18 februari 2014 | Max Kohnstamm

'Business Model Generatie' van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur is ruim drie jaar gelden geschreven en het is ook niet de bedoeling dit boek hier nog echt te recenseren.

Dit om de simpele reden dat het boek zeer succesvol is en met name de in dit boek beschreven ‘Canvas methode’ inmiddels in tal van bedrijven wordt toegepast. Eigenlijk kan wel van een ware triomftocht gesproken worden. De verklaring voor dit succes is al terug te vinden in de voortreffelijke recensie die Erik van Arendonk eerder voor Managementboek schreef. Hierbij een citaat uit zijn recensie:
‘Het model met de negen bouwstenen dat de auteurs aanreiken is helder en praktisch. Het nodigt de lezer uit om dit model toe te passen in de eigen onderneming. Naast de bestaande businessmodellen reiken de auteurs een proces aan om te komen tot de creatie van een heel nieuw businessmodel. Het boek biedt genoeg handvatten om dit proces in goede banen te leiden. Ik heb er een aantal waardevolle tips uitgehaald, die ik zeker zal gaan gebruiken in mijn werk.’

Kritiek op de diepgang van ‘Business Model Generatie’ is mogelijk. ‘Klantgestuurde businessmodellen’ van Dirk Houtgraaf en Marleen Bekkers is op dit punt duidelijk beter en completer. Maar voor wie op zoek is naar een handzaam model om te gebruiken in de eigen beroepspraktijk is ‘Business Model Generatie’ beslist een aanrader.

24 februari 2012 | Louis Thörig

Het boek 'Business Model Generatie' begint met een drietal gewetensvragen aan de lezer. Bent u een ondernemende geest? Denkt u er constant over na hoe u waarde kunt creëren en nieuwe business kunt opbouwen, of hoe u uw organisatie kunt verbeteren of transformeren? Bent u op zoek naar innovatieve manieren van ondernemen, om oude, achterhaalde manieren te vervangen? Hebt u als lezer één van de vragen met 'ja' beantwoord, dan bent u welkom bij de club van visionairs, game-changers en uitdagers die verouderde businessmodellen op de schop willen nemen om de onderneming van de toekomst te ontwerpen.

'Business Model Generatie' is een praktisch handboek, of misschien beter gezegd een werkboek voor echte doeners. Het is een opvallend leuke uitgave, rijk aan foto's, kleurrijke illustraties, grappige tekeningen om het een en ander te verduidelijken en heel veel inspirerende praktijkvoorbeelden. Uniek is dat 470 co-creators uit 45 landen een bijdrage leverden aan dit bijzondere boek. Het Business Model Canvas van de Zwitser Osterwalder is een strategisch managementinstrument voor het ontwerpen, verbeteren of innoveren van businessmodellen. Het model moet ingewikkelde discussies over businessmodellen en verdienmodellen toegankelijk maken. De kracht van het Business Model Canvas zit hem dus in de eenvoud. Osterwalder's model is opgepikt door diverse grote en bekende ondernemingen zoals Deloitte, 3M en Ericsson, die het toepassen voor de innovatie van hun business. Het model heet canvas omdat het doet denken aan het canvasdoek van een schilder - vooraf opgemaakt met de 9 negen blokken, bouwstenen – zodat je de beelden kunt schilderen van nieuwe of bestaande businessmodellen. U beschildert het canvas dus met uw kennis, uw vragen en uw ideeën. U hoeft geen bedrijfskunde of economie gestudeerd te hebben om met het model te werken. Ook maakt het niet uit of u bij een grote of kleine onderneming werkt of zzp-er bent. Zelfkennis is de enige vereiste.

De 9 bouwstenen zijn:
· Doelgroepen. Voor wie creëren we waarde? Wij zijn je belangrijkste klanten?
· Waardepropositie. Welke waarde hebben wij te bieden als organisatie? Welke problemen helpen we oplossen? In welke behoeften voorzien we?
· Kanalen. Hoe bereiken we onze klanten het beste? Langs welke kanalen willen zij bereikt worden?
· Klantrelaties. Welke relatie onderhouden we met elk van onze doelgroepen?
· Inkomsten. Voor welke waarde willen mensen betalen?
· Middelen. Welke middelen hebben we nodig voor onze waardepropositie, kanalen, klantrelaties?
· Activiteiten. Welke activiteiten zijn nodig voor onze waardepropositie, kanalen, klantrelaties?
· Kostenstructuur. Wat zijn de kosten van ons businessmodel?

