1 augustus 2017 | Rob van Nes

Wil je kennis over de foodsector in brede zin verbreden, ben je erin werkzaam of voornemens dat te worden of volg je een studie in die richting, dan is Briljante businessmodellen in food een must-read.

Een boek vol baanbrekende oplossingen in de werelden van vraag, aanbod, schaarste en overvloed van het wereldvraagstuk van de toekomst.

De kunst is een onderwerp dat zo breed, wereldomvattend en divers is als de voedselketen overzichtelijk te beschrijven. Dat is de auteurs buitengewoon goed gelukt. Allereerst delen ze de verschillende processen in de keten overzichtelijk in:

- Ingrediënten & boeren

- Productie & verwerking

- Distributie & verkoop

- Bereiding & koken

- Eten en cultuur

Daarnaast hanteren ze een indeling van

- Gezond

- Duurzaam

- Schaalbaar

- Betaalbaar

Het volume van het boek zit in een groot aantal cases die zijn geselecteerd op basis van disruptie en businessmodelinnovatie. Baanbrekende vernieuwing dus. Zowel Nederlandse als internationale vindingen en ontwikkelingen worden systematisch geanalyseerd op onder meer merkwaarden, klantwaarden, marketing en marktsegmenten, operatie en logistiek. Ook waarde voor en door medewerkers, voor en door aandeelhouders en voor de maatschappij komen aan de orde.

Briljante businessmodellen in food is, op het eerste meer algemene deel na, geen leesboek in de zin van op bladzijde 1 beginnen en na pagina 400 – zo veel pagina’s telt het boek – te sluiten. Afhankelijk van de specifieke interesse van de lezer kunnen de meest relevante of interessante cases worden geselecteerd. Deel 1 is wel cruciaal om de opzet van de analyses goed te doorgronden.

Alles lezen, zoals deze recensent met veel plezier heeft gedaan, mag natuurlijk ook. Leerzaam en af en toe verbazend met hier en daar wat historische achtergronden. Een aanrader.

Briljante businessmodellen in food
27 februari 2017 | Sjors van Leeuwen

De wereldbevolking groeit en het klimaat staat onder druk. Betaalbare, gezonde en duurzame voeding is hét wereldvraagstuk voor de toekomst. Dat lukt niet als we blijven doen wat we altijd al deden. Daarvoor moet het roer om, daarvoor zijn Briljante businessmodellen in food nodig.

De auteurs Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed en Jennifer op 't Hoog hebben het weer geflikt. Na Briljante businessmodellen en Briljante businessmodellen in de Zorg en Briljante businessmodellen in Finance is er nu het boek Briljante businessmodellen in food. Opnieuw een actueel, lezenswaardig en inspirerend boek waarbij de auteurs niet gesleuteld hebben aan hun succesformule.

Samen met een groot aantal hulpauteurs beschrijven de hoofdauteurs 20 inspirerende cases van ‘food bedrijven’ die op hun eigen manier briljant waren, briljant zijn of briljant worden. Al deze bedrijven zorgen op hun eigen manier voor goedkoper, beter en gezonder eten. Met een productieproces dat schaalbaar is waardoor gezond, duurzaam en betaalbaar eten voor grote bevolkingsgroepen beschikbaar komt. De 20 cases van foodbedrijven zijn verdeeld over de vijf verschillende stappen in de voedselproductieketen. Er worden praktijkcases beschreven op het gebied van (1) ingrediënten en boeren, (2) productie en verwerking, (3) distributie en verkoop, (4) bereiding en koken en (5) eten en cultuur. Op al deze terreinen kijken de auteurs naar manieren waarop de voedselproductie georganiseerd kan worden tegen lagere kosten en betere kwaliteit waardoor er ook meer inkomsten gegenereerd kunnen worden voor het financieren van de benodigde investeringen. Volgens de auteurs dé uitdaging voor de 21e eeuw.

De auteurs hebben een breed scala aan bedrijven beschreven. Van het traditionele boerenbedrijf Van den Heiligenberg, de glastuinbouw in het Westland en Haring kaken, het bekende Unilever, Jamie Oliver Foundation en Whole Foods Markets tot innovatieve nieuwkomers zoals Chapul (insecten), Olam (verankering bij de bron), Hampton Creek (verduurzamen), Etixx (sportvoeding) en DiverXO (experimentele keuken) en StreetXO (streetfood). Wat in alle cases opvalt is de drive en inzet van de initiatiefnemers om de wereld een stukje beter, leuker en gemakkelijker te maken. De auteurs hebben zich er ook in deze editie van brijante businessmodellen niet gemakkelijk van af gemaakt. De cases worden uitgebreid en volgens een vast format beschreven met onderwerpen als visie en positionering, marktsegmenten, waarde voor de klant, levering en operatie. De auteurs hebben hiervoor een eigen format en analysemodel ontwikkeld. De casebeschrijvingen maken goed duidelijk waarin deze bedrijven anders zijn dan anderen en hoe ze hun uitdagingen en problemen getackeld hebben.

Briljante businessmodellen in Food is 400 pagina’s dik en bestaat uit twee delen. Deel 1 bestaat uit zo’n 70 pagina’s en beschrijft het theoretisch en conceptueel kader. Aan bod komen onderwerpen als disruptieve technologie en businessmodelinnovatie, de fundamenten van een briljant businessmodel en de aanpak voor waardecreatie. Heb je de eerdere boeken over briljante businessmodellen al gelezen, dan kun je dit inleidende deel overslaan. Deel 2 bestaat uit dik 300 pagina’s. Daarin komen de 20 cases uitgebreid aan bod. In het laatste hoofdstuk volgen de belangrijkste lessen voor het creëren van briljante businessmodellen in food. Welke dat zijn, verklap ik niet. Daarvoor moet je het boek zelf gaan lezen! Je hoeft het boek niet in één ruk van voor naar achter uit te lezen. Het leent zich uitstekend om er al zappend en hink-stap-springend door heen te gaan.

Briljante businessmodellen in Food is een aanrader voor iedereen die geïnteresseerd is in management, organisatie en/of de foodsector. Meer informatie vind je ook op de bijbehorende website www.wikibusinessmodels.nl.

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver’s seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people en Hoe agile is jouw strategie?

Jeroen Kemperman, Jeroen Geelhoed, Jennifer op 't Hoog
Briljante businessmodellen in food