Meteen aan het begin van het boek stelt Slierendrecht dat veel ondernemers nog in de oude tijd leven. Zonder dat de lezer zich old-school hoeft te voelen, houdt hij hem een spiegel voor en geeft hij tegelijkertijd een zeer praktisch model om zelf de verandering te doorgaan. Ik denk dat de kracht van dit boek schuilt in de manier waarop de auteur herkenning weet op te wekken bij ondernemers, en naar ik vermoed MKB-ondernemers. Alhoewel het boek ook goed gelezen kan worden door managers en bestuurders van de grotere ondernemingen zal vooral de middelgrote ondernemer zich herkennen en iets aan het model van Slierendrecht hebben.
De eerste indruk. Handzaam formaat, niet te klein, niet te groot. De look & feel van het zwart op geel met de duidelijke afbeeldingen maakt een grafisch professionele indruk. Lekker leesbaar lettertype met een gemiddelde lettergrootte. Je hebt er nog geen letter van gelezen en je voelt: Dit is kwaliteit, ik word nieuwsgierig naar de inhoud.
Poker
De oplettende lezer ziet ook de ‘sticker' op de cover: ‘Wat ondernemers kunnen leren van poker-spelers'. Dit zijn van die typische reclameleuzen op verpakkingen die werken. Het maakt nieuwsgierig, het maakte mij nieuwsgierig. Zelf ben ik een redelijke strateeg en heb ik in mijn opleidingen en werk veel strategiesessies gedaan, maar nooit, never nooit niet kwam daar de vergelijking met het pokerspel in voor. Wel het schaakspel.
En die nieuwe invalshoek is meteen al leuk. Op een treffende manier beschrijft de auteur het verschil tussen schaken en poker (NB: vergelijk het pokerspel niet met een gokspelletje). Bij het poker gaat het om veel factoren die veranderlijk zijn. Veel meer dan de meer lineaire schaakpatronen bestaat het pokerspel uit het doorzien van de strategie van de ander, waarbij naast ratio ook emotie een belangrijke rol speelt. Ben je ondernemer en lees je zijn vergelijking, dan denk je: Verdomd, dat is waar, zo had ik het nog nooit bekeken, eindelijk iemand die het begrijpt. Met dat besef op zak weet je ook waarom je niet in de oude modellen, de oude overtuigingen, de oude werkwijzen, de oude mindset kunt blijven hangen.
Sleutelen
Het boek is opgehangen aan drie onderdelen waar je aan moet sleutelen om een succesvolle transitie te maken naar online volwassenheid (en om in de nieuwe tijd de juiste (marketing)beslissingen te kunnen nemen): mindset, modellen en gewoontes.
Alhoewel de auteur veel aandacht heeft voor de kunst van het nemen van beslissingen (het pokerspel lijkt daar om te draaien), neemt hij ons niet veel verder mee de diepte van het pokerspel in. Zelf vind ik dat jammer, juist omdat de reclametekst en de treffende uitleg van de vergelijking mij nieuwsgierig maakte: hoe werkt dat dan in de pokerwereld (Slierendrecht zelf heeft jarenlang op niveau gespeeld)? En wat leren we daarvan?
In plaats daarvan beschrijft de schrijver een mix van functionele blauwdrukken, mentale modellen, filosofie en een tintje esoterie.
Veelzijdig
De veelzijdigheid van Slierendrecht spat daarmee van de pagina's. Ondanks dat hij zeer toegankelijk schrijft, zal niet iedereen deze stijl waarderen. Lezers die gefocust zijn op één aspect van het marketingvak raken mogelijk de weg kwijt. Het is een op en neergaan van abstract naar concreet, van hoofdlijn naar zijspoor, van SEO en Customer Journey naar Theory U. Ongetwijfeld heeft het allemaal met elkaar te maken, grijpt het op elkaar in en is een holistische benadering het recept voor succes, maar toch. Ik denk niet voor iedereen weggelegd.
Wegwijzers
Het goede nieuws is dat er op dit pad vol kronkels en bochten genoeg wegwijzers en richtingaanwijzers staan, in de vorm van een duidelijke indeling, heldere afbeeldingen en schema's en niet te vergeten het oh-zo simpele maar bruikbare model van de auteur zelf: het VINC-model (Van Idee Naar Conversie).
Motorblok
Samenvattend zou ik Word eens volwassen een krachtig motorblok met onnodige zijwieltjes willen noemen (ondanks dat die zijsporen ook wel wat te bieden hebben, namelijk intellectueel amusement, en dat mag ook wel weer eens). Een boek waarbij je waarschijnlijk bij een tweede of derde keer lezen geheel nieuwe inzichten en ideeën krijgt.
Over Robert Buisman
Robert Buisman is strateeg in B2B Marketing & Sales en Co-owner van Studio Interactive, Creatief Bureau voor Interactieve Videoconcepten. Daarnaast is hij Kwartiermaker bij de Dutch Innovation School, recensent voor Managementboek.nl en opinieblogger voor Marketingtribune.