Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Column

Headhunters van de toekomst

Het is december. Veel bedrijven likken hun wonden en speculeren of het dieptepunt van de recessie inmiddels gepasseerd is. De meeste organisaties hebben zich het afgelopen jaar vooral gericht op reorganisaties en kostenrationalisaties, met als gevolg een overheersend korte-termijnfocus.

Ralf Knegtmans | 24 december 2009 | 2-3 minuten leestijd

Dat laatste is begrijpelijk maar onverstandig nu er zich een scala van issues aandient die het landschap voor corporate Nederland ingrijpend zal wijzigen. De komende vijf tot tien jaar zullen circa 800.000 baby boomers met pensioen gaan, terwijl de nieuwe generatie kleiner in getal is en bovendien een ander arbeidsethos heeft. Daarnaast zal de wereld sterker mondialiseren en zal een toenemend aantal buitenlandse investeerders traditioneel Nederlandse bedrijven overnemen. Dat laatste zal zijn effecten op de arbeidsmarkt niet missen en ook effect hebben op hoe executive searchers omgaan met talent.

Wanneer de baby boomers de arbeidsmarkt verlaten om met grote vakantie te gaan en de economie de komende jaren voorzichtig aantrekt, zal dit uiteindelijk leiden tot grote tekorten aan gekwalificeerd management. Dat laatste betekent dat het primaat van het business model van de search in de toekomst niet langer eenzijdig bij opdrachtgevers ligt. Wanneer talent echt schaars wordt, is het namelijk vaker in staat om zelf te kiezen. Niet alleen voor de meest passende werkgever maar ook voor een selecte groep (executive) searchers die het voorrecht krijgt om de belangen van deze groep te behartigen.

Uiteindelijk zullen de grootste talenten zich door twee, hooguit drie bureaus laten vertegenwoordigen, in plaats van zich overal in te schrijven. Talenten zullen vooral kiezen voor searchers die zowel in staat zijn om de meest uitdagende functies aan te bieden, maar ook de beste adviseur zijn op de momenten dat er geen transacties of bemiddelingen plaats vinden. Een duurzame relatie met het individuele talent derhalve, waarbij de beste headhunters de talenten permanent zullen moeten bijstaan op het terrein van executive coaching, permanente educatie, assessments en carrièreplanning.

Ondertussen verandert het landschap ook aan de klantzijde. Waar het vroeger vooral draaide om de reactieve invulling van ontstane vacatures, zal de opdrachtgever nu vooral behoefte hebben aan een strategische partner. Een bureau dat in staat is niet alleen te kijken naar het beste talent maar daarbij ook de ‘fit’ kan maken in termen van context en dus complementair aan de rest van het zittende management team. Zich daarbij rekenschap gevend van de mondiale strategie van het bedrijf en de toekomstige ontwikkelingen. Toegegeven: dat laatste zal het ambacht van executive search complexer maken, maar ook oneindig veel uitdagender.

Over Ralf Knegtmans
Ralf Knegtmans is Managing Partner en mede-eigenaar van De Vroedt & Thierry: een van de oudste executive search-bureaus van Nederland met een ruim 35-jarige historie. Dit gerenommeerde bureau richt zich van oudsher op het vervullen van senior management- en directiefuncties en het formeren van Raden van Commissarissen en Raden van Toezicht. Ralf Knegtmans studeerde rechten (UvA) en volgde postacademisch onderwijs (kopstudie Bedrijfskunde) aan de Nyenrode Business University en aan IMD te Lausanne (Business Marketing). In 2005 leverde Knegtmans een bijdrage aan het door de Nederlandse Federatie van Management geïnitieerde boek 'Top Potentials in organisaties' (Koninklijke van Gorcum). In 2007 deed hij een uitgebreid onderzoek naar de doorslaggevende eigenschappen van toptalent. Verschillende CEO's, commissarissen, wetenschappers en toptalenten uit allerlei werelden werden aan de tand gevoeld. Het resultaat is het door uitgeverij Boom uitgegeven boek Toptalent: De 9 universele criteria van toptalent. Naast zijn activiteiten voor De Vroedt & Thierry leverde Ralf Knegtmans de afgelopen jaren periodiek als columnist bijdragen aan o.a. het Financieele Dagblad (www.fd.nl), De Financiële Telegraaf, Management Team en Managementboek Magazine. Verder is Knegtmans wekelijks te gast bij Business News Radio (BNR) in het programma Aan de slag met Paul van Liempt. Wilt u reageren? @ralfknegtmans

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden