Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20

Recensie

De impactmissie - ‘Goede start of doorstart met duurzaamheid’

Hét handboek voor sustainability in organisaties, zo luidt de ondertitel van het met 384 pagina’s best lijvige ‘De impactmissie’ van Marlot Kiveron. Met de vraag in mijn achterhoofd of er voor het invoeren van sustainability wel een handboek mogelijk is, nam ik het boek ter hand.

Eric van Arendonk | 30 april 2025 | 1-2 minuten leestijd

Gelukkig stelt Kiveron al vrij snel in De impactmissie dat sustainability geen kwestie is van het oprichten van een afdeling of het vormen van een projectgroepje om zo al doende de nodige veranderingen door te voeren. Het is eigenlijk een cultuuromslag van de organisatie. Je doet het er niet even bij.

Businessmodel Canvas

Vanuit dit uitgangspunt is dit handboek geschreven. Stap voor stap brengt het je verder in het proces van duurzame bedrijfsvoering. Bijzonder verhelderend vond ik de aanpassing die de auteur maakt van het Businessmodel Canvas van Alexander Osterwalder. Ze verdeelt de waardepropositie daarin in drie eenheden, namelijk: winst, social impact en milieu-impact. Hierdoor wordt de waardepropositie completer.

Tevens zorgt het er voor dat de overige acht blokken binnen dit model een verandering ondergaan. Zij moeten nu de waardepropositie versterken, omdat ze niet alleen meer op winst geënt zijn. Zeker voor organisaties die het Business Model Canvas al gebruiken, is dit een waardevolle uitbreiding.

zeven stappen

Met zeven stappen leidt de auteur je door het veranderproces, daarbij methodisch gebruikmakend van bekende modellen. Helaas zijn die modellen alleen op illustratieve wijze weergegeven. Dat komt de professionaliteit en de meerwaarde van de modellen niet ten goede. Voor veel lezers zullen de getoonde modellen niet nieuw zijn en mocht dat wel zo zijn, dan adviseer ik de lezer om zich specifiek in dat model verder te verdiepen met de literatuur die daarvoor voorhanden is.

De impactmissie is zeker een aanrader voor organisaties die worstelen met de vraag hoe ze duurzamer kunnen of moeten worden. Dit boek kan ze helpen om hiermee een goede start of doorstart te maken. Je gaat, al lezend, ervaren dat het proces niet makkelijk zal zijn, maar het boek geeft je de juiste handvatten. Lees daarom het boek eerst eens helemaal door, waarna het als handboek gebruikt kan worden, zoals de ondertitel aangeeft. Voor de organisaties die al volop in het proces zitten van verduurzamen, zal de inhoud vooral herkenning bieden. Mocht je ergens op vastlopen, dan kan dit boek je helpen om weer een stap verder te komen.

Over Eric van Arendonk

Eric van Arendonk RM is docent Commerciële Economie bij de Hogeschool Utrecht (HU), auteur van Neuromarketing en zelfstandig marketingadviseur.

Deel dit artikel

Wat vond u van dit artikel?

0
0

Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden