Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Managers en professionals

Alweer een boek waarvan de titel suggereert dat er een probleem is tussen managers en professionals. Hans de Bruijn, hoogleraar bestuurskunde aan de Technische Universiteit Delft, beschrijft in 'Managers en professionals' de moeizame relatie tussen managers en professionals. De professionals doen het 'echte werk'. Zoals levens redden, boeven vangen en vonnissen uitspreken. En de managers waarmee professionals steeds vaker geconfronteerd worden, besturen en beheren de professionele organisatie. En dat levert - geloof mij - gedoe op.

Peter Vermeulen | 1 december 2008

Voor een professional is de toegevoegde waarde van een manager vaak niet duidelijk. Vooral niet als deze manager niet uit zijn vakgebied komt. Volgens Hans de Bruijn overtreden bestuurders en managers een basale regel: 'wie complexe taken uitvoert die kennis- en kunde-intensief zijn, heeft autonomie nodig.' Met andere woorden: u moet vertrouwen op de deskundigheid van de professional en niet op procedures, plannen, protocollen, etcetera. Maar is dit niet wat kort door de bocht, als je suggereert dat alleen en altijd de managers deze procedures opstellen? De Bruijn gaat nog verder met zijn prikkelende stellingen, namelijk dat niemand zal ontkennen dat er managers nodig zijn. 'Er moet toch iemand zorgen voor de gebouwen en apparatuur.' In een professionele organisatie behoort volgens De Bruijn altijd duidelijk te zijn wat de toegevoegde waarde is van de echelons boven de professional. Maar in een rap veranderende concurrerende omgeving ontstaan constant nieuwe problemen en vragen. Hierbij ontbreekt het vaak aan kennis of interesse bij de professional. Dit vraagt dus om een andere expertise dan de inhoudelijke expertise van de professional. Om de professional zich te laten concentreren op zijn vakgebied - de arts moet zich namelijk concentreren op het opereren - moeten deze vragen worden beantwoord door een manager. Indien bovenstaande waar is, liggen er volgens De Bruijn drie conclusies voor de hand. Ten eerste zijn er managers, verrichten zij nuttige werkzaamheden en zullen er dus altijd blijven. Ten tweede kunnen managers en professionals niet met, maar ook niet zonder elkaar. Dit aangezien de arts staat voor medische kwaliteit en de manager voor kostenbeheersing. Ten derde is er een enorme variëteit aan zowel managers als professionals. In 'Managers en Professionals' gaat Hans de Bruijn er vanuit dat er managers zijn in professionele organisaties en dat ze een zinvolle functie kunnen hebben. 'Managers en professionals' is geen boek vol allerhande al vaker toegepaste modellen, maar geeft een nieuwe, andere, blik op de wereld van bestuur en management. De auteur neemt geen blad voor de mond en ventileert duidelijk en pakkend geschreven zijn mening. Hij irriteert u als manager of professional met de stellingen die hij uw brein binnenslingert. Maar hierdoor blijft u geboeid verder lezen om de gedachten van De Bruijn te doorgronden. Of u nu professional bent, manager, of een managing professional. U krijgt naast veel stof om na te denken ook tips. Hans de Bruijn schrijft dat er niet één waarheid is en dat geldt ook voor dit boek. Tevens vermeldt hij dat de lezer zich bewust moet zijn van het feit dat niet alle beschreven inzichten elke organisaties van toepassing is. De auteur vraagt u dan ook om niet alles voor zoete koek te slikken. Hij is van mening dat de meeste professionals intelligente mensen zijn, maar de meeste managers ook. En hij kan het weten, want hij is beide. Maar komt Hans de Bruijn nu met een oplossing voor de spanning tussen managers en professionals? Nee, dus. En is dit eigenlijk een probleem dat opgelost moet worden door Hans de Professional of door Hans de Manager?

Over Peter Vermeulen

Peter Vermeulen MBA is entrepreneur en CEO van OPHTECS Europe B.V. en schrijft recensies op persoonlijke titel. Hij is alumnus van Business School Nederland, de Action Learning MBA.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden