Rory Sutherland beroept zich op 30 jaar gedragswetenschappelijk veldonderzoek als reclameman. Hij heeft van dichtbij gezien en ervaren hoe het gedrag van consumenten in de praktijk sterk kan afwijken van wat er in onderzoek voorspeld is. Op een toegankelijke wijze geeft hij weer hoe het onderbewuste van de consument eigenlijk het hele gedrag bepaalt. Dat het over voelen gaat in plaats van over woorden. Dat percepties bijvoorbeeld vaak sterker zijn dan reclameslogans. Menige theorie over consumentengedrag en neuromarketing komt op verhalende wijze aan bod en dat geeft de lezer inzichten.
De auteur toont aan dat we altijd nadenken. Of we willen of niet, bij iedere indruk hebben we een gedachte en ook snel een conclusie. Vaak doen we dit onbewust. Onze keuzes zijn lang niet zo rationeel als we denken, iets waar neuromarketing ook gebruik van maakt. Rory toont dit aan met talloze voorbeelden. Vaak put hij uit zijn eigen ervaringen.
Het boek is een stortvloed van verhalen over consumentengedrag, neuromarketing en communicatie. Het tart de logica en geeft je op speelse wijze inkijk in deze disciplines. Het boek reikt zeker tips aan maar van een diepere analyse of uitleg komt het niet. Het heeft ook geen literatuurlijst. Dat is aan de ene kant jammer, maar aan de andere kant is het boek makkelijk leesbaar en zeer vermakelijk. Verwacht geen theoretische uiteenzettingen, maar leuke verhalen waaraan later een theorie gekoppeld is.
Het boek kent talrijke voetnoten. Normaal heb ik de neiging deze over te slaan. Bij dit boek zou dat zonde zijn, want ze zijn niet alleen verhelderend maar vaak ook vol humor. Het is een prettig boek als je kennis wilt maken met de gecombineerde aspecten consumentengedrag, neuromarketing en communicatie. Alchemie van Sutherland zal je zeker vermaken, zit vol met anekdotes uit de marketingwereld en - nog belangrijker - het zal je nog nieuwsgieriger maken. En over de genoemde onderwerpen zijn gelukkig ook talloze andere boeken geschreven.
Over Eric van Arendonk
Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.