Jos Burgers is een bekend auteur van managementboeken en zijn toegankelijke schrijfstijl maken de boeken tot een soort een-haps-exemplaren. Je gaat er even voor zitten en voor dat je het weet, heb je het uit. Ook indien je even gestoord wordt, pak je draad zo weer op. Het is geen wetenschappelijk niveau, gewoon de praktijk van alle dag met een flinke dosis relativiteit. Dat maakt zijn boeken heel praktisch en al lezend zie je hoe simpel verbeteringen kunnen zijn. Daardoor zijn deze boeken geschikt voor een heel breed publiek. De auteur pretendeert ook nooit dat het de door mij gewenste diepgang heeft, laat dat ook duidelijk zijn. Eén van de vele boeken die de auteur geschreven heeft, is het boek: 'Een hogere prijs is pure winst'. Naar wat ik begrepen heb een bestseller. Ik heb het destijds ook gelezen en het was toen voor mij meer een eye-opener vergeleken met het boek 'Geef nooit korting!' Dit laatste boek zou je als een goede opfrisser kunnen zien van het eerder verschenen boek. Er staat niet gek veel nieuws is. Zelfs de grap met de prijssticker op de kaft werd toen al toegepast. Het lezen van beide boeken heeft mijns inziens weinig zin. De som is niet evenredig hoger. De kern van de inhoud is mijns inziens gestoeld op twee pijlers, namelijk onderscheidend vermogen en zelfverzekerdheid van de verkoper. Het anders zijn dan anderen maakt vergelijken van aanbiedingen lastig tot onmogelijk waardoor een 1-op-1 prijsvergelijk niet meer mogelijk is. 'Geef nooit korting!' bevat prachtige herkenbare voorbeelden van zelfverzekerdheid maar ook van de onzekerheid van de verkoper. Bij de minste weerstand wordt onmiddellijk een prijsreductie toegepast. De auteur reikt na ieder voorbeeld adviezen aan die je direct kunt toepassen. Ik weet zeker dat ze zullen werken. Eigenlijk is het jammer dat de auteur niet voor een wat bredere aanpak heeft gekozen ten opzichte van zijn eerdere publicatie. De rol van transparantie, authenticiteit en/of klantwaarde had het boek meer een update gegeven naar deze tijd (de eerste druk van het boek 'Een hogere prijs is pure winst' was tien jaar geleden). Los van dat blijft het een goed boek voor al diegenen die dagelijks met het fenomeen prijs te maken hebben. Het zal je inspireren en geheid haal je er direct een aantal zaken uit die je morgen kunt toepassen. Dat is ook het mooie van de boeken van Jos Burgers. Ze zetten je aan tot relativering en actie. Prima voor de wat minder geoefende managementboeklezer en die zijn er helaas nog meer dan genoeg.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.