We weten dat visueel denken onontbeerlijk is voor het werken met businessmodellen. Hoe werkt het Business Model Canvas het beste? U begint met het tekenen van het canvas op een groot vel papier, hangt het op en vervolgens gaat u de 9 vakken van dit canvas vullen met woorden, symbolen, tekeningen, post-it stickers, memo's of markeerstiften die overeenstemmen met de visie en huidige businessmodel van uw organisatie. Oswalders Business Model Canvas is niets anders dan een praktische gereedschapskist die begrip, discussie, creativiteit en analyse stimuleert.

Businessmodelinnovatie is cruciaal voor ondernemingen in een tijd dat internet en mobiele communicatie het hele landschap waarin bedrijven opereren hebben veranderd. Informatie gaat razendsnel de wereld over, hele industrieën zijn weggevaagd door nieuwe digitale technologie en er zijn nieuwe spelregels gekomen zoals 'gratis'. Voorheen een ondenkbare optie, maar het succes van ondernemingen als Google en Skype zijn daarop gebaseerd.

Osterwalder en zijn co-auteurs hebben allerlei uiteenlopende modellen bedacht voor het publiceren van hun toch erg originele boek: met een uitgever, door co-creatie, printing-on-demand, customized, gesponsord, do-it-yourself, free for marketing. Door prototyping kwamen ze erachter wat haalbaar was. Vele opties vielen af. Ze kwamen uit op co-creatie en gratis. Maar toen het boek uit was en het een groot succes bleek, melden zich plotseling twee uitgevers. Osterwalder en zijn co-auteurs hadden de best biedende uitgever voor het uitkiezen, immers het ontwikkelingswerk was al gedaan en het risico voor de uitgevers was minimaal.

Het lezen van Osterwalders boek 'Business Model Generatie' en nadenken over businessmodelinnovatie heeft mij vele 'wouwmomenten' opgeleverd. Een geweldig leerzaam boek!

29 september 2011 | Gert Jan Schop

Het Business Model Canvas lijkt momenteel een hype: wanneer je op de een of andere wijze iets van doen hebt met businessmodellen kan je bijna niet ontkomen aan het boek 'Business Model Generation' van Alexander Osterwald en Yves Pigneur. Collega's praten erover, werken ermee, blogs worden volgeschreven, in menig werkkamer hangt het model, bij voorkeur op A3- of A2-formaat.

De criticus zal direct vaststellen dat het oude wijn in nieuwe vaten betreft. En ja, het boek 'Business Model Generatie' is gebaseerd op een aantal reeds bestaande modellen. Maar daar komen de auteurs ook eerlijk voor uit, sterker nog, de vijf modellen die aan de basis liggen van 'Business Model Generatie' worden uitgebreid besproken, toegelicht met praktijkvoorbeelden en uiteengerafeld tot bruikbare patronen.
De basispatronen van deze vijf modellen en concepten sluiten aan bij de internetontwikkelingen die bestaande businessmodellen in een rap tempo op z'n kop zetten en compleet veranderen. Er zijn businessmodellen die grote klantgroepen permanent voorzien van een gratis dienst of product (Skype, Google) en businessmodellen die open innovatie tussen verschillende organisaties en onderzoekers mogelijk maken (InnoCentive). Het betreft patronen die op zichzelf vernieuwend zijn en intussen een trackrecord hebben opgebouwd.

Dus beste criticus, ja, het boek is gebaseerd op reeds bestaande modellen, maar Alexander Osterwald en Yves Pigneur hebben de patronen gebruikt om tot een vernieuwend model te komen voor het genereren van nieuwe en vernieuwende businessmodellen. Het boek zet je minimaal aan tot het heroverwegen van een bestaande strategie met een zeer verfrissende blik op de werkelijkheid.
'Business Model Generatie' kan worden gebruikt als een handboek. De lezer en gebruiker van het boek krijgt voldoende handvatten aangereikt om zelf op een praktische wijze aan de slag te gaan. Op een aanschouwelijke manier wordt de lezer getoond op welke wijze de basispatronen van de gebruikte modellen en concepten terugkomen in het Canvas.

De lezer wordt niet alleen geleerd hoe je het Business Model Canvas kan gebruiken, maar je krijgt ook technieken en tools aangereikt om betere en innovatievere businessmodellen te ontwerpen. Tot bijna kant-en-klare workshops toe.

Inhoudelijk een absolute must voor iedere strateeg en businessdeveloper. Het draait uiteindelijk altijd om de inhoud, maar de verpakking wil ook wat. En ook daar is goed over nagedacht. Het boek heeft een enigszins afwijkende vorm, maar vooral qua vormgeving is het van een hoogstaand niveau. De layout is afwijkend van een gemiddeld managementboek, bijna spannend, maar nog steeds zeer goed hanteerbaar en toegankelijk.

Alexander Osterwald en Yves Pigneur hebben met de productie van het boek zelf ook gebruik gemaakt van hedendaagse businessmodellen. Innoveren volgens een open systeem. Maar liefst 470 co-creators uit 45 landen hebben hun bijdrage geleverd. Schitterend voorbeeld van open innovatie.

Bij gebrek aan een printer die A3-formaat of grote formaten aankan, hangt intussen op mijn werkkamer ook een A4 met het Business Canvas Model. Nog niet de eer gehad om de methodiek te kunnen inzetten bij een van mijn klanten of potentiële klanten, maar wel in gebruik om samen met een aantal businesspartners zelf een nieuw businessmodel te genereren. We volgen een beetje de weg van Alexander en Yves, maar blijven wel binnen de landsgrenzen.

11 mei 2011 | Edward Gilding

Als adviseur zie je naast je eigen bureau de vele verschillende bedrijven van je opdrachtgevers. Diezelfde bedrijven komen in hun markten jonge ondernemingen tegen die met een totaal ander verdienmodel willen concurreren. Om mijn opdrachtgever en diens 'nieuwe' concurrenten beter te begrijpen leek het mij erg relevant om meer inzicht te krijgen in de businessmodellen die achter bedrijven schuil gaan. Daarom koos ik Business Model Generatie van Alexander Osterwalder en Yves Pigneur.

Business Model Generatie is de Nederlandse vertaling van het succesvolle Business Model Generation, dat eind 2009 verscheen. Hoe het boek zo succesvol kon worden, is me al snel duidelijk. De mooie vormgeving is erg uitnodigend. Uniek is ook het coauteurschap van 470 individuen, die via een online community hebben meegeschreven. Het boek is daarmee een vernieuwend businessmodel an sich.
Een businessmodel wordt door Alexander Osterwalder en Yves Pigneur omschreven als 'de grondgedachte van hoe een organisatie waarde creëert, levert en behoudt'. Dit businessmodel dient als een blauwdruk voor je organisatiestructuur, processen en systemen. De auteurs ontleden een businessmodel aan de hand van negen basisbouwstenen. Het model dat dan ontstaat, noemen ze 'canvas'. Het model (of canvas) is buitengewoon eenvoudig te begrijpen, waardoor je in één oogopslag de relaties ziet tussen de bouwstenen.

In de verschillende hoofdstukken wordt uitgelegd hoe je patronen in businessmodellen kunt herkennen, ontwerpen en verder kunt ontwikkelen. Wat het boek levendig maakt, zijn de vele voorbeelden van succesvolle bedrijven die vernieuwende businessmodellen toepassen. Zoals Skype, dat gratis beldiensten via internet aanbiedt. Lego dat het mogelijk maakt voor gebruikers hun eigen ontwerpen online te maken en deze te bestellen. Of Apple dat met het ontwikkelen van het muziekplatform iTunes 'muziekrechthebbenden' direct met kopers verbindt.

Erg mooi aan Business Model Generatie is de toegankelijkheid, eenvoud en daarmee bruikbaarheid van het model. Al tijdens het lezen inspireert het je om gestructureerd over bedrijven én hun businessmodellen na te denken. Het boek geeft je nuttig inzicht in hoe je de toegevoegde waarde van je organisatie met de rest van je organisatie in lijn kunt brengen. Ook helpt het boek bij mijn eigen zoektocht, hoe ik mijn eigen organisatie kan prikkelen om beter te presteren.

Dit boek is een absolute aanrader voor iedereen met interesse in organisaties en hun businessmodellen.

7 juli 2010 | Eric van Arendonk RM

'Business Model Generatie' van Alexander Osterwalder & Yves Pigneur is zeker geen alledaags managementboek. Ten eerste oogt het niet zo, de dikke harde omslag is opmerkelijk, zeker aangezien de rug ontbreekt en je zo ziet hoe het boek ingenaaid is. Daarnaast is het boek geschreven door 470 coauteurs uit 45 landen en bevat het meer dan 500 foto's. De opzet kun je makkelijk speels noemen. Dit alles zie je niet vaak bij managementboeken. Vorm en inhoud van het boek zijn ronduit verrassend.

