Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

MBA in één dag - het boek

Het boek 'MBA in één dag' van Ben Tiggelaar heb ik zeer graag gelezen. In het boek laat Tiggelaar de meest actuele en invloedrijke managementdenkers aan bod komen. Of zoals hij het zelf zegt: 'Een frisse blik op de beste ideeën van de belangrijkste managementdenkers.' Dit gegeven is een feit, maar laat u niet misleiden door de titel. U kunt onmogelijk 8 meter boeken leren in één dag!

Lodi Planting | 6 mei 2013

Ben Tiggelaar heeft structuur aangebracht in de ideeën en theorieën van managementdenkers door ze op te delen in vier delen: leiderschap, organisatie, strategie en uitvoering. Dit verhoogt de leesbaarheid van 'MBA in één dag'. Tegelijkertijd heeft Tiggelaar er een praktische dimensie aan toegevoegd zodat u daar als professional onmiddellijk mee aan de slag kunt. 1. De denkers over leiderschap Het eerste deel is gewijd aan leiderschap. De managementdenkers die in dit hoofdstuk naar voren komen zijn: Peter Drucker (wat je van een manager mag verwachten), Stephen Covey (gewoontes voor effectiever leiderschap), Robert Quinn (tegenstrijdige ideeën over leiderschap), Ken Blanchard (wat medewerkers echt nodig hebben) en vele andere inspirerende visies op leiderschap. De 3 belangrijkste lessen voor de praktijk zijn: - leiderschap kun je leren, - de aanpak voor alles en iedereen bestaat niet - en overwin jezelf en help anderen dat ook te doen. 2. De denkers over organisatie Het tweede deel gaat over de organisatie. De managementdenkers die in dit hoofdstuk hun ideeën vertellen, zijn: Henry Mintzberg (hoe bouw je een organisatie?), Tom Peters (excellent worden en blijven), Michael Hammer (waarom iedereen moet re-engineeren), Marcus Buckingham (de kracht van de sterkepuntenaanpak) en vele andere inspirerende visies op organisatie. De 3 belangrijkste lessen voor de praktijk zijn: - organisatiestructuur reguleert het menselijke gedrag, - klanten willen één proces dat om hen draait - en denk vanuit de sterke punten van medewerkers. 3. De denkers over strategie Strategie is het onderwerp van het derde deel. De belangrijkste managementdenkers die in dit hoofdstuk aan bod komen zijn: Michael Porter (kiezen om de concurrentie te verslaan), Philip Kotler (4 P's waarmee je klanten verovert), Alexander Osterwalder (hoe je winnende modellen creëert) en vele andere inspirerende visies op strategie. De 3 belangrijkste lessen voor de praktijk zijn: - alleen de klant bepaalt of je strategie klopt, - strategie draait om samenhang - en hou vast aan je plan en experimenteer. 4. De denkers over uitvoering Het vierde en laatste deel gaat over de uitvoering. De belangrijkste theorieën en ideeën komen van: Jim Collins (van goede naar geweldige bedrijven), John Kotter (veranderen doe je in acht stappen), Kaplan & Norton (gebalanceerd van strategie naar praktijk), Eli Goldratt (hoe de zwakste schakel alles bepaalt). Tiggelaar noemt daarnaast nog vele andere inspirerende visies op uitvoering. De 3 belangrijkste lessen voor de praktijk zijn: - uiteindelijk draait het om menselijk gedrag, - richt je op de onderwerpen die echt tellen - en vertaal langetermijnambities naar dagelijks werk. Wat gaat u doen met de theorieën? Op het einde raadt Tiggelaar aan om iets met het boek te doen. Hij zegt dat op deze manier de ideeën en hun praktische toepassing beter blijven hangen. Deze recensie is een manier voor mij om alles beter te begrijpen. Tegelijkertijd heeft Tiggelaar me op de idee gebracht om alle managementdenkers en hun ideeën of theorieën (die aan bod zijn gekomen) toe te passen op het binden en boeien van personeel (retentiemanagement). Dit zal gaan leiden tot de MBA-cursus toegepast op retentiemanagement. Voor iemand met een boekenkast vol managementboeken was 'MBA in één dag' een fantastisch boek om te lezen. Veel theorieën kende ik vanuit mijn opleiding (postgraduaat in HRM), werkervaring als HR-professional of door persoonlijke interesse. Een aantal andere theorieën of personen waren zelfs volledig nieuw voor mij. Het leuke vond ik dat ik ook nieuwe zaken in bekende concepten heb ontdekt. Ik vermoed dat hetzelfde voor u zal gelden als u ooit een MBA heeft gevolgd of het boek hebt gelezen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden