan gaat. Zo ook op pagina 63 over ‘2011 – vijf jaar klantvriendelijkheid’ en denk: Hoezo? Is klantvriendelijkheid uitgevonden in 2006? De auteur verliest mijn aandacht definitief.

De voorbeelden met bedrijven als Jumbo, Landal Greenparks en Coolblue zijn voor mij al bekend.

Wie kan ik dit boek aanraden? Ik denk voor professionals, die nog weinig hebben gelezen over klantvriendelijkheid en ook nog niet gewerkt hebben aan maatregelen om de klantvriendelijkheid te verhogen.

Op de achterzijde van het boek schrijft de uitgever: ‘Vijf professionals, vijf topmanagers en alle vijf winnaars van het Klantvriendelijkste Bedrijf van Nederland. Egbert Jan van Bel interviewde deze ware klantgerichte managers, zodat u kunt leren van hun ervaringen, de strategie die ze hebben gehanteerd, de hobbels die moesten worden genomen, het gewonnen plezier en de geboekte winst. Het zijn mensen zoals U en ik met hun dagelijkse sores. Wat heeft klantvriendelijkheid hen gebracht? Hoe kunt U deze opgedane ervaringen zelf direct inzetten in uw organisatie?

Voor mij heeft het boek niets nieuws gebracht en dat vind ik jammer.

Annemiek Sierhuis, fotograaf – bedrijfskundige – coach. Ze is de maker van de Creatieve Coachingskaarten.

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden