Agile werken is in veel organisaties omarmd. Deze werkwijze succesvol adopteren vergt verandering op allerlei vlakken en dat gaat niet zonder slag of stoot. Participatie en ondersteuning van het management worden vaak genoemd als belemmeringen in de verandering. Agile coaches en Scrum Masters botsen vaak op weerstand van die doelgroep. Zij moeten de organisatie helpen veranderen, maar worden tegelijkertijd teruggefloten wanneer ze de noodzakelijke veranderingen ter sprake brengen.
Aansluiting zoeken
Ik denk dat dit komt omdat de begeleiders van de verandering te veel in de overtuigingsmodus zitten en de grondhouding innemen dat de managers moeten veranderen. Dit creëert een wij-zij verhouding, waar succesvolle samenwerking tussen deze partijen de enige manier is om blijvende verandering te realiseren. In Van Weerstand naar Wendbaarheid nodig ik je uit om kritisch naar jezelf als begeleider van de verandering te kijken en meer de aansluiting te zoeken met de leefwereld van de managers.
Respect tonen om respect te verdienen
Om voorbij de weerstand te komen is het nodig dat je als begeleider uit de overtuigingsmodus stapt. Probeer eerst te begrijpen voordat je begrepen wilt worden. Mensen willen wel veranderen, maar niet veranderd worden. Mensen willen niet overtuigd worden, maar overtuigd zijn. Voordat je kunt gaan kijken naar wat er anders moet, denk ik dat je je als begeleider eerst moet verplaatsen in de betreffende managers. Je zult hun vertrouwen moeten winnen. Dat doe je door eerst respect te tonen om zo respect te verdienen.
Bullshit bingo voorkomen
Elk vakgebied heeft zijn eigen terminologie. Zo ook zit het Agile werkveld vol termen met talloze technieken en tientallen raamwerken. Voor een deel komt de weerstand in algemene zin en specifiek van de doelgroep managers ook door het strooien met deze termen. Om de managers mee te krijgen, zul je hen in hun taal moeten bereiken. Praat over organisatiedoelstellingen, problemen en uitdagingen in plaats van te laten zien hoe zuiver je de Agile begrippen beheerst. Wanneer we blijven hangen in de Agile bullshit bingo, zal in mijn ogen het gat tussen manager en begeleider niet slinken maar groeien.
Focus op het winnen van de wedstrijd
Om voor blijvende verandering te zorgen, is het belangrijk dat we ons richten op de echte doelstellingen. Agile is nooit een doel op zichzelf, maar een middel om een probleem op te lossen. Agile is een middel om een organisatie in structuur en cultuur anders in te richten zodat ze beter capabel zijn om waarde te leveren voor de klant, nu en in de toekomst. Als begeleider van de verandering wil je de aansluiting zoeken met hoe elke verandering bijdraagt aan het winnen van de wedstrijd. Ik zeg niet dat je alle antwoorden dient te hebben, maar je zult wel alle vragen aan het licht moeten brengen.
Help hen het systeem te managen, niet de mensen
Agile is een mindset. Iets dat je als begeleider van de verandering waarschijnlijk vaak genoeg hebt gezegd. Agile is anders leren denken en doen dan je mogelijk in het verleden hebt gedaan omdat dit lang heeft gewerkt. Als coach steek je waarschijnlijk veel tijd en energie in het coachen en trainen op dat denken en doen. Wat we in mijn ogen vaak te weinig beseffen is dat dit denken en doen plaatsvindt in een bepaalde context. De context van de organisatie als systeem van structuren en processen. Wanneer je als begeleider je managers niet helpt de organisatie als systeem anders in te richten, is de kans erg klein dat het denken en doen beklijft. Help de managers de juiste context te creëren zodat je samen voor echte wendbaarheid zorgt.
Over Bjorn van den Einden
Bjorn van den Einden is als partner verbonden aan Berg & Partners. Als leiderschapscoach, trainer en organisatieadviseur helpt hij (management)teams om te renderen in een steeds sneller veranderende wereld. Waar het speelveld van veel organisaties dynamischer en onvoorspelbaarder is geworden, is goed leiderschap belangrijker dan ooit.