In 20 vragen en antwoorden over AI ligt de nadruk op de organisatorische impact van AI, de afhankelijkheid van data, en de impact op ons werk. Niet op de meest actuele AI tools.
Deepseek
Terwijl ik dit boek lees wordt de wereld opgeschud door de aankondiging van Deepseek, waarmee China haar rol in de wereldwijde ontwikkelingen in AI opeist. Dit laat zien dat we de komende jaren nog vaak vernieuwingen zullen zien en dat er een wereldwijde slag om data, kennis, experts en de beste modellen zal zijn.
Toekomst is nu
Terecht start Lanting zijn uitleg over AI al veel vroeger. Maar met de komst van snelle chips, generatieve AI en large language models zien we dat de toepassing in allerlei functies werkelijkheid is geworden. Ook in mijn organisatie is de toepassing al te zien. Bijvoorbeeld in marketing, digital en dataverwerking. En dat vraagt erom dat we ons organisatorisch voorbereiden en aanpassen.
innovatie
In 20 vragen en antwoorden over AI raakt Lanting allerlei organisatorische onderwerpen, van leiderschap tot data. Het heeft mijn blik op AI ook weer verbreed. Het boek is gemakkelijk leesbaar, juist voor organisaties die nog gaan starten met AI of net begonnen zijn. Door de opzet zijn de onderwerpen ook in een andere volgorde te lezen. Bedenk wel dat de vragen en de uitleg niet altijd specifiek zijn voor AI ontwikkelingen. Eigenlijk gaat het erover hoe je als bedrijf beter kunt omgaan met innovatie, digitaal en data.
optimistisch
Lanting laat in zijn boek allerlei vakgebieden en functies zien die gaan veranderen door AI, van planning en logistiek tot marketing. Gelukkig lees ik een optimistisch beeld dat AI ons gaat helpen bij eentonig werk, zodat we meer tijd hebben voor het interessante deel van ons werk. Zelf vind ik dat nog één van de grootste vraagstukken van AI. Creatieve, generatieve AI laat de afgelopen twee jaar toch wel bijzondere resultaten zien, en de impact op enkele functies zou wel eens veel groter kunnen zijn dan we nu denken.
Over Manfred van Gurchom
Manfred Gurchom is lead in CX/UX bij de ANWB, is expert in customer experience en digitale strategie. Eerder werkte hij als management consultant bij EY en Capgemini Consulting. Hij publiceert en spreekt regelmatig over customer experience.