9 juli 2015 | Peter Streefkerk

Inkoop en Logistiek waren in een niet zo heel ver verleden onlosmakelijk met elkaar verbonden. Al was het maar door het tijdschrift met dezelfde naam. Voor inkoopmanagers en inkopers werd dat tijdschrift later opgevolgd door het vakblad DEAL!, voor de logistiek managers en logistiek medewerkers door verschillende andere tijdschriften.

De laatste jaren zie je beide vakgebieden weer vaak in één adem genoemd worden, waarbij over het algemeen ook de term supply chain management (scm) wordt gebruikt. Het boek ‘Werken met logistiek’ van Hessel Visser en Ad van Goor verschaft je duidelijkheid over het verband tussen beide vakgebieden en de relatie met het onderwerp supply chain management.

Een boek over logistiek zal niet voor iedere inkoopmanager of inkoper even belangrijk zijn. Toch geeft het lezen van dit boek je wel alle inzichten over waarom logistiek van vitaal belang is voor het functioneren van je eigen organisatie en de Nederlandse economie. Met recht wordt bij dit laatste in de inleiding stilgestaan door te vermelden dat logistiek en distributie de motor zijn van onze economie. Daarom behoren de Nederlandse logistiek en distributie kwalititatief ook tot het beste dat je wereldwijd op dit vakgebied zult aantreffen. Het is dé reden dat wij als Nederland onszelf kunnen handhaven en onderscheiden. Iets wat je in de meeste economieboeken (onterecht) niet zult terug vinden.

Connectie tussen inkoop, logistiek en supply chain management
Logistiek is essentieel voor de prestaties van de leveranciers die inkopers contracteren om producten en diensten te leveren. Het niet (goed) functioneren of zelfs in het geheel wegvallen van de logistiek beïnvloedt (in)direct de performance van je eigen bedrijf of organisatie. Dat bewustzijn is er niet altijd. Tijdige levering van producten of diensten wordt als vanzelfsprekend beschouwd. Via de schakel inkooplogistiek wordt in dit boek het noodzakelijke verband tussen commerciële inkoop en logistiek op eenvoudige wijze verduidelijkt en onderstreept. Daarnaast wordt het verschil aangeduid tussen logistiek en supply chain management. Termen die door mensen van buiten de vakgebieden inkoop en logistiek nog wel eens verkeerd worden toegepast. Logistiek vindt zijn oorsprong binnen individuele bedrijven, terwijl supply chain management van toepassing is op de keten van bedrijven binnen een bedrijfskolom of markt.

Het boek bestaat uit drie delen, waarvan het eerste deel begint met vraaggestuurde logistiek. Heel vanzelfsprekend, omdat zonder de vraag uit de markt er geen sprake is van logistiek. In het tweede deel worden de logistieke deeltrajecten (voorraadbeheer, inkooplogistiek, productielogistiek, distributielogistiek, haven- en vervoerslogistiek en reverse logistics) per onderdeel beschreven. Hoewel het gehele vakgebied logistiek zich continu blijft vernieuwen, zal met name het onderwerp reverse logistics de komende jaren steeds meer aandacht en prioriteit krijgen vanwege het belang van het aspect duurzaamheid. In het derde en laatste deel wordt de verbreding van de logistiek behandeld. Hierbij komen onderwerpen als Lean en andere verbetertechnieken, informatietechnologie en supply chain management uitgebreid aan bod.

Hoewel het boek ‘Werken met logistiek’ voor studenten bedoeld is, biedt het juist door zijn brede opzet een goed naslagwerk voor inkoopmanagers en inkopers die meer willen weten over logistiek en distributie. Het is een omvangrijk boek (bijna 500 pagina’s), maar leest prettig weg door de vele afbeeldingen en figuren. De cases en praktijkvoorbeelden zijn actueel en geven een goed beeld van het belang van logistiek en distributie voor de performance van je leveranciers. Het boek maakt tevens zichtbaar dat een professioneel samenspel tussen logistiek en inkoop, via een optimale inzet van ICT, zal leiden tot betere bedrijfsprestaties. Essentieel voor ieder bedrijf en organisatie. Vandaar dat dit boek sinds 1990 al aan zijn 7e druk toe is en met meer dan 150.000 verkochte exemplaren één van de klassiekers onder de Nederlandstalige managementboeken genoemd mag worden.

6 maart 2012 | Joost van Driessen

Elk standaardwerk is van tijd tot tijd aan herziening toe. Het boek 'Werken met logistiek' is al aan de zesde druk toe en heeft al meer dan 100.000 studenten met de wondere wereld van de logistiek kennis later maken. Schrijvers Hessel Visser en Ad van Goor hebben het boek opnieuw ingedeeld en voorzien van nieuwe thema's. Wat resulteert is een nog beter standaardwerk dat klaar is voor de volgende 100.000 studenten, en voor andere belangstellenden.

'Werken met logistiek' van Hessel Visser en Ad van Goor heeft een heldere structuur. Het eerste deel is eigenlijk één grote inleiding tot de (vraaggestuurde) logistiek. De belangrijkste begrippen worden besproken om te eindigen met belangrijke instrumenten die voor een overkoepelend logistiek ontwerp noodzakelijk zijn: de plaats van het klantenorderontkoppelpunt (tot hoever dringt de klantvraag door in je proces), de invloed van logistiek op het ondernemingsresultaat (met de DuPont-analyse) en meer van dat moois.

In het tweede deel worden de logistieke deeltrajecten diepgaand behandeld. Het deel over voorraadbeheer is ook voorzien van de bijbehorende wiskundige technieken. Een goede voorspelling is immers één van de belangrijkste kostenbepalers in de logistiek. Het boek behandelt daarna de verschillende stappen in de logistieke keten. Inkooplogistiek, Productielogistiek en Distributielogistiek worden erg goed en diepgaand beschreven. Bij elk deel is ook voldoende aandacht voor de 'nieuwere' concepten. Het tweede deel sluit af met het onderwerp Reverse logistics. Dat is de stroom van gebruikte producten. Of retourgoederen (nieuwe maar verkeerd geleverde goederen) hier nou wel of niet bij horen, staat niet duidelijk beschreven. De inleiding zegt nee, maar bij de beschrijving van retourstromen komen ook de retourgoederen aan de orde. Ook verder is dit een wat rommelig hoofdstuk, niet het sterkste deel van het boek.

Het derde en laatste deel heeft een verbredend karakter. Verbetermethoden als Kaizen, Lean, Agile, Six Sigma en TOC worden helder behandeld. Ze worden ook naast elkaar gezet zodat duidelijk wordt wat het doel is van elke methode en waarin ze verschillen. Die vergelijking zal voor velen een eyeopener zijn. Daarna sluit het boek af met de relatie tussen logistiek en ICT en met de doorontwikkeling van logistiek naar supply chain management.

Bij het boek zit een kaartje waarmee je op de site van de uitgever toegang hebt tot de 'online studiesupport'. Dat is echt van enorme toegevoegde waarde. Niet alleen kun je daar het boek online raadplegen (ook in een versie voor de iPad), er is ook veel aanvullend materiaal opgenomen. Zo zijn er verschillende vormen van online toetsen die het studeren voor een tentamen prima ondersteunen. Om ook in de praktijk veel plezier van het boek te hebben, zijn verschillende logistieke modellen in Excel te downloaden.

Dit is een erg mooi studieboek dat in veel (inleidende) logistieke opleidingen bruikbaar is. Ook voor niet-studenten kan ik het boek zeker aanraden. Na het doornemen van het boek is je logistieke kennis weer up-to-date en kun je meepraten over ontwikkelingen in je supply chain.