Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

Change made simple - ‘Denkkader bij een veranderopdracht’

Voor mensen met weinig tijd schreven communicatieadviseurs Michiel van Delden en Ilse van Ravenstein een beknopt boekje over organisatieverandering: ‘Change made simple - Leidinggeven aan verandering: vier succesfactoren’. 

Nico Jong | 28 september 2022 | 1-2 minuten leestijd

Change made simple van Michiel van Delden en Ilse van Ravenstein is geen veranderkundige verhandeling, maar biedt een denkkader voor managers en medewerkers met een veranderopdracht. Dat kader kan hen concreet helpen aan een andere manier van werken en samenwerken. Vanuit de basisgedachte dat het alleen goed gaat als je het veranderproces gezamenlijk doorloopt met de mensen die het aangaat.

Vier succesfactoren

Michiel van Delden en Ilse van Ravenstein destilleren vier succesfactoren voor verandering uit tientallen jaren ervaring op het snijvlak van communicatie en organisatie en uit de vakliteratuur. Het gaat om een gemeenschappelijke richting, ruimte voor alle betrokkenen om een actieve rol te spelen, een goede aansluiting van het veranderproces op de dagelijkse praktijk en ondersteuning door de juiste enablers.

Lemniscaat

De eerste stap is ‘bezint eer ge begint’. De auteurs adviseren dringend goed na te denken waarom een verandering nodig is en of ze het vraagstuk kan oplossen. Als het waarom niet duidelijk is, zal de verandering nauwelijks te realiseren zijn. Dan presenteren ze hun denkmodel in de vorm van een lemniscaat, waarvan de linkerlus de richting bevat, de rechterlus de ruimte en het kruispunt in het midden de actualiteit. De hele lemniscaat is omgeven door de mogelijkmakers. Een slim model – niet onbekend in het communicatievak – dat geen begin- of eindpunt kent. Het gaat om een vloeiende beweging langs alle vier succesfactoren die nodig zijn voor een goede verandering. Alle vier factoren grijpen op elkaar in en moeten langsgelopen worden, maar de volgorde ligt niet vast. In de rest van het boekje worden de vier succesfactoren verder uitgewerkt.

Fokke & Sukke

Change made simple is een smaakvol vormgegeven kleinood met functionele illustraties, waaronder Fokke & Sukke cartoons. De tekst is helder en toegankelijk geschreven, zonder veranderkundig jargon. Dat maakt het bijzonder geschikt voor mensen die aan de slag moeten met een verandering, zonder dat ze daar een intensieve studie voor hebben doorlopen.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Ilse van Ravenstein, Michiel van Delden
Change Made Simple

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden