1. Investeer in je relaties
Een goede relatie ontstaat niet uit één contactmoment. Er zijn over het algemeen vijf tot acht contactmomenten nodig om vertrouwen te verdienen, commitment te krijgen en loyaliteit op te bouwen. Wanneer je duidelijk investeert in de opbouw van een relatie en er een klik tussen jouw en je gesprekspartner is, staat de ander meer open voor de inhoud van jouw producten of diensten dan wanneer je gelijk zaken probeert te doen. Een focus op het opbouwen van langdurige relaties kost veel tijd, maar levert loyale klanten op die als ambassadeurs zorgen voor nieuwe aanwas van klanten. Dit levert uiteindelijk een gegarandeerd resultaat op met een groot groeipotentieel. Jouw zorgvuldig opgebouwde relaties moet je koesteren door te doen wat je belooft en bij voorkeur nog iets meer. Toon gewaardeerd gedrag en help onvoorwaardelijk.
2. Praat over waarom jij de dingen doet die jij doet
Als anderen begrijpen waarom jij de dingen doet die jij doet, gaan ze eerder geloven in jouw manier van handelen of in jouw product. Begrip en geloof zijn een voedingsbodem voor commitment en vertrouwen. Anderen kopen je producten of diensten omdat jouw passie hun het vertrouwen geeft dat jij hen kunt helpen en dat het goed komt. Met jouw ‘Waarom-boodschap’ speel jij in op het gevoel van jouw toehoorders. Als jouw (potentiële) klanten begrijpen waarom jij die overtuiging hebt en er ook in gaan geloven, dus jouw overtuiging gaan delen, gaan ze anderen ook overtuigen. Een ambassadeur is dan geboren. Je krijgt dan de beste reclame die je je maar kunt wensen: mond-tot-mondreclame.
3. Gewaardeerd gedrag
Gewaardeerd gedrag vertonen is iets doen dat anderen niet van je verwachten, maar wel op prijs stellen. Het is net dat beetje meer doen dan wat je had afgesproken. Dat kan iets tastbaars zijn, maar ook een luisterend oor, oprechte aandacht, jouw uitgesproken waardering, het ongevraagd schrijven van een aanbeveling of een bedankmailtje na een prettig gesprek. Als je gewaardeerde gedrag is afgestemd op de interesses, wensen of behoeften van de ander, en dus relevant is, valt het extra op. Als je met je gewaardeerde gedrag, authentiek en onderscheidend bent en hierdoor een onvergetelijke indruk achterlaat, willen mensen graag iets terugdoen volgens het wederkerigheidsprincipe.
4. Vraag om referenties
Zelf vertellen hoe goed je bent, wordt als minder waardevol ervaren dan anderen die over jou vertellen hoe goed je bent. Bij besluitvormingsmomenten kan een referentie net de doorslag geven, zeker wanneer deze referentie afkomstig is van een bekende van de beslisser. Referenties op jouw online profiel maken je geloofwaardiger. Vraag referenties na afloop van een opdracht. Door gelijk aan te geven over welk onderdeel van jullie samenwerking jij wil dat de referentie gaat, geef jij de ander een richting en hiermee voorkom je dat je algemene teksten als referentie terug krijgt. Door de inhoud van de referentie op deze manier te sturen, verzamel je aanvullende referenties met toegevoegde waarde. Geef zelf het goede voorbeeld en geef ook referenties aan mensen met wie jij samen hebt gewerkt en wie jij wilt aanbevelen in jouw netwerk. Deel de referentie op LinkedIn en jullie beider netwerken zijn op de hoogte van jullie goede verstandhouding en relatie en dit vergroot jullie zichtbaarheid.
5. Gebruik de sociale media
Je zichtbaarheid vergroten en daarmee je autoriteit is nog nooit zo makkelijk geweest. Gebruik de sociale media. Plaats updates met interessante informatie voor jouw connecties, blog, deel informatie van anderen, link met met mensen die voor jouw van toegevoegde waarde kunnen zijn, verbind mensen met elkaar en geef referenties. Zorg dat je relevante informatie deelt en stem je boodschap en het aantal activiteiten af op het medium dat je gebruikt.
Gertien Beijering is ruim 8 jaar ondernemer en bedenker van het Gunningswiel. Ze is als gastspreker, trainer en coach actief op het gebied van communicatie-, loopbaan- en zichtbaarheidsvraagstukken. Met succes helpt zij ondernemers, organisaties en werknemers om de gewenste resultaten behalen. Ze is daarnaast auteur van de boeken Solliciteren met de GunfactorVerhoger en Opdrachten binnenhalen met de GunfactorVerhoger.