Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Werken aan de Weconomy

'We leven in tijden van maatschappelijke transitie. De roep om 'het moet anders', om duurzaamheid en een nieuwe economie is groot'. Daarmee opent de toelichting op de achterzijde van het boek 'Werken aan de Weconomy'. Dit boek is tot stand gekomen door bijdrages van 30 verschillende auteurs, onder redactie van Jan Jonker, hoogleraar Duurzaam Ondernemen.

Johan Bel RM | 8 maart 2013 | 1-2 minuten leestijd

 'Werken aan de Weconomy' laat zien hoe onze economie verandert van een lineair systeem naar een circulair systeem op basis van verbondenheid, houdbaarheid, meervoudige waardecreatie, gemeenschappelijkheid en meer menselijke maat. En welke invloed dit heeft of moet gaan krijgen op het beleid van bedrijven en organisaties.

'Werken aan de Weconomy' is een zeer waardevol boek. De visie die wordt uitgewerkt is herkenbaar en tastbaar, je voelt gewoon de veranderingen die worden beschreven. Ook is het inspirerend omdat er veel aansprekend(e) praktijkvoorbeelden en gedachtegoed aan bod komen. Een prachtig boek voor mensen die het verschil willen gaan maken.

Het boek is opgebouwd uit drie delen. In deel 1 worden in 5 hoofdstukken diverse inspirerende denkbeelden beschreven. Als je die gelezen hebt is zie je de wereld absoluut in een ander perspectief. Visionair en inspirerend.

Deel 2 maakt de uitgewerkte visie tastbaar door in 5 praktijkvoorbeelden te laten zien hoe een andere manier van werken leidt tot duurzame en betere resultaten. Dat maakt je los van het denken in oude stramienen.

Deel 3 gaat ten slotte in op het werken aan verandering. Dit geeft zeker geen blauwdruk voor de toekomst, maar wel praktische handvatten om mee te gaan werken. Daarbij gaat het om leiderschap, strategie en innovatie, over samenwerking en verbindingen.

In hoofdstuk 15 sluit Jan Jonker zelf af met de beschrijving van 7 principes om te 'Werken aan de WEconomy'. Het is mijn overtuiging dat we ons in een overgangsfase bevinden en dat duurzaam ondernemen, gesteund door technologische vernieuwing, leidt tot een nieuwe economie én tot duurzaam concurrentievoordeel.

Dit boek helpt CEO's en ondernemers om vorm te geven aan hun gedachten en aan een nieuw beleid. Een absolute aanrader om te lezen.

Over Johan Bel RM

Johan Bel RM is sinds 2009 mede-eigenaar van het marketingbureau Acsense. Acsense ondersteunt MKB-bedrijven in het oosten van het land met strategische en duurzame marketing. De focus ligt daarbij op duurzame energie, afval- en watermanagement, maakindustrie, bouw en infra. Bels achtergrond ligt in de industrie en groothandel, waar hij in 22 jaar tijd meerdere marketing- en commerciële directiefuncties heeft bekleed. Hij heeft als opleidingen HEAO-CE, Nima-C en WO-bedrijfskunde en is geaccrediteerd Register Marketeer.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden