Het kostte mij 10 jaar en tienduizenden euro’s om te begrijpen wat er écht voor nodig is om een bedrijf succesvol en winstgevend te laten groeien. Alle kennis is er, maar het is versnipperd. Je kunt tientallen, honderden boeken over marketing lezen. En evenzoveel over processen, strategie en financiën. Maar waar moet je beginnen? Waar moet je nog meer aan denken? En hoe grijpen al die onderwerpen in elkaar? Ik miste het overzicht. Ik miste een model met daarin alle elementen van een succesvol bedrijf bij elkaar.
Ondernemingspiramide
Toen ik het ‘spelletje’ dat ondernemerschap heet, begon te begrijpen, besloot ik dat model zelf te maken. Het werd: De Ondernemingspiramide® met daarin de 8 elementen die op orde moeten zijn om je bedrijf succesvol en duurzaam te laten groeien. Ik zet ze voor je op een rijtje:
1. De ondernemer
Uit de interviews die ik deed met 15 zeer succesvolle ondernemers bleek keer op keer: Je bedrijf kan nooit verder groeien dan jij als ondernemer groeit. De beslissingen die je neemt, je vermogen te focussen, met emoties om te gaan en je energie te managen en de mate waarin je zelfleiderschap neemt – dat bepaalt hoe ver je je bedrijf kunt laten groeien. Aandacht voor persoonlijke groei is daarom een essentiële voorwaarde voor succes.
2. Waarde
De kern van de piramide is ‘waarde’. Zodra je in staat bent om problemen op te lossen of behoeftes te bevredigen, kun je waarde toevoegen en heb je het zaadje van een succesvol bedrijf in handen. Welk probleem los je op voor wie? Zorg dat je daar een heel scherp antwoord op hebt!
3. Missie, visie en kernwaarden
Je missie, visie en kernwaarden zijn de drijvende kracht onder je bedrijf. Ze geven je de energie om door te gaan als het tegen zit, ze vormen je kompas en ze verbinden je bedrijf met je persoonlijke doelen en de wereld om je heen.
4. Strategie
Je strategie is het antwoord op de ‘hoe-vraag’. Hoe ga je waarde leveren? Hoe ga je je ideeën aan de man/vrouw brengen? Wat is je verdienmodel? Wat zijn je lange termijndoelen en wat ga je dit jaar doen? Op mazzel bouw je geen miljoenenbedrijf, dus je strategie moet helder zijn!
5. Marketing & Sales
Zonder sales geen bedrijf. Als je je dienst of product niet verkocht krijgt, ben je nergens. Een helder sales- en marketingplan geeft antwoord op de vraag: ‘Hoe maak ik klanten?’
6. De organisatie: Team, Systemen & Processen
In essentie wil je niet dat jíj, de ondernemer, de waarde aan je klant levert; je wilt dat de organisatie: het geheel van team, systemen en processen die waarde levert. Dan kun je opschalen en heb jij als ondernemer tijd en ruimte voor strategische vraagstukken in plaats van uitvoeringsvraagstukken.
7. Financiën en Juridische zaken
De basis van de piramide wordt gevormd door financiën en juridische zaken. Niet de meest sexy onderwerpen van ondernemerschap; maar als je die verwaarloost, creëer je in essentie een moeras van ellende in plaats van een stevige basis.
8. Duurzaamheid
Het is de uitdaging om je bedrijf niet te laten groeien ten koste van de maatschappij, maar ten behoeve van de maatschappij. Je bedrijf is onderdeel van een groter geheel – een maatschappij, een planeet – waar we op een duurzame en toekomstbestendige manier mee om willen gaan.
De ondernemer, waarde, strategie, missie en visie, organisatie, marketing en sales, financiën en duurzaamheid. Samen vormen ze De Ondernemingspiramide.
In mijn boek Fundament van succes ga je aan de slag met alle onderdelen van de Ondernemingspiramide. Het is een compleet handboek, maar tegelijkertijd heel persoonlijk en vol verhalen. Ik deel mijn eigen reis en interviewde voor dit boek 15 succesvolle ondernemers over hun reis.
Over Femke Hogema
Femke Hogema is eigenaar van Profit First Professionals en Healthy Finance. Ze inspireert ondernemers om een financieel gezond en winstgevend bedrijf te bouwen en ze leidt boekhouders, accountants en businessexperts op tot Winstadviseur / Profit First Professional.