Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De onsterfelijke onderneming - Overleven in disruptieve tijden

Overleven in disruptieve tijden luidt de ondertitel De onsterfelijke onderneming. De auteur neemt de geschiedenis van Apple om te omschrijven hoe je dat doet. Apples successen en mislukkingen lopen dan ook als een rode draad door het boek.

Eric van Arendonk RM | 24 mei 2019 | 1-2 minuten leestijd

Het model dat de auteur gebruikt om te bekijken wat helpt te overleven is het AGIL Paradigma. Voor mij is het nieuw maar het bestaat al tientallen jaren en ik moet zeggen; het was een aangename kennismaking.

Het AGIL-schema is een veranderingstheorie van Talcott Parsons waarmee het effect van gewijzigde omgevingsinvloeden op maatschappelijke veranderingen beschreven kan worden. Het geeft vier functies van een organisatie weer waarmee een organisatie in staat zou moeten zijn veranderende omstandigheden het hoofd te bieden. AGIL staat voor: Adaptation, voor het vermogen om je organisatie aan te kunnen passen; Goal attainment, over of je in staat bent om eenduidige doelen te stellen, daarop te blijven focussen en behalen, en Integration of in goed Nederlands integreren. Gevolgd door Latent pattern maintenance, oftewel het bewaken van de langetermijnconsistentie.

De geschiedenis van Apple, als hoofdcase van het boek, wordt geanalyseerd volgens het schema. Let wel: dit is geen boek over Apple, maar over de veranderingen bij Apple en hoe men daarmee omgegaan is. Over wat we kunnen leren, uitgelegd aan de hand van het AGIL schema. Ook andere organisaties worden als voorbeeld gebruikt.

De auteur schreef een leerzaam boek over veranderingen voor organisaties en geeft daarnaast ook aan hoe je je onderscheidend vermogen verder kunt versterken. Disruptieve veranderingen zijn heftig. Ze kunnen je ondergang betekenen maar ook de mogelijkheid bieden om sterker uit de strijd te komen. De Apple case geeft beide kanten aan. Men heeft tot tweemaal toe aan de rand van een faillissement gestaan en daarna ongekende successen weten te boeken.

De onsterfelijke onderneming is een vlotgeschreven boek. De combinatie van de theorie en de praktijk geven een verhelderende inkijk in hoe je als organisatie grote maatschappelijke veranderingen kunt weerstaan.

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden