De reden dat ik dit boek ben gaan schrijven heb ik deels te danken aan mijn opa. Hij was ondernemer. Tijdens de Tweede Wereldoorlog woonde hij met zijn gezin in Nederland, waar hij de Duitse bezetting en de hongerwinter meemaakte. Na de oorlog begon mijn opa een herstelbedrijf voor landbouwmaterieel, omdat de boeren tijdens de oorlog niet in hun machines hadden kunnen investeren en de meesten niet meer of slecht werkten. Het was een zeer winstgevende onderneming en zoals het een echte ondernemer betaamt, breidde hij zich na verloop van tijd uit in andere richtingen. Zo begon hij onder andere een garage, verkocht tractoren en zette een busbedrijf op dat groepsreizen door Europa aanbood. Zijn beste idee was geloof ik nog wel het organiseren van inspiratiereizen naar Lourdes. Dat was een echte goudmijn.
Zijn liefde en gevoel voor het ondernemerschap is overgeslagen naar mij en ook ik werd ondernemer. Mijn hele carrière heb ik mij gericht op startups. Startups zijn spannend, maar ook lastig en soms zelfs ronduit griezelig. Je weet nooit wat ermee gebeurt, wat de uitkomst wordt. Toch vond ik het heerlijk om zulke startups uit te bouwen. Maar ik hield er ook vier grote vragen aan over en sindsdien zoek ik naar antwoorden op die vragen. In dit boek doe ik een poging de volgende vragen te beantwoorden:
1. Waarom slagen grote bedrijven er bijna nooit in radicale, nieuwe technologieën vlug op te pikken en het potentieel ervan te benutten? Waarom zijn bedrijven blind voor nieuwe mogelijkheden?
2. Waarom willen grote bedrijven zo graag nieuwe startups opkopen en hoe slagen ze erin die in recordtijd om zeep te helpen?
3. Hoe komt het dat grote bedrijven – zelfs wanneer ze weten wat de uitdagingen zijn en in welke richting ze moeten evolueren – er niet in slagen zelf de juiste stappen te zetten, zonder hulp en begeleiding van buitenaf?
4. Hoe kunnen leidinggevenden hun ‘Day After Tomorrow’-denken verbeteren? Waarom lijken grote bedrijven – die beseffen dat er fundamentele uitdagingen op ze af komen als gevolg van disruptieve technologieën , businessmodellen of concepten – te zeer verlamd om snel genoeg te reageren? Hoe kunnen bedrijven wendbaar worden in hun ‘Day After Tomorrow’-denken en met succes een aanpak ontwikkelen die werkt?
Die laatste vind ik persoonlijk de grootste vraag. In mijn boek probeer ik ze te verduidelijken en een oplossing te vinden. Want ik geloof dat bedrijven kúnnen veranderen en dat leidinggevenden het potentieel van nieuwe technologieën kunnen leren inzien. Ik wil ze startups leren integreren zonder ze om zeep te helpen, hen laten afkicken van hun ‘verslaving’ aan consultants en ze leren hoe ze hun ‘Day After Tomorrow’-denken kunnen verbeteren. Omdat velen anderen hen al dat hebben voorgedaan.
Peter Hinssen is serieondernemer, adviseur, keynotespeaker en auteur. Hij is een veelgevraagd opiniemaker met een toonaangevende visie op innovatie, leiderschap en de impact van het digitale op de samenleving en het bedrijfsleven. Peter Hinssen schreef verschillende boeken, en The day after tomorrow is zijn nieuwste boek.