Zaken die essentieel zijn worden in Business Model Generatie' kort en zakelijk uiteen gezet. Alexander Osterwalder en Yves Pigneur vullen dit aan met voorbeelden die rijk geïllustreerd zijn met foto's. Hiernaast bevat het boek een aantal oefeningen die je direct kunt uitvoeren. Na ieder hoofdstuk zijn er telkens twee pagina's ingeruimd met korte commentaren van personen die hun ervaringen delen. Zo ervaar je gelijk de vertaling van theorie naar praktijk. Ik moet zeggen dat het boek bijzonder prettig leest, omdat de opzet je als het ware door de tekst heen trekt. Een opmerkelijk detail wil ik niet ongenoemd laten; de auteurs hebben ervoor gekozen om de literatuurlijst te integreren in de tekst. Zo zie je een duidelijke en uitgebreide literatuuropgave op de relevante pagina's. Ik moet zeggen dat dit veel praktischer is dan een lange lijst achterin het boek, wat over het algemeen gebruikelijk is.

De auteurs beweren dat dit boek een handboek is voor visionairs, game changers en uitdagers die verouderde businessmodellen op de schop willen nemen om de ondernemingen van de toekomst te ontwerpen. Ik denk dat ze hierin goed geslaagd zijn. De basis van het boek wordt gevormd door wat de auteurs 'de negen bouwstenen van het businessmodel' noemen. Deze bouwstenen omvatten de vier hoofdgebieden van een onderneming; klanten, aanbod, infrastructuur en financiële levensvatbaarheid. De auteurs laten zien dat je door accentverschuivingen tussen deze bouwstenen verschillende businessmodellen creëert. Zo zie je een aantal reeds bekende nieuwe modellen ontstaan zoals het 'Blue ocean'-model en 'De long tail'. Wat dat betreft is het ook een beetje een feest van herkenning. Nu staan al deze businessmodellen bijeen.

Het model met de negen bouwstenen dat de auteurs aanreiken is helder en praktisch. Het nodigt de lezer uit om dit model toe te passen in de eigen onderneming. Naast de bestaande businessmodellen reiken de auteurs een proces aan om te komen tot de creatie van een heel nieuw businessmodel. Het boek biedt genoeg handvatten om dit proces in goede banen te leiden. Ik heb er een aantal waardevolle tips uitgehaald, die ik zeker zal gaan gebruiken in mijn werk. Een aantal opmerkelijke analysemodellen heeft in ieder geval sterk mijn aandacht getrokken, het betreft hier een tweetal omgevingsanalyses van het businessmodel. In dit model zitten elementen van het Vijfkrachtenmodel van Porter en de beroemde SWOT analyse. De auteurs hebben deze modellen geprojecteerd op de eerder genoemde negen bouwstenen die de basis vormen van ieder businessmodel.

Ik ben het met de auteurs eens; dit is inderdaad een handboek voor het analyseren en/of het creëren van businessmodellen. Ik ben er heilig van overtuigd dat we pas aan het begin staan van nieuwe modellen die met succes worden toegepast. Daarvoor gaan de technische ontwikkelingen momenteel te snel. De omgeving verandert snel en de wijze waarop ondernemingen succesvol kunnen opereren zal daarin mee veranderen. Er is nu een ieder geval een handboek wat ons daarbij kan helpen.

Business Model Generatie
6 juli 2010 | Paul Groothengel

Wat is de overeenkomst tussen het gratis bellen van Skype, de microkredieten van de Grameen Bank in Bangladesh en de autoverhuur van Car2Go van Daimler? Dat ze succes hebben omdat de mensen hierachter als eerste hun businessmodel wisten te innoveren. En daarmee de concurrentie aftroefden. Dat stelt Alexander Osterwalder die in zijn boek Business Model Generatie een aanpak biedt waarmee iedere organisatie haar eigen businessmodel kan doorlichten.

De schaal en snelheid waarmee innovatieve businessmodellen het industriële landschap veranderen is groter dan ooit, stelt Osterwalder. Business-modelinnovatie is in zijn ogen niets anders dan het creëren van waarde, voor bedrijven, klanten en de maatschappij. Skype bracht de wereld spotgoedkope mondiale beltarieven en gratis van Skype-naar-Skype bellen met een innovatief businessmodel, gebaseerd op zogenaamde peer-to-peer technologie. Het Amerikaanse Zipcar of onze eigen Greenwheels verlossen stadsbewoners van het bezit van een dure auto door op aanvraag, per uur of per dag, huurauto’s aan te bieden via een op een fee gebaseerd lidmaatschapsysteem, allemaal niet minder dan een slim business-modelantwoord op nieuw ontstane gebruikersbehoeften, zorgen over het milieu, of een te lange wachttijd op een parkeervergunning. Dat soort innovaties voegen waarde toe.

De cocreatieve wijze waarop Alex Osterwalder en co-auteur Yves Pigneur hun boek schreven, is helemaal van deze tijd: via een webcommunity van 470 volgers testten ze conceptteksten en beeldelementen voor het boek. Die ‘mede-auteurs’ moesten dan wel eerst een symbolisch bedrag betalen (eerst 24 dollar, later oplopend tot 243 dollar) waarmee Osterwalder exclusiviteit en betrokkenheid wilde realiseren. Die opzet bleek prima te werken, de volgers leverden niet alleen geld maar ook cases, voorbeelden en kritische commentaren. Die schare van geïnteresseerde fans was een indirect gevolg van het proefschrift dat de Zwitser, wetenschapper aan de universiteit van Lausanne, in 2004 had geschreven. Dat proefschrift ging over methoden om businessmodellen te bestuderen en te verbeteren, en werd via internet een regelrechte hit. Osterwalder werd daarna uitgenodigd voor lezingen en ging een blog bijhouden. Zo creëerde ‘Dr. Business Model’ zijn eigen community.

Voor iedere leider geldt: hoe kun je zo’n nieuw businessmodel systematisch bedenken, ontwerpen en implementeren? Zodat je voor je innovaties niet volledig afhankelijk bent van de zoete inval van een of andere whizzkid op de afdeling R&D? Daarvoor lijkt het model van Osterwalder - dat werd toegepast door bedrijven als 3M, Ericsson, Deloitte en Telenor - een praktisch instrument. Het zit in wezen simpel in elkaar: aan de hand van negen basisbouwstenen zie je in één oogopslag hoe een bedrijf geld wil verdienen. Die negen bouwstenen liggen voor de hand: klantsegmenten, waardeproposities, kanalen, klantrelaties, inkomstenstromen, key resources, kernactiviteiten, key partners, en kostenstructuur. De kracht van dit model is dat Osterwalder het heel sterk heeft weten te visualiseren, en laat zien hoe die bouwstenen in elkaar grijpen. Ook hier geldt: een beeld zegt meer dan duizend woorden. De nadruk die Osterwalder hierbij legt op het visuele aspect (hij noemt zijn model ‘Canvas’, refererend aan het canvasdoek dat schilders gebruiken), deed me denken aan de gekleurde denkhoeden van Edward de Bono of de mindmapping-techniek, die ook zwaar leunen op visuele stimuli.

Aanvankelijk wekt het boek van Osterwalder de nodige irritatie. Hij gaat wel erg diep door de knieën voor zijn lezer als hij met wijsheden komt als ‘zonder (winstgevende) klanten kan geen enkel bedrijf lang overleven’. Nou, daar kijken we van op. Maar allengs wint het boek aan kracht en diepgang. Mede door de vele voorbeelden waarmee Osterwalder zijn betoog illustreert. Uiteraard noemt ook hij Apple, het voorbeeld aller voorbeelden. Hoe wist Apple zo’n dominante merkpositie te verwerven? Omdat, aldus Osterwalder, het bedrijf concurreerde met een beter businessmodel dan zijn concurrenten. Muziekgebruikers kunnen hun iPod combineren met de iTunes-software, en muziek kopen in de iTunes online winkel. Apples waardepropositie is klanten de mogelijkheid bieden om gemakkelijk digitale muziek te zoeken, te kopen en te beluisteren. Apple moest om de online muziekbibliotheek op te kunnen zetten wel deals sluiten met alle grote platenmaatschappijen. Het bedrijf verdient met name met de verkoop van iPods en beschermt zich, door de integratie met de online-muziekwinkel, afdoende tegen concurrenten.

Aandacht voor het genereren van businessmodellen is nodig, vindt Osterwalder, omdat rationeel opgeleide managers doorgaans de vaardigheden en de kritische geest missen om hun businessmodel serieus ter discussie te stellen. Terwijl je, of je nou een succesvolle ondernemer bent of niet, voortdurend nieuwe businessmodellen zou moeten genereren. Want dan blijf je wendbaar en flexibel en kun je snel inspelen op bewegingen van concurrenten.