Gratis boekenweekgeschenk bij een bestelling boven de €15,- (geldt alleen voor Nederlandstalige boeken)

Recensie

Green hearts, Great business - ‘Popelen om aan de slag te gaan’

Het is dan wel een managementboek, maar het overgrote deel van ‘Green hearts, Great business’ kun je óók gebruiken in persoonlijke situaties. Want duurzaamheid omarmen is zowel zakelijk als privé keihard nodig. Manon van Leeuwen schrijft met een aanstekelijk enthousiasme, kwetsbaarheid en humor, waardoor je popelt om met alle tips en inzichten aan de slag te gaan.

Daniëlle de Jonge | 12 februari 2025 | 2-3 minuten leestijd

De term duurzaamheidsstrijder is volledig op mij van toepassing. De term ‘positieve deugneus’ draag ik als geuzennaam. En mijn stralend groene hart geeft al jaren een enorm drive om daadwerkelijk veranderingen te realiseren in mijn omgeving. Al in het eerste hoofdstuk van Green hearts, Great business maak ik kennis met het model van The Solutionist Star, raak! En ik denk dat iedereen die zich inzet of wil inzetten voor meer duurzaamheid zich hier meteen in herkent en met trots instemmend knikt bij de uitleg. Hoofdstuk verder nog meer instemming, want dat gaat over de tien meest gemaakte fouten die mensen een tomeloos groene energie maken. Te snel voor de troepen uitlopen bijvoorbeeld. Of denken dat anderen je wel snappen. Ik kon er wel een klein aantal afvinken. Het is belangrijk te lezen welke valkuilen er op de loer liggen en hoe je die vermijdt.

Stevig onderbouwd

Door het boek heen komen verschillende – wetenschappelijke – modellen en theorieën aan bod. Die geven je een goede gronding om binnen jouw organisatie werk te maken van duurzaam gedrag. Je krijgt meteen meer inzicht in waarom mensen doen wat ze doen en waarom niet alle collega’s binnen je bedrijf mee bewegen – of zelfs een tegenbeweging starten. Daarnaast heeft Van Leeuwen uitgebreid geput uit ervaringen die zij zelf en tal van anderen hebben opgedaan. CSO’s, changemakers, MVO-managers, bij grote en kleinere bedrijven en in uiteenlopende branches. Ze sprak hen, noemt vele voorbeelden en destilleert de kern die jou verder gaat helpen. De grote successen én de net wat minder geslaagde acties, dat is wel zo realistisch. Als overzichtelijke afsluiter waarin alle kennis samenvalt introduceert ze het G-HEART model om van duurzaamheid binnen jouw organisatie een succes te maken.

Anderen raken

Het hoofdstuk wat mij in het bijzonder aansprak gaat over de kunst van het raken. Dat lukt niet met louter rationele argumenten en onderbouwing, wel met de juiste snaar van emotie. Want als je iemand – collega, vriend, wie-dan-ook – op emotioneel niveau weet te raken, dan is gedragsverandering realiseren heel goed mogelijk. Doordat jouw boodschap dopamine, oxytocine of serotonine losmaakt bij die persoon. Doordat jouw boodschap een knap staaltje storytelling is waar de ander enthousiast van wordt. Doordat jouw boodschap naadloos past binnen de waarden van jouw organisatie en niemand er nog omheen kan. Je laat Tinkelbel rondvliegen om sterrenstof te strooien. Tinkelbel? Yep, als je het boek hebt gelezen zie je haar ineens zelf ook.

Voorafgaand aan elk hoofdstuk deelt Van Leeuwen een persoonlijke anekdote. Zo krijg je een inkijkje in haar reis naar de duurzame strijder die ze is geworden. Haar moment of change – een confronterende documentaire –, haar zoektocht naar wat het beste werkt – inclusief in eerste instantie tandenknarsend douchen met shampoobars – en hoe ze groeit en bloeit in duurzaamheid met vallen en opstaan – soms letterlijk door een ontmoeting met een koe. Mijn voorspelling: na het lezen van Green hearts, Great business heb je een enorme gedrevenheid aangeboord om duurzaamheid in kleine stappen groots en meeslepend te maken. Gaat je nog lukken ook.

Over Daniëlle de Jonge

Daniëlle de Jonge – spreker, trainer en bestsellerauteur. Helpt bedrijven om zakelijk onweerstaanbaar aantrekkelijk te zijn.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden