15 februari 2013 | Gijs Niezink

Ik volg een traineeship van drie jaar. De enige zekerheid dat dit traject biedt, is dat het na drie jaar eindigt. Ik volg verschillende trainingen en opleidingen en werk voor een scala aan werkgevers in diverse omgevingen aan een nog grotere diversiteit aan opdrachten. Het einde nadert snel en mijn eerste drie jaren als Young Professional in de grote boze werkwereld zijn voorbij gevlogen. Daarom las ik Business Model You.

Het begin van het laatste jaar van mijn traineeship wordt gemarkeerd door een Kloosterweek; een week van bezinning waarin ik mijn gedachten heb laten gaan over de stap hierna. Ik ben op zoek gegaan naar mijn innerlijke richtsnoer en heb geprobeerd een rode draad aan drijfveren te vinden. Ik kan niets anders zeggen dan dat dit bijzonder waardevol is. Voor deze week en ter ondersteuning bij het operationaliseren van de route naar mijn volgende carrièrestap, heb ik het boek Business Model You gelezen. Eigenlijk meer doorgewerkt, want het is een doeboek.

Het model dat in het boek beschreven wordt, is gebaseerd op het Business Model Canvas van Alexander Osterwalder. Dit model beschrijft hoe negen componenten van een businessmodel, de logica waarmee een onderneming haar middelen van bestaan verdient, in elkaar passen. Dit model is al jaren bekend in de managementwereld en is een effectieve methode om een beeld te schetsen van de werking van organisaties. Toegepast op de mens die zijn of haar, zoals het boek stelt, 'carrière opnieuw wil uitvinden', zijn de negen componenten die aan bod komen;
· Je middelen; wie je bent en wat je hebt
· Je kernactiviteiten; wat je doet
· Je klanten; wie jij helpt
· Je geleverde waarde; hoe je helpt
· Je kanalen; hoe ze jou kennen en hoe jij levert
· Je klantrelaties; hoe jouw interactie plaatsvindt
· Je partners; wie jou helpt
· Je inkomsten; wat je krijgt
· Je kosten; wat je geeft

Het zou te gemakkelijk zijn als het boek alleen beschrijft hoe je jouw model het beste kunt tekenen. Dit komt uiteraard aan bod, maar voordat je jouw eigen model gaat ontwerpen, werk je als lezer eerst een aantal vermakelijke opdrachten door. Zo krijg je de opdracht om een aantal belangrijke levensvragen te stellen, welke rollen je wanneer inneemt, wat je hoogte- en dieptepunten in je leven zijn geweest, ga je opzoek naar je persoonlijkheidstype en werk je door middel van allerlei bouwstenen toe naar je eigen businessmodel.

Of dit voor iedereen even waardevol is, is afhankelijk van hoe je als lezer met het boek omgaat en hoe serieus je de vragen en opdrachten neemt. Het kost tijd, zweet en mogelijk hier en daar een traan om het boek van A tot Z door te werken, maar het levert een kostbaar levenskunstwerk op wat altijd van pas kan komen. Gedurende alle opdrachten en bij het ontwerpen van je eigen carrièremodel word je geholpen door 328 co-createurs die je voorzien van voorbeelden van hun eigen modellen vanuit hun eigen professie; van arts tot zwemcoach. Dat het boek ook nog eens een lust is voor het oog en aan het einde ook nog eens een schat aan nieuwe online informatie aanboort, maakt het tot een krachtig hulpmiddel voor iedereen die zijn of haar carrière serieus neemt.

10 januari 2013 | Lex Beijersbergen

Een verassend innovatieve en inspirerende benadering om uw carrière wezenlijk te veranderen via een model dat op één A4-tje past. Het boek 'Business Model You', geschreven door Tim Clark in samenwerking met Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Patrick van der Pijl biedt een nieuwe richting: in uw carrière als werknemer, maar misschien juist wel als startende ondernemer.

De crisis van afgelopen jaren leidt tot steeds meer ontslagen. De vacature-indicator slaat sinds mei 2011 door in het voordeel van de pessimisten (bron CBS). Het aantal faillissementen is in 2012 met 12% toegenomen en het aantal startende ondernemingen is met 11% afgenomen ten opzichte van 2011 (bron KvK). Maar vanuit een positieve invalshoek valt op te maken er in 2012 veel meer starters waren dan het aantal faillissementen in de verhouding van 16 starters staat tot 1 faillissement. In tijden van crisis geldt nog meer 'change or die' waarover Alan Deutschman in 2007 schreef.

Alexander Osterwalder en Yves Pigneur, hebben het boek 'Business Model Generation' geschreven waarin ze voor ondernemingen een methode uitzetten om een businessmodel te (re)designen. In het boek 'Business Model You' staat het individu centraal. Tim Clark borduurt voort op het 'canvas-model' van Alexander Osterwalder en stelt dat een individu ook eigenlijk een onderneming is. Vanuit verschillende 'canvas-model'-perspectieven krijgt u de mogelijkheid om na te gaan op welke andere wijze u uw kennis, vaardigheden, persoonlijkheid en gedrag kunt inzetten voor een andere carrière. Dit ontdekt u aan de hand van vragen, oefeningen, praktijkvoorbeelden en verhelderende illustraties.

Nadat de auteurs de ins en outs hebben uitgelegd over de werking van het 'canvas model', gaat u aan de hand van een ruime hoeveelheid oefeningen zelf aan het werk. Deze hebben tot doel om uzelf eens grondig en uitvoerig tegen het licht te laten houdenHet boek besteedt hieraan veel aandacht waardoor u het maximale uit de volgende stap kunt halen. Hierbij gaat u zichzelf opnieuw uitvinden. U ontwerpt een nieuw persoonlijk businessmodel waarin u uw werkende leven gaat aanpassen of het opnieuw gaat uitvinden.

Nadat u het model heeft getekend, wordt u uitgedaagd het daadwerkelijk te gaan toepassen. Met voorbeelden en tips leert u hoe u stap voor stap na kunt gaan of het model daadwerkelijk een succes kan worden. En nadat u uw businessmodel in de praktijk heeft getest en aangepast, is het tijd om de stap in een nieuwe carrière te zetten.

Tim Clark, die nauw betrokken is geweest bij de ontwikkeling van het boek 'Business Model Generation', is een 56-jarige Amerikaan en heeft meer dan 40 verschillende banen en baantjes gehad. Waaronder bordenwasser, straatartiest, schoonmaker in vliegtuigen, journalist, kok, pakjesbezorger, en businessanalist. Maar hoewel hij al in 1983 voor het eerst werkzaam was als leraar, ontdekte hij pas op zijn 48ste dat mensen onderwijzen hetgeen is wat hij het liefst doet. Vijf jaar geleden, op zijn 51ste, studeerde hij af aan de universiteit en tegenwoordig is hij associate professor aan de universiteit van Tsukuba in Tokyo. Hij geeft aan altijd jaloers te zijn geweest op mensen die op jonge leeftijd al precies weten wat ze willen worden. Het is daarom niet verwonderlijk dat juist hij op het idee kwam om op basis van het model van Osterwalder en Pigneur het boek 'Business Model You' te schrijven.

Naast het boek is er een website met een aantal hulpmiddelen voor de oefeningen. Het boek is een absolute aanrader voor diegene die op zoek is naar een wezenlijke verandering in de loopbaan. Het is een plezierig leesbaar boek, maar hou er rekening mee dat voor de grondige aanpak veel uren gemoeid zijn en dat u gebruik moet maken van uw netwerk. Overigens kan ik het boek zeker aanbevelen voor diegene die vanuit hun professie mensen coachen op het gebied van carrièrekeuzes.

31 oktober 2012 | Brigitte Koehler

In 'Business Model You' van Tim Clark in samenwerking met Alexander Osterwalder, Yves Pigneur en Patrick van der Pijl maak je kennis met het businessmodel Canvas. Het leert je aan de hand van verschillende praktijkcases hoe je op jezelf, je leven en carrière kunt reflecteren. Ook leer je hoe je je persoonlijke carrièredoel kunt vaststellen, en welke stappen je kunt nemen om dit doel daadwerkelijk te realiseren. Dit model zorgt ervoor dat je je loopbaan opnieuw kunt gaan uitvinden, op één enkele pagina.

Ik heb 'Business Model You' van kaft tot kaft gelezen en vond het een erg inspirerend boek. In 'Business Model You' maakt u kennis met het Businessmodel Canvas. In dit persoonlijke businessmodel ben je zelf de key resource en houdt het model rekening met 'zachte' kosten als stress en 'zachte' benefits als voldoening.

Het model beschrijft negen componenten:
- Klanten
- Geleverde waarde
- Kanalen
- Klantrelaties
- Inkomsten
- Key resources
- Kernactiviteiten
- Key partners
- Kosten

Door deze elementen in kaart te brengen, inderdaad op één enkele pagina, zie je welke onderdelen een rol spelen, maar ook hoe ze zich tot elkaar verhouden. Je kunt letterlijk de onderdelen beschrijven, en zo zien waar eventuele bijsturing nodig is, wat je moet laten maar vooral ook welk onderdeel je 'nog' moet gaan oppakken.
Ook kun je bijvoorbeeld onderdelen weghalen en je daarbij de vraag stellen: 'wat als bijvoorbeeld deze klant verdwijnt?'

Wat dit boek zo inspirerend maakt is dat de vertaalslag wordt gemaakt van een businessmodel voor een bedrijf naar het maken van een businessmodel voor je eigen carrière. Daartoe staat het boek vol met opdrachten en vragen waardoor je de negen componenten goed leert kennen. En niet alleen dat, ze stemmen je werkelijk tot nadenken.

Nu is het zo dat wel meer boeken helpen loopbaanvragen en wensen uit te werken op papier. Maar ik vind dit boek, of beter gezegd dit model, echt anders. Wat 'Business Model You' zo goed maakt is dat het je ook helpt om in actie te komen. De methode leert je echt hoe je ervoor kunt zorgen dat je ontbrekende onderdelen achterhaalt en geeft je ook genoeg informatie zodat je echt verder komt met je plan.

Ik heb 'Business Model You' met heel veel plezier en belangstelling gelezen. Het is werkelijk prachtig vormgegeven en alle componenten worden heel goed beschreven. Ook staat het boek vol met praktijkvoorbeelden die je kunnen inspireren en het boek zet je ook echt aan tot actie.

Ik heb inmiddels mijn eigen plan geschreven. Ik raad dit boek iedereen aan die serieus met zijn eigen loopbaan aan de slag wil. Maar ook is dit boek een echte aanrader voor iedere loopbaanprofessional, die op zoek is naar een bruikbaar en compact model om anderen te helpen hun carrière te duiden. Met dit boek heb heeft u een prachtig model in handen waarmee u letterlijk leert op één pagina iemands loopbaan in kaart te brengen en ontwikkelpunten zichtbaar te maken. Een prachtig boek en een prachtig hulpmiddel!

14 september 2012 | Peter de Roode

Wie al onder de indruk was van het boek 'Business model generatie', zal opnieuw versteld staan van de rijkdom aan informatie die 'Business Model You' biedt. Was het eerste boek gericht op de business, het tweede boek gaat over persoonlijke ontwikkeling. 'Een methode om je carrière opnieuw uit te vinden op één A4-tje', zoals de auteurs Timothy Clark, Alexander Osterwalder en Yves Pigneur het stellen.Wederom een inspirerend boek dat fraai is vorm gegeven en uitnodigt tot handelen.

De lezer krijgt aan het begin van het boek het business-model (het 'canvas') uit het boek 'Business Model Generatie' kort toegelicht omdat de auteurs er terecht van zijn uitgegaan dat er mensen zijn die dit opzienbarende boek niet gelezen hebben. Dit canvas, dat uit negen velden bestaat, is zorgvuldig omgezet naar een persoonlijk ontwikkelingsmodel. Waar voorheen in een van de velden 'Keypartners' stond, zien wie nu staan 'Wie helpt jou?' en waar 'Kernactiviteiten' stond, staat nu de vraag: 'Wat doe je?' Kortom, de essentie van het businessmodel is intact gebleven, namelijk dat er kosten zijn en opbrengsten, of anders geformuleerd: dat er dingen zijn die je geeft en dingen die je krijgt.

De theorie wordt per veld beknopt uitgelegd - helder en geen woord te veel. Maar die theorie maakt dit boek niet meteen bijzonder en dat hebben de schrijvers goed aangevoeld. Wat ze hebben toegevoegd, zijn gebruikerservaringen met het canvas van 'Business Model You'. Waar sommige boeken dan verzanden in gefingeerde cases, zien we hier mensen met naam en toenaam, functie en foto vermeld die hun verhaal doen. Al deze mensen zijn zich gaan herbezinnen over hun loopbaan. Het zijn voorbeelden van mensen met de meest uiteenlopende functies: van een student medicijnen tot en met een hondenjogger. Elke casus belicht één van de negen velden uit het canvas. Zo zien we als lezer de transformatie die Al Gore heeft doorgemaakt: als voormalig presidentskandidaat is hij zich gaan bezinnen op zijn loopbaan. Zijn heruitvinden leidde ertoe dat hij de grote voorvechter van groen werd.

Daarnaast krijgt de lezer ook het gehele nieuwe persoonlijke businessmodel te zien van de betreffende persoon. Juist door deze voorbeelden begint het model te leven en zie je er als lezer de waarde van. Vooral door het op te schrijven, erop te reflecteren, na te denken over waar je goed in bent, zien we hoe mensen een flinke ruk aan hun loopbaanstuur geven.

Naast de theorie van het model en de voorbeelden hoe verschillende mensen er mee omgaan, wordt uitgebreid stil gestaan bij de onderwerpen: reflecteren, reviseren en actie. Met name het hoofdstuk over 'reviseren' sprak me erg aan. Op organisatieniveau horen we vaak dat een bedrijf zich 'opnieuw moet uitvinden'. Maar hoe zit dat op persoonlijk niveau? Zijn we in staat om ons perspectief te veranderen? Als we dat kunnen zijn we immers tot veel in staat. Het perspectief van waaruit we kijken, beperkt altijd onze kennis, aldus de auteurs.

Het boek kent een grote hoeveelheid instrumenten die de gebruikers individueel kunnen invullen of toepassen. Sommige daarvan zijn bekend, andere wat minder, maar belangrijker is dat ze alle geschikt zijn om je na te laten denken over je eigen loopbaan.

Een prachtig boek. Ik ben zeer benieuwd naar de vele toepassingsmogelijkheden en opbrengsten.