Per hoofdstuk heb ik de profielteksten geschreven. Deze verrijken inmiddels mijn website Boekredactie.nl, mijn LinkedIn-profiel en zijn inspiratie voor mijn tweets. Maar er is meer: de basisgedachte van Verbeek heb ik overgenomen en gebruik ik in mijn advies aan ondernemers die een managementboek willen schrijven. Breng focus aan, kies! ‘Focus verruimt en kiezen verrijkt’, verwoordt Verbeek het prachtig. Bedrijfsboodschap In 10 hoofdstukken kom je tot 10 profielteksten om jouw keuze helder over te brengen bij jouw klant. In elk hoofdstuk beschrijft Verbeek de stappen om te komen tot de profieltekst, geeft ze voorbeelden en tips. In sommige hoofdstukken erg veel tips. Allereerst een overtuigende bedrijfsboodschap. Het is even oefenen, schrappen en samenvoegen, maar nu prijkt op mijn homepage: ‘Ik ben Nienke van Oeveren, redacteur van managementboeken. Met Boekredactie begeleid ik auteurs die hun boek in eigen beheer uitgeven. Ik wijs ze de weg in het boekenvak en geef ze positief kritisch advies over hun tekst. Binnenkort ligt hun boek op het bureau van hun volgende opdrachtgever. Een boek met een boodschap.’ Tips die Verbeek voor deze profieltekst geeft, zijn bijvoorbeeld: Roep een levendig beeld op en Maak de probleemeigenaar tot doelgroep. Tip 28 is: Benoem resultaten op verschillende vlakken van het leven. Daarmee doelt Verbeek op materieel, sociaal en emotioneel vlak. Ongetwijfeld voldoet mijn bedrijfsboodschap niet aan alle 28 tips, maar in elk geval aan tip 1: Houd je pitch zo kort mogelijk! Ik geloof… De volgende profieltekst is een meer emotionele tekst, deze schreef ik met veel plezier. Verbeek beschrijft de stappen om te komen tot een inspirerend ondernemersstatement. Maak een verhaal, neem je lezer mee in kleine denkstappen, denk groots. Heel prettig vond ik haar aansporing: begin in je eerste versie je zinnen met ‘Ik geloof’. Dit is ‘m geworden, te vinden op mijn LinkedIn-profiel: ‘Iedere adviseur, coach en ondernemer heeft een boodschap. Met een boek bereikt die boodschap veel mensen. Ik geloof dat iedereen een boek kan schrijven. En dat een boek nieuwe businesskansen biedt.’ Een hoofdstuk dat mij raakte, was voor het formuleren van pakkende vragen. Deze zijn reuze handig voor Twitter, maar wat mij trof, is Verbeeks stellige mening dat je je lezer en klant pijn moet doen. ‘Als je klant zijn eigen pijn voelt en ziet dat jij die pijn kent, schept hij zijn eigen voorwaarden voor verandering.’ Dus: waar ligt jouw klant wakker van? Gat in de markt Terugbladerend in dit prettige boek, realiseer ik me dat ik enkele gedachten van Verbeek heb eigengemaakt. Zo adviseer ik auteurs om het onderwerp van hun boek direct te laten aansluiten bij het probleem dat hun favoriete klant heeft. Wat is zijn probleem waarvoor jij de oplossing hebt? Schrijf daar dan een boek over, zodat dit je bedrijf versterkt. En waar ik ook helemaal achter sta, is wat Verbeek ter afronding schrijft: ‘Het gat in de markt ontstaat vanzelf door het vermarkten van je oplossing.’
Recensie
Waarom iedereen luistert als je over seks praat
‘Kun je als ondernemer over jezelf en je bedrijf praten alsof je over seks praat? Met dezelfde aantrekkingskracht, dezelfde impact, dezelfde sprankeling?’ Meteen in haar Voorwoord legt Kiki Verbeek de titel uit. Ze belooft in ‘Waarom iedereen luistert als je over seks praat’ 10 manieren om jezelf krachtig te profileren. Daarmee ga ik graag aan de slag!
Nienke van Oeveren
|
7 mei 2015