De vele voorbeelden maken Naar een gezond groeibedrijf in vijf stappen heel toepasbaar in de echte werkpraktijk. Justin Jansen en Tom Mom laten aan de hand van verschillende ontwikkelingen in de afgelopen decennia zien dat de samenleving voortdurend verandert en dat niet alleen. Techniek en ook de behoeften van klanten veranderen voortdurend… ‘Wat is hier nieuw aan?’ denk je misschien… Nou, eigenlijk niet zoveel. Jansen en Mom houden u en mij een spiegel voor. Neem techniek. Naast technische ontwikkelingen die leiden tot vernieuwing en nieuwe producten is digitalisering al lang geen trend meer. Of je nu een product of dienst levert, geen enkel bedrijf of organisatie kan hieromheen. En toch zie ik begin 2022 nog (te) veel organisaties hier onvoldoende op inspelen. Voor die bedrijven staan in het boek aansprekende voorbeelden zoals YoungCapital, Jumbo en Coolblue. Dit zijn klinkende Nederlandse bedrijven waar we trots op mogen zijn!
Relevant blijven
Vanuit mijn betrokkenheid bij MKB wil ik graag een lans breken voor de vele, mooie MKB-bedrijven die minder bekend en toch een gezond groeibedrijf zijn. Graag noem ik Toelevering Online uit Rijssen, zij zijn toeleverancier in de bouw en doen de belofte om houten- en kunststof kozijnen met een levertijd van vijf werkdagen te leveren. In de bouwkolom is dat uniek. Hoe doen ze dat dan? Een van hun succesfactoren is standaardisatie en inzet op een digitale omgeving die zeer gebruiksvriendelijk is. Een branche als automotive laat duidelijk zien wat het effect van nieuwe concurrenten en andere verdienmodellen is als je sommige nieuwkomers vergelijkt met de gevestigde orde. Ik hoef de naam Tesla maar te noemen en iedereen weet genoeg. Menig management- of directieteam houdt zich bezig met de vraag bezig hoe je als bedrijf niet alleen vandaag maar ook morgen relevant blijft voor de klanten die je bedient. En voor klanten mag je ook lezen: burgers, patiënten, leerlingen, gasten of studenten… Dit benoem ik expliciet omdat veel van de gedachtes van de auteurs ook toepasbaar zijn op non-profit organisaties. Door het groeilandschap van je bedrijf te schetsen en nieuwe groeipaden te bewandelen blijf je nu en in de toekomst relevant.
Tips en tools
In het boek vind je volop tips en tools hoe je in een snel veranderende wereld onderscheidend blijft. Hiermee aan de slag gaan vraagt iets van de hele organisatie, en dus ook van de dagelijkse leiding. Het belangrijkste is mindset… Een groeimindset is essentieel om ambities waar te maken. Daarnaast helpen volharding en acceptatie dat er ook dingen fout gaan. Vooral dat laatste is iets wat veel organisaties echt hebben te leren! In mijn praktijk hoor ik meer dan eens dat fouten maken niet mag, laat staan beloond wordt. Hiermee bereik je in ieder geval dat medewerkers binnen de lijnen blijven kleuren. Je bereikt ook dat je als bedrijf nog ver weg bent van een groeimindset… De auteurs laten je nog meer zien. Zo hoeft een oplossing niet altijd ingewikkeld te zijn of een grote investering te vragen. Zo ken ik een bakker, Proof Bakery in Amersfoort, die met minimale middelen een enorm online bereik heeft gekregen en daarmee een groeiende schare klanten die hun de omzet gewoon gunnen.
Experimenteren en doendenken
Als een team of medewerkers met een idee komen hoef je als management maar een ding te doen, sta een experiment toe in een klein deel van de markt. Groeibedrijven hebben een cultuur van doendenken. Natuurlijk denken over wat je van plan bent maar het vooral doen… Hier zit een groot verschil met veel bestaande, grote organisaties. Er zijn genoeg vele, baanbrekende ideeën die marktwaardig zijn, maar de bedenkers lopen vaak al snel vast in de structuur en hiërarchie van het bedrijf. Deze stroperigheid kost tijd, tijd die een groeibedrijf stopt in een goed idee snel en zonder te veel omwegen introduceren waarmee ze altijd een voorsprong hebben en houden…
Horizons
Op een aantal punten heb ik een ander beeld dan de auteurs. Zo stellen zij dat ‘hoe langer iemand in functie is, hoe kleiner het vermogen en de bereidwilligheid om te vernieuwen’. Als hun opvatting als generalisatie bedoeld is kan ik deze volgen. Zo is bekend dat het goed is voor mens en organisatie dat je om de zeven jaar van functie verandert. Er is ook een verschil met familiebedrijven waar vaak een ondernemer aan het roer staat; hier zie je een duidelijke focus op langetermijndoelen en juist veel bereidheid om te vernieuwen, ook al staat de ondernemer al langer aan het roer.
Al met al een aanrader die eigenlijk ook op de literatuurlijst in het onderwijs thuishoort…
Over Arjan te Lintelo
Arjan te Lintelo is trainer, moderator en spreker met een fascinatie voor klantgericht denken, voelen en doen. Daarnaast is hij als mentor verbonden aan Orange Grove Athens in het bevorderen van ondernemerschap.