Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Preview

In 10 stappen fluitend naar je werk - Help je ‘zoekende’ medewerker de regie te pakken!

Eén op de drie medewerkers wil méér uit het werk halen, is hierdoor niet (meer) tevreden en dus ‘zoekende’ in het werk. Waarom trekt de medewerker vaak zelf niet aan de bel maar meldt hij zich enkel wat vaker ziek? Hoe knoop je het gesprek aan? En zorg je ervoor dat medewerkers (weer) fluitend naar het werk komen? Merijn de Beer schreef een boek vol handvatten.

Merijn de Beer | 11 november 2021 | 2-3 minuten leestijd

Wat zijn de risico’s?

Je zit er niet op te wachten dat iemand uit jouw team ongemotiveerd raakt, uitvalt of een andere baan zoekt. Vooral voor je capabele medewerkers die goed werk verrichten zijn er vaak tal van mogelijkheden binnen de organisatie. Het laatste wat je wilt is dat ze om verkeerde redenen elders aan de slag gaan.

Wat maakt deze situatie extra lastig?

Het liefst zie je dat jouw medewerker simpelweg zou kunnen aangeven wat hij nodig heeft om weer fluitend naar het werk te komen. Was het maar zo eenvoudig! De meeste ‘zoekende’ medewerkers weten niet (meer) wat ze nodig hebben. Ze doen hun werk op de ‘automatische piloot’ en zijn zich te beperkt bewust van de oplossing die ze in hun werk willen zijn. Hoe het anders moet en wat daarvoor nodig is? Het zijn op dat moment complexe vragen om zelf te beantwoorden.

Hoe zet je als manager de situatie naar jouw hand?

In mijn boek in 10 stappen fluitend naar je werk staat deze vraag centraal. Een effectieve methodiek die ik ook als leidraad in mijn coachpraktijk hanteer is om jouw medewerker te helpen om zich (weer) bewust te worden van de oplossing die hij is én wil zijn in zijn werk. Het boek biedt een eenvoudige structuur en veel inspiratie aan de hand van verhalen, praktijkvoorbeelden en opdrachten. Ook nodigt het boek de lezer uit om een samenvatting te maken van wat hij belangrijk vindt in zijn werk. Je zou het resultaat hiervan ook een persoonlijke handleiding kunnen noemen.

Lievelingsingrediënten!?

Ik maak de vergelijking tussen werken en koken. Bij koken ga je aan de slag met de ingrediënten die je in huis hebt om daar het lekkerste gerecht van te maken. Op dezelfde manier kun je jouw werk naar je hand zetten, mits je doorziet welke ingrediënten je zélf in huis hebt. De ingrediënten in werk zijn te verdelen in vijf categorieën.

intrinsiek motiveren

Eén van de vijf categorieën is werkervaring. De medewerker maakt een samenvatting van zijn ervaring aan de hand van werkwoorden. Zo ontstaan de eerste ingrediënten. Vervolgens is het belangrijk dat hij zicht krijgt op zijn drijvende werkwoorden. In deze categorie zitten de ingrediënten die intrinsiek motiveren. Uiteindelijk benoemt de medewerker in iedere categorie zijn favoriete ingrediënten en is hij in korte tijd een stuk bewuster geworden van zichzelf én de manier waarop hij zijn werk (zelf!) interessanter kan maken.

Waarom is dit een WIN-WIN?

Op het moment dat je jouw medewerkers kunt laten inzien op welke manier ze hun werk het liefst zouden doen binnen jouw team, krijg je een constructief gesprek. De medewerker pakt de regie over zijn werk en kan ook aangeven wat hij van jou nodig heeft. Deze focus en grip geeft een bijzonder goed gevoel en zorgt voor nieuwe motivatie. Ik hoef je niet uit te leggen hoe belangrijk dat is. Gemotiveerde medewerkers zijn ambassadeurs voor je organisatie. Ze willen de verwachtingen van werkgever en klanten overtreffen, zijn loyaal, zelden ziek en zorgen voor een uitstekende sfeer. Een team dat vanuit deze omstandigheden presteert, komt in een geweldige flow!

Over Merijn de Beer
Merijn de Beer is adviseur, Register loopbaancoach en eigenaar van Carrièrepartners. Sinds 2005 begeleidt hij professionals bij hun persoonlijke ontwikkeling. Zijn specialiteit is het creëren van WIN-WIN tussen werknemer en werkgever en het is zijn missie om zoveel mogelijk mensen te inspireren om fluitend naar het werk te gaan.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden