Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Maak je naam onvergetelijk - 'Supernuttig, inspirerend en in een dag uit'

Voor me ligt een klein boekje van 150 pagina's van Floris Hülsmann met de titel Maak je naam onvergetelijk - Zo bedenk je een bedrijfsnaam die wél werkt. Ik las het boekje binnen een dag uit en voor ik het wist had ik de hele kantlijn volgeschreven met ideeën.

Sippy van Akker | 14 november 2018 | 4-5 minuten leestijd

Nu heb ik aan ideeën vaak geen gebrek, maar met de 24 'bouwplannen', ging het nog een tandje makkelijker en waren de radertjes in mijn hoofd niet meer tegen te houden. Uiteindelijk zette het boek mij aan om direct maar een naam, die ik al langer geleden had bedacht, nog eens tegen het licht te houden en ik heb gelijk de domeinnaam en de social media geclaimd. Dus inspirerend werkt het wel. De geclaimde naam zal op een later moment zijn kracht nog moeten bewijzen.

Auteur Floris Hülsmann is van huis uit copywriter en eigenaar van zijn eigen namenbureau met de naam Namarama. Voor de liefhebber wordt in het boek uitgelegd hoe hij daaraan is gekomen. Verder vind je door het boek heen korte beschrijvingen van al of niet succesvolle namen en taglines van bedrijven door de jaren heen. Een tagline is een korte omschrijving die je (bijvoorbeeld op je website) toevoegt aan de naam, om kort te beschrijven wat de specialisatie van je bedrijf is. Het idee is dat een potentiële klant je zo direct kan herkennen.

Verder gaat Hülsmann uitvoerig in op redenen om een goede naam te verzinnen. Daar zitten ook redenen bij waar de meeste zzp'ers en kleine ondernemers misschien minder mee bezig zijn. Zoals de verkoop van het bedrijf of het op termijn aannemen van veel personeel. Ik vermoed dat niet iedereen die zich bij de KvK inschrijft dat ambieert. Hülsmann heeft zelf voor grote concerns gewerkt en ik stel me voor dat dit soort denken daar vooral uit voortkomt. Heel storend is het verder niet en je bedrijf aan het einde niet gewoon beëindigen, maar doorverkopen is natuurlijk juist erg ondernemend en commercieel gedacht.

Wat ik interessant vond, was de suggestie dat je een naam moet hebben die herkenbaar en onthoudbaar is, maar dat die naam niet te voor de hand liggend moet zijn en ook niet te gezocht. Je naam zou juist niet moeten lijken op die van je concurrenten. Dat vond ik opvallend, want ik heb de indruk dat veel ondernemers vaak wel iets soortgelijks doen. Of inderdaad gewoon hun naam op de al dan niet virtuele gevel zetten, met daar achter 'loodgieter', of 'coaching' of 'hypotheekadvies' of wat dan ook. Dus juist níet je eigen naam en je onderscheiden van je concurrenten is het devies. (Hoewel ikzelf 'Bakker uw Slager die al sinds jaar en dag in Leeuwarden zit, dan juist wel heel geslaagd vind in dit geval).

Het duurt even voor de auteur toekomt aan het deel waarvoor de meeste mensen dit boek waarschijnlijk lezen, namelijk tips om te komen tot een goede naam, waar je op moet letten en met welke regels je rekening moet houden op dit vlak. Hier wordt wat mij betreft het boek pas echt leuk. Hülsmann wil dat je heel langzaam een proces op poten zet en dat dan stapje voor stapje doet.

Het hele proces dat wordt beschreven, heb ik niet getest. Dat ligt niet in mijn aard. Ik schreef vroeger ook niet zoals ons werd geïnstrueerd eerst opstellen in het klad. Te veel gedoe. Het vertraagt te veel. Er is dus een heel proces met verschillende stapjes, maar ik heb vooral de eerdergenoemde bouwstenen ('tips') gebruikt om mijn radertjes te laten draaien. Ik had heel veel leuke ideeën en soms bleken anderen die ideeën ook al te hebben gehad. Of bleek het domein soms om een hele andere reden met een hele andere productgroep al geclaimd. Dit is overigens volgens de auteur prima op te lossen door er gewoon 'dit is' of 'wij zijn' voor de gewenste domeinnaam te zetten. Of te kiezen voor een andere url dan .nl of .com, bijvoorbeeld .nu of .org enzovoort. Prima bruikbare concrete tips. Of gewoon nog even verder brainstormen. Ook een optie.

Als je een keer een goede naam voor je toko hebt, is het zaak om ook te zorgen voor een goede website, een goede huisstijl, logo enzovoort. De auteur raadt mensen aan om vooral niet zelf te knutselen, maar een ontwerper in te huren. Ook belangrijk is een tagline die omschrijft wat je voor wie doet. Verder wordt uitgelegd hoe het werkt met het claimen van namen, en het inschrijven van je naam, of eventueel nog een extra naam voor je bedrijf bij de Kamer van Koophandel. Supernuttig, inspirerend en zoals gezegd in een enkel dagje uit.

Je kan er langer over doen als je wat rustiger dan ondergetekende alle stappen wilt doorlopen. De meeste ondernemers zullen er vast niet om malen dat Maak je naam onvergetelijk geen dik boek voor herkauwers is. Die hebben vast genoeg andere dingen te doen.

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft sinds 2018 over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, het door haar opgerichte platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Over Sippy van Akker

Sippy van Akker MSc is bestuurskundige en legt zich toe op coaching en consultancy op het gebied van mens, werk en zingeving. Sippy schrijft over deze onderwerpen op zinvollerleven.nl, platform voor bewust en zinvol leven en werken.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden