Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De rit van mijn leven - 'Wat mij betreft een must read'

Dat je geen Harvard of andere prestigieuze universiteit bezocht hoeft te hebben om als CEO succesvol te zijn bij een van de toonaangevende bedrijven in de wereld, dat bewijst Robert (Bob) Iger. In zijn biografie De rit van mijn leven beschrijft hij hoe het zo gekomen is.

Rob van Nes | 1 juni 2020 | 3-5 minuten leestijd

Iger is opgegroeid in een split level in Oceanside, een klein dorpje op Long Island waar vooral mensen uit de arbeidersklasse woonden. Hij had het niet slecht, maar ook niet heel goed. ‘Als ik een scheur in mijn broek had, moest ik een lapje stof over het gat dragen tot er geld was om een nieuwe broek te kopen. Dat kon soms maanden duren'. Zijn ouders waren liefhebbend maar zijn vader was zwaar teleurgesteld in zijn eigen gebrek aan succes in het leven.
De situatie thuis heeft Bob meer geleerd dan welke opleiding dan ook had kunnen doen. Uitgebreid verhaalt hij over de nu nuttige leiderschapskwaliteiten die een gevolg zijn van zijn jeugd. Hoewel zijn schoolresultaten niet slecht waren, zevens en achten, was studeren niet echt zijn passie.

Vanaf de brugklas deed hij klusjes om wat bij te verdienen, zoals het verwijderen van kauwgom op school; ‘ik moet zeker duizend tafeltjes onder handen hebben genomen. Daar krijg je karakter van, of in ieder geval het vermogen om monotoon werk te doen'. Iger wilde eigenlijk nieuwslezer worden en werkte begin jaren 1970 enige tijd als weerman. In 1974 kwam hij op de onderste sport van de ladder terecht bij de American Broadcasting Company (ABC). Toen dat later door Disney werd overgenomen kwam hij daar in dienst om er tot zijn pensioen, dat later dan de bedoeling volgens planning in 2021 zal plaatsvinden, te blijven. Een belangrijk deel van het boek is een beschrijving van de stappen die hij in zijn loopbaan maakte en vooral de invloed die een aantal van zijn leidinggevenden door de jaren heen op hem heeft gehad. Zijn leercurve wordt uitgebreid beschreven.

Het boek begint met tien principes die Iger, terugkijkend nu zijn loopbaan ten einde loopt, als een vereiste voor goed leiderschap ziet: optimisme, moed, focus, besluitvaardigheid, nieuwsgierigheid, rechtvaardigheid, bedachtzaamheid, authenticiteit, een meedogenloos streven naar perfectie en integriteit. Het eindigt met 45 lessen voor leiderschap. Korte, krachtige statements zoals ‘Als je dingen maakt, maak dan fantastische dingen'.

Bob Iger is een Amerikaan en dat merk je. Veel meer dan dat wij dat doen benoemt hij zijn kwaliteiten en goede eigenschappen, maar evenzeer analyseert hij meer dat de meeste Nederlanders zijn fouten en tekortkomingen. Dat hij ambitieus is blijkt uit alles. Hij heeft ervoor gevochten om CEO van Disney te worden en heeft er zelfs over nagedacht om president van de VS te worden. Mogelijk zijn er tal van Nederlanders die premier van ons land zouden willen worden, maar je zult het nooit iemand horen zeggen en nog minder zien opschrijven.

De ondertitel is ‘lessen in creatief leiderschap'. Ik zou het woord creatief weglaten. Iger is gezegend met een enorm zakeninstinct maar is succesvol door juist heel berekenend te werk te gaan. Hij heeft een strategische visie en het geduld die stap voor stap te realiseren. Het lijkt een man te zijn met een hele hoge gunfactor, die mede daardoor veel voor elkaar krijgt. In de vele overnames die hij heeft gedaan lijkt dit een doorslaggevende factor te zijn. Toch zou ik naast dit boek ook graag eens een biografie over Iger willen lezen waarin een buitenstaander een objectief beeld van zijn wapenfeiten geeft.

Igers visie op de processen rond die miljardenovernames is interessant om te lezen en geeft veel achtergrond over het de ontwikkelingen van grote bedrijven in de entertainment en media business, zowel in de VS als mondiaal. Daarmee is dit niet een leerboek Merges & Acquisitions, maar de strategische redenen zijn zeer boeiend om te lezen, temeer omdat ze uit de eerste hand zijn. Het woord creatief zou dus wat mij betreft uit de ondertitel mogen worden geschrapt, lessen in leiderschap zijn er zeker. Ik heb weinig boeken over dit thema, niet zelden taaie kost, zo in een adem uitgelezen als De rit van mijn leven. Ondanks dat heel weinigen ooit in dezelfde positie komen als Bob Iger is het een heerlijk inspirerend boek. Wat mij betreft een ‘must read'.

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

Over Rob van Nes

Rob van Nes MBA, Founding Partner van onder meer Ondernemen.in BV / International Business Development Academy en van Iber Business Group Nederland BV, is gespecialiseerd in Marktentreestrategie Route-to-Market strategie en waardepropositie )re)designg. Rob is auteur van Marktentreestrategie, Ondernemen in India, Kunst & Vliegwerk, The wheel of value en Ondernemen in Spanje. Hij spreekt in binnen- en buitenland op Masterclasses over International Business Development.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden