Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De comfort-transitie - ‘Een schat aan ervaring en kennis’

Bedrijven en organisaties zijn een verzamelplaats van mensen, die met elkaar oplossingen vinden voor bepaalde uitdagingen en tegenslag en rampspoed zoveel mogelijk buiten de deur proberen te houden. Het liefst houden we vast aan beproefde methoden en werkwijzen, waar we succes mee boeken en ons veilig bij voelen.

| 11 januari 2022 | 2-3 minuten leestijd

Maar wil een organisatie blijvende waarde toevoegen aan een snelveranderende wereld, dan zullen ook de methodes en werkwijzen mee moeten veranderen. Dit vraagt van medewerkers om open te staan voor verandering, onvoorspelbaarheid, experiment en onderzoek. Op de cover van De comfort-transitie staat een afbeelding van Suzan van Lieshout, waarop een mannetje aan de touwen van een luchtballon naar boven zweeft, zonder de veiligheid van de rieten mand. Hij vliegt weg van het maatpak, op weg naar een onbekende bestemming.

Weerstand

De auteurs, Elmas Duduk en Peter de Roode, brengen in hun goed leesbare boek een schat aan ervaring en kennis op het gebied van verandermanagement. De comfort-transitie biedt handreikingen om de weerstand die logischerwijs bij verandertrajecten naar boven komt het hoofd te bieden. De reis vanuit de veilige comfortzone, via de leerzone naar de groeizone kan alleen worden afgelegd als er een open, kritische en bevlogen groep is, die gezamenlijk op weg durft te gaan. Zich niet veilig wanend in de wereld van ‘Mediocristan’ (een term van Nassim Nicholas Taleb), maar gesterkt door de reis van de held (ontleend aan Joseph Campbell) en gewapend met de juiste (communicatie-)technieken van bijvoorbeeld motiverende gespreksvoering.

Gezamenlijk perspectief

We kunnen leren dat er een gezamenlijk perspectief is om naartoe te werken door bijvoorbeeld het ‘vierspelersmodel’ van David Kantor te gebruiken. Hierin zijn een initiatiefnemer, criticus, volger en omstander de vier ‘spelers’ binnen het speelveld. Vanuit deze rollen blijkt het krijgen van feedback (onderzoeken) op de meningen en ideeën (of aannames/feiten) die er leven, een vruchtbare voedingsbodem voor de groei en ontwikkeling van het team als geheel.

Patronen doorbreken

Het gedrag van alle betrokkenen (inclusief de managers en leidinggevenden) komt voort uit vier algemene drijfveren van menselijk gedrag; ‘leren, verbinden, verwerven en verdedigen’. Deze zijn allemaal noodzakelijk voor een gezonde levenshouding, maar als we in de comfortzone terecht zijn gekomen, zijn we alleen nog maar aan het verdedigen. Het is de taak van succesvolle managers in onze complexe wereld om mensen het gevoel te geven dat ze ertoe doen, ze met elkaar te verbinden en uit hun veilige comfortzone te halen. Want alleen met nieuwe kennis en inzichten, kunnen oude overtuigingen en patronen worden doorbroken en kan een organisatie inspelen op de snelveranderende omgevingseisen.

Werkvormen

Laten we met de verschillende werkvormen uit dit managementboek elkaar (opnieuw) verleiden tot een inspirerende en opbouwende dialoog. Een veilige en tegelijkertijd uitdagende werksfeer ontstaat daar, waar een manager met compassie en empathie het team begeleidt en motiveert om collectief te leren.

Schildpadgeest en hazenbrein

Niet voor niets is op de cover gekozen voor het reizen met de luchtballon, en bijvoorbeeld niet voor een sneller vervoersmiddel. Cultuurveranderingen, zoals in De comfort-transitie geschetst, hebben baat bij een ‘schildpadgeest’. In tegenstelling tot het ‘hazenbrein’, is er ruimte en tijd voor overweging en onderzoek nodig. De uitdaging is om de verbinding te maken tussen het kleine, persoonlijke verhaal en het grote maatschappelijke verhaal. Want het creëren van meerwaarde binnen een organisatie lukt alleen met een gedeelde visie, creatieve ideeën en vertrouwen in elkaars kunnen.

Over Julia Strijland

Julia Strijland is Founder van MoMo Productions & Sister Schools.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden