Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Spot-on schrijven - ‘Veel waar voor je geld’

Wie ‘Spot-on schrijven’ koopt krijgt veel waar voor zijn geld. Dit boek is geschreven voor mensen die geen professioneel tekstschrijver zijn, maar wel zeer regelmatig schrijven voor hun werk. Ook beroepsschrijvers kunnen er van alles uithalen. Het is praktisch en breed opgezet met veel leerstof, is inspirerend en ook te gebruiken als naslagwerk.

Ineke Peters | 7 februari 2025 | 2-3 minuten leestijd

Spot-on schrijven - Handboek voor rake zakelijke teksten, bestaat uit drie delen. In het eerste deel gaat het over de driehoeksverhouding tussen de schrijver, de tekst en de lezer. Het zeer uitgebreide deel twee bevat een stap voor stap handleiding voor de vijf fases van het schrijfproces in het algemeen. Je leert de juiste dingen doen op het juiste moment. In deel drie leer je alle tips specifiek toepassen per genre.

Naast theorie is er vooral aandacht voor schrijftechnieken, voorbeelden, tips en oefeningen. Ook AI hoort er inmiddels bij. Je leert hoe je AI als handige schrijfpartner kunt inzetten, maar de risico’s komen eveneens aan bod. Klinkt misschien saai, maar dat is het boek zeker niet.

Leesgedrag

De vormgeving is prettig in zwart en blauw. Dagelijks uren en uren op schermen kijken heeft ons leesgedrag veranderd van direct lezen naar tekst ‘scannen’. Daarmee is rekening gehouden zowel in de inhoud als in de lesstof. Dit boek heeft een eigen website www.spotonschrijven.nl Negen QR-codes in de tekst brengen je naar downloads met bijvoorbeeld bouwplanvarianten voor een offerte, een voorbeeld van een schrijfcontract en standaardstructuren voor brieven, e-mails en memo’s.

De auteurs zijn zeer ervaren schrijfcoaches binnen de overheid en het bedrijfsleven. Hun doel is, dat je via hun boek precies goed leert schrijven. Dit betekent een tekst -van kort memo, uitgebreide mail tot offerte, jaarverslag, artikel, post en blog-, zo formuleren dat deze helemaal aansluit op de doelgroep én makkelijk leest.

Eigentijds

Ze zijn niet star in de leer. De boektitel verraadt dat al. Engelse woorden hoeven niet geweerd te worden, maar gebruik ze alleen als je lezer zal begrijpen wat je bedoelt. Ook spreektaal mag tegenwoordig terechtkomen in geschreven tekst, zelfs als die zakelijk is. Dat maakt zo’n tekst juist kleurrijker en eigentijds.

Voor mij bevat hoofdstuk 13 ‘Hoe schrijf je creatief en boeiend?’ de kern. Goede zakelijke teksten zijn óók creatief geschreven. En dat begint bij creatief denken. Het is een misvatting dat creativiteit niet past in verhalen voor een bedrijf. Daarom staat in dit boek ook hoe technieken uit bijvoorbeeld storytelling handig kunnen zijn bij het maken van posts op sociale media, blogs en artikelen.

Pas wanneer je de tekst afrondt is het tijd voor controle op spelling, grammatica en interpunctie. In een apart hoofdstuk staan de basisregels bij elkaar, zoals we die allemaal ooit op school hebben geleerd. Voor iedereen nuttig om die kennis weer eens op te halen of bij de hand te hebben.

Spot-on schrijven verdient het om op veel bureaus terecht te komen. Eefje Gerits, Ed Grubben en Jan Vriens zijn heel goed in hun missie geslaagd.

Over Ineke Peters

Ineke Peters is redacteur, tekstschrijver en journalist.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Boek bij dit artikel

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden