Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Gerard Heineken

‘Gerard Heineken de man, de stad en het bier’ is de volledige titel van deze biografie en die dekt de lading. Gerard Heineken is de oprichter van wat we kennen als het Heinekenconcern. Mijn kennis ging niet verder dan Freddy, waarvan ik natuurlijk wel wist dat hij niet de grondlegger was. Nu ben ik nieuwsgierig van aard en ben dus benieuwd hoe dit concern in de 19de eeuw ontstaan is. De geschiedenis is immers bepalend voor het heden en het heden bepaalt de toekomst.

Eric van Arendonk | 1 juli 2014

Het boek neemt je mee in een tijd die je je maar nauwelijks kunt voorstellen, terwijl het nog maar 150 jaar geleden is. Nagenoeg het hele boek speelt zich af in de hoofdstad en regelmatig worden er straten en buurten genoemd. Indien je Amsterdam een beetje kent maakt het dat het boek nog meeslepender wordt, teksten worden dan vanzelf beelden. Gerard Heineken is slechts 52 jaar geworden en heeft in zijn werkzame leven niet alleen de basis gelegd voor de genoemde brouwerij. Dit is slechts een van de initiatieven die hij ondernomen heeft. Zo is hij ook de mede-oprichter van de krant "De Telegraaf" en heeft hij een belangrijke rol gespeeld in de ontwikkeling van Amsterdam. Hij heeft onder andere aan de basis gestaan van de bouw van het Rijksmuseum. De enorme hang van Gerard Heineken naar nieuwe technieken is bepalend geweest voor zijn succes, maar heeft ook weleens tegen hem gewerkt. De eerste gebruiker van een nieuwe techniek betaalt immers het meeste leergeld. De tweede profiteert daarvan, en zo was het ook in de 19de eeuw met Heineken en Amstel als grote concurrenten van elkaar. Ik ben blij dat ik dit boek gelezen heb en een stukje geschiedenis rijker ben. Het was een vorm van ontspannende managementliteratuur. Het verhaal is ronduit boeiend te noemen. Als belangrijkste marketingles is op te maken; het steeds aanpassen aan de vervangende omstandigheden. Maar ook nog sterker; de ontwikkelingen op een juiste wijze inschatten welke gevolgen deze zouden kunnen hebben voor productie en daarmee ook voor de markt. Gerard Heineken was duidelijk een ondernemer pur sang, die zijn tijd ver vooruit was. Hij was ook de eerste die te maken kreeg met het verschijnsel van roddelpers, tot dan toe een onbekend verschijnsel. Het was meteen een populair nieuwsitem wat toen ook al veel aandacht kreeg van de bevolking. Hij was hierin regelmatig het mikpunt, hij wist toen al hoe hier mee om te gaan. Door niet te reageren maar met tomeloze inzet doorgaan waar hij mee bezig was. Leuk boek, meer geschiedenis dan management maar wel heel leuk om te lezen. Proost.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden