Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Brand Me! - ‘Personal branding in een notendop’

We leven in een tijd waar jezelf krachtig moet kunnen positioneren en verkopen op de arbeidsmarkt. Een baan voor het leven is al lang niet meer vanzelfsprekend en de concurrentie is groot. Werkzoekenden weten dat wel, maar handelen daar vaak niet naar. 

Annett Keizer | 7 december 2021 | 2-3 minuten leestijd

Dat is ook mijn ervaring als carrièrecoach. Is het bescheidenheid? Weerstand of onwetendheid? Wat de reden ook is, nu is het meer dan ooit nodig om te laten zien wie je bent en wat je kunt. Dit boek draagt bij in het versterken van een proactieve houding als regisseur op je eigen loopbaan. Het neemt de lezer op verhalende wijze mee in de zoektocht naar personal branding voor professionals.

Vormgeven van reputatie

Als ervaren reputatie-expert, onder andere tijdens de ‘Hogeschool Inholland diplomacrisis’ weet Helmi Geeve hoe ze vanuit haar drijfveer ‘betrouwbaarheid’ de zaken aanpakt. Als personal branding coach begeleidt ze nog altijd mensen in het vormgeven van hun reputatie. Wie ben je? En waar sta en ga je voor? Essentiële vragen die werkenden en werkzoekenden helpen om meer inzicht te krijgen in wat ze waard zijn.

Glashelder verhaal

De focus in Helmi’s aanpak ligt op storytelling om jezelf beter in de markt te zetten. Dat betekent dat je een glashelder een verhaal over jezelf moet kunnen vertellen. Dat verhaal moet niet alleen een duidelijke kop en staart hebben, maar ook nog persoonlijk en authentiek zijn én duidelijk maken wat jouw toegevoegde waarde is voor een werkgever. Wat maakt jou uniek en van waarde? Wat maakt jou anders dan je collega’s of concurrenten? Daarbij geldt ook nog dat je een bepaalde gunfactor moet creëren. Het gaat er namelijk niet om wie je kent, maar wie jou kent. Wie zijn jouw ambassadeurs?

Boegbeelden

In haar boek legt Geeve in hoofdstuk 1 tot en met 6 uit wat ‘personal branding’ precies inhoudt en wat je nodig hebt om te bouwen aan je eigen, unieke merk. Hoofstuk 7 wijdt ze geheel aan interviews met boegbeelden als professor Jan Rotmans, twitterkoningin Saskia Belleman en anderen om te laten zien hoe zij, vanuit hun charisma, persoonlijkheid en gunfactor, mensen inspireren. Elk interview eindigt met de vraag ‘Welk advies heb jij voor aanstormende boegbeelden?’. Samenvattend komt het erop neer dat je vooral jezelf moet zijn en blijven en je hart moet en mag volgen. Misschien zijn dit open deuren, maar voor wie nog steeds (te) bescheiden is om zichzelf als merk te positioneren, geven deze uitspraken misschien een zetje om zichzelf toch eens te herpositioneren.

Personal branding-traject

In de laatste twee hoofdstukken zet Geeve de lezer dan ook aan het werk! Met een stappenplan, oefeningen om jezelf (nog) beter te leren kennen en een LinkedIn-check. Al met al krijg je in een notendop van 260 pagina’s een personal branding-traject van een expert die, net als ik, hoopt dat je zelf de regie neemt en houdt op je loopbaan. Want net als Geeve denk ik dat je het meest gelukkig bent als je een baan hebt die matcht bij wie je bent en wat je kan.

Over Annett Keizer

Annett Keizer is communicatiecoach en –trainer. Ze helpt professionals en teams in organisaties hun communicatieve vaardigheden te versterken. Haar drijfveer is om meer begrip voor elkaar te creëren op de werkvloer, waardoor mensen effectiever en prettiger samenwerken en maximaal resultaat behalen. Voor Managementboek recenseert ze vooral boeken die verklaren wat mensen drijft, motiveert en in beweging zet.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden