Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Vrooeeemmm…

Gaat u linksaf naar marktrelevantie of rechtsaf richting uniek product. Of probeert u die twee wegen te combineren tot een prachtige snelweg zonder verkeer waar u knalhard, zonder concurrent, rechtuit kunt. In De strategieversnelling van Alfred Griffioen wordt u op weg geholpen om in een hogere versnelling uw business beter te kunnen runnen.

Ronald Buitenhuis | 6 januari 2010 | 2-3 minuten leestijd

Als je De strategieversnelling uit hebt, denk je ‘goh, eigenlijk staat er niet zo veel nieuws in’. Het leest als een economieboek voor hoger opgeleiden. Inclusief soms stokoude modellen die echter nog altijd actueel zijn. En toch is dit een aardig boek. Waarom? Vooral omdat het zo het wezen van een organisatie raakt. Alles draait vandaag de dag om de vraag welk businessmodel een bedrijf moet kiezen. Wil je uitblinken in een uniek product, of richt je het vizier op marktrelevantie en hoop je met volume een goede marktpositie in te nemen? Nog mooier is een combinatie van die twee, maar in de huidige wereld waarin iedereen elkaar direct kopieert, is dat slechts voor weinigen weggelegd.

Toch moet het streven voor iedere ondernemer het maken van een heldere keuze zijn, zo leert Griffioen. Hij doceert dat het van belang is om in een relatief kleine niche te excelleren. Doen waar je goed in bent, en dat steeds beter doen. Hij geeft TomTom als voorbeeld. Dat bedrijf heeft goed begrepen dat mensen het heel belangrijk vinden om de weg gewezen te worden. Aanvankelijk waren er ook weinig spelers op de markt die dit product konden bieden. Inmiddels komen er steeds meer aanbieders en heeft TomTom het juiste strategisch pad gekozen door kaartenmaker Tele Atlas over te nemen. Zo maken ze zich toch weer onmisbaar. Voor ondernemers is het ook een constant schakelen tussen kansen en bedreigingen. CocaCola is dan misschien gekopieerd en ze hebben geen uniek product meer, maar ze slagen er dankzij slimme marketing nog steeds in om in het hoofd van de massa een zeer relevant product te bieden. Ook Google, Microsoft en Apple worden in het boek als passende voorbeelden opgevoerd. Microsoft was voor velen onmisbaar, maar moet nu op zijn tellen gaan passen. Google is nog marktleider, maar waarom is deze zoekmachine eigenlijk beter? Bedrijven moeten hun voorsprong consolideren zegt Griffioen door steeds weer te innoveren. En juist dat laatste is een harde boodschap aan het Nederlandse bedrijfsleven. Dat slaagt er maar moeizaam in zich te vernieuwen. De TomTom’s van dit land moet je met een lampje zoeken.

De auteur schreef ook Het Senseo-effect. Dat effect komen we ook in ‘De Strategieversnelling’ weer tegen. Griffioen is een groot voorstander van allianties. Je hoeft niet alles zelf uit te vinden, dankzij allianties kun je heel goed concurrentievoordeel behalen. En zo gaat u als lezer eigenlijk ook een alliantie aan. U leent de kennis van Griffioen en past die toe op uw eigen bedrijf. Grote kans dat de snelheid er na lezen weer in komt. Van één naar twee, van twee naar drie en dan op topsnelheid vooruit. De strategieversnelling heeft het in zich om u dat inzicht bij te brengen. Het boek komt positief uit de test.

Over Ronald Buitenhuis

Ronald Buitenhuis is freelance journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden