Handboek AI Strategie is aan de ene kant technisch en complex en aan de andere kant pragmatisch en eenvoudig. De eerste paar hoofdstukken zou je kunnen bestempelen als technisch. Ik ben een AI-positivo en zie kansen, zowel zakelijk als privé. Daarom wíl ik ook het technische deel snappen, maar ik kom er maar moeilijk doorheen. Het is de reden dat ik het boek vaak wegleg om er een week later maar weer in verder te gaan. Dat bevordert helaas niet mijn begrip van de techniek achter AI. Naarmate ik vorder door de hoofdstukken doet ook pragmatisme zijn intrede en lukt me om langer aan één stuk te lezen. Mijn tip is dan ook: probeer het boek in een lekker tempo door te lezen.
AI is geen superheld
Handboek AI Strategie brengt me terug met beide benen op de grond: AI is geen superheld, maar een superstagiair. Een uitmuntende assistent dus. Het neemt je saai, repeterend werk uit handen, maar jij bent zelf nog steeds de specialist. En AI bestaat al lang. Zelfs zo lang dat we gebruik maken van AI zonder het zelf te weten. In kleine alledaagse dingetjes komt het terug, zoals in je telefoon. Wie denkt bij tijd en wijle niet dat zijn telefoon mee lijkt te luisteren? Wie kent Siri niet? Waze, Google Maps en Apple Kaarten? Allemaal maken ze gebruik van AI.
The end of boring work
Is de angst voor AI terecht? Volgens Gieling en Van den Berg niet. Waren het immers niet de wiskundeleraren die in de jaren ’60 de straat op gingen om te demonstreren tegen de rekenmachine? Dit zou hun werk volledig overbodig maken. Of denk aan de ‘lampaansteker’ die de kaarsen in lantaarnpalen aanstaken. Deze baan werd overbodig door de komst van elektriciteit en de gloeilamp. En wie kent het legendarische filmpje van Bromet niet over de komst van de mobiele telefoon? Angst voor technologie is dus van alle tijden. Het is beter om te spreken over een nieuwe revolutie waarbij er meer banen zullen veranderen dan er zullen verdwijnen.
Een nieuwe revolutie
Door de komst van ‘generatieve’ AI-tools als ChatGPT heeft de discussie rondom AI een enorme vlucht genomen. Zoals bij elke technologie die de ‘critical mass’ bereikt, ligt het risico van polarisatie op de loer: je bent vóór of je bent tégen. Dat hoeft helemaal niet, maar we moeten ons wel realiseren dat we er niet meer omheen kunnen. De schrijvers noemen dit een nieuw kruispunt in technologie, vergelijkbaar met de komst van internet. Ik ben benieuwd of dit kruispunt de - ongetwijfeld door AI gegenereerde - geschiedenisboeken zal halen.
De oplossing is niet de oplossing
Verder vertellen de schrijvers iets wat veel managementboek-schrijvers doen: begin niet bij de tools en instrumenten maar begin met je businessuitdaging. Ik betrap mezelf er helaas ook op dat mijn vertrekpunt vaak de fancy AI-tools als ChatGPT, DALL-E, Co-Pilot en Fireflies zijn, waar ik dan vervolgens een uitdaging bij bedenk. Het is natuurlijk duurzamer om te beginnen bij de uitdaging en daar mogelijke tools bij te zoeken. Grappig om te merken dat ik hetzelfde denk als veel van mijn klanten: de oplossing zal en moet werken en of dat het probleem oplost lijkt secundair. Zet het probleem centraal en kijk hoe je hier met kleine stapjes oplossingen opschaalt. Goed dat Handboek AI Strategie me een spiegel voorhoudt.
Ik ben geneigd te zeggen dat Handboek AI Strategie een goed boek is iedereen die ‘iets’ met AI wil en geïnteresseerd is in duurzame inzet. Het boek is een mooi vertrekpunt voor een pilot-team. Het helpt zowel de CT(I)O als de CEO het juiste gesprek met elkaar te laten voeren.
Over Nan van Grootel
Nan van Grootel is Transformatie Consultant bij Organize Agile. Hij kijkt naar organisaties als systemen en pakt de rol van systeemontwikkelaar. Hij helpt organisaties bij het ontwikkelen van een mindset waarbij mens en resultaat het enige is dat telt én het enige is dat werkt.