Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
8 oktober 2012 | Martien de Laat

Als je tegenwoordig door een winkelstraat loopt, valt het steeds vaker op dat er een winkelpand leeg staat. Hoe komt dat toch, naderen we het einde van de winkel zoals we die kennen? Cor Molenaar constateerde hetzelfde en heeft dit fenomeen onderzocht. Het resultaat van zijn onderzoek is vervat in het boek 'Het einde van winkels?'

Toen het gebruik van internet 20 jaar geleden in Nederland van de grond kwam, zag niemand daarin een bedreiging. Maar de mogelijkheden van internet ontwikkelden zich van statische beelden naar interactieve sites. Er kan steeds meer en slimme mensen gebruiken de mogelijkheden om een webwinkel te beginnen. Zonder de kosten van een 'toonzaal' (de winkel), geen kosten voor verwarming en verlichting. Webwinkels kunnen dus aanzienlijk goedkoper opereren dan en traditionele winkel. De concurrentieslag is begonnen en de traditionele winkel lijkt op dit moment de slag te verliezen. Is dit nieuws? Nee, dit hebben we allemaal zien gebeuren.

We maken allemaal gebruik van internet. De gevolgen daarvan veroorzaken we zelf en we doen er allemaal aan mee. 'Het einde van winkels?' behandelt de verandering voor winkels stapsgewijs:
Wat is er veranderd in het koopgedrag van klanten?
Wat is het effect van webwinkels?
Welke nieuwe technologieën kunnen gebruikt worden?
Welke nieuwe concepten kunnen we bedenken om nieuwe kansen te creëren?
Het einde van winkels, of...

Sommige antwoorden kunnen we zelf bedenken, maar Cor Molenaar gaat in dit boek verder. Hij beschrijft hoe winkeliers en internetondernemers kunnen samenwerken. Maar ook is er aandacht voor de relatie winkelier - gemeente, omdat zij samen aan de inrichting van de winkelstraten kunnen werken om tot een unieke klantervaring te komen. Die zorgt ervoor dat klanten het weer prettig vinden om te gaan winkelen. Dit kan eventueel gecombineerd worden met de mogelijkheid om de gewenste producten via internet te bestellen en een snelle levering te garanderen. Naast deze elementen komt er nog een aantal andere voorbeelden in het boek aan de orde.

Het boek is op een populair wetenschappelijke manier geschreven, wat het heel prettig leesbaar maakt. De opbouw van het boek brengt je stapsgewijs van de vraag: 'Waarom staan er zoveel winkelpanden leeg?' naar 'Hoe maken we winkelen weer aantrekkelijk?'

Het boek is multimediaal van opzet. Ieder hoofdstuk wordt met een korte samenvatting afgesloten en een QR-code. Via die QR-code kun je met je smartphone direct naar YouTube waar Cor Molenaar in een korte video naast een samenvatting ook nog een toelichting geeft op het hoofdstuk. Een zeer leuke en leerzame opzet en een innovatieve manier om een boek aan de nieuwe media te koppelen. Wat mij betreft een zeer geslaagd experiment.

Ik heb 'Het einde van winkels?' met zeer veel plezier gelezen en ik kan het van harte aanbevelen aan iedereen die op welke wijze dan ook met klanten, verkoop en toekomstige ontwikkelingen te maken heeft. Ik heb maar een minpuntje: een aantal punten wordt op verschillende momenten herhaald. Goed voor het leereffect, maar op een gegeven moment wel enigszins irritant. Zal de docent in Molenaar wel zijn...


Het einde van winkels?
8 oktober 2012 | Martien de Laat

Als je tegenwoordig door een winkelstraat loopt, valt het steeds vaker op dat er een winkelpand leeg staat. Hoe komt dat toch, naderen we het einde van de winkel zoals we die kennen? Cor Molenaar constateerde hetzelfde en heeft dit fenomeen onderzocht. Het resultaat van zijn onderzoek is vervat in het boek 'Het einde van winkels?' Toen het gebruik van internet 20 jaar geleden in Nederland van de grond kwam, zag niemand daarin een bedreiging. Maar de mogelijkheden van internet ontwikkelden zich van statische beelden naar interactieve sites. Er kan steeds meer en slimme mensen gebruiken de mogelijkheden om een webwinkel te beginnen. Zonder de kosten van een 'toonzaal' (de winkel), geen kosten voor verwarming en verlichting. Webwinkels kunnen dus aanzienlijk goedkoper opereren dan en traditionele winkel. De concurrentieslag is begonnen en de traditionele winkel lijkt op dit moment de slag te verliezen. Is dit nieuws? Nee, dit hebben we allemaal zien gebeuren.

We maken allemaal gebruik van internet. De gevolgen daarvan veroorzaken we zelf en we doen er allemaal aan mee. 'Het einde van winkels?' behandelt de verandering voor winkels stapsgewijs:
Wat is er veranderd in het koopgedrag van klanten?
Wat is het effect van webwinkels?
Welke nieuwe technologieën kunnen gebruikt worden?
Welke nieuwe concepten kunnen we bedenken om nieuwe kansen te creëren?
Het einde van winkels, of...

Sommige antwoorden kunnen we zelf bedenken, maar Cor Molenaar gaat in dit boek verder. Hij beschrijft hoe winkeliers en internetondernemers kunnen samenwerken. Maar ook is er aandacht voor de relatie winkelier - gemeente, omdat zij samen aan de inrichting van de winkelstraten kunnen werken om tot een unieke klantervaring te komen. Die zorgt ervoor dat klanten het weer prettig vinden om te gaan winkelen. Dit kan eventueel gecombineerd worden met de mogelijkheid om de gewenste producten via internet te bestellen en een snelle levering te garanderen. Naast deze elementen komt er nog een aantal andere voorbeelden in het boek aan de orde.

Het boek is op een populair wetenschappelijke manier geschreven, wat het heel prettig leesbaar maakt. De opbouw van het boek brengt je stapsgewijs van de vraag: 'Waarom staan er zoveel winkelpanden leeg?' naar 'Hoe maken we winkelen weer aantrekkelijk?'

Het boek is multimediaal van opzet. Ieder hoofdstuk wordt met een korte samenvatting afgesloten en een QR-code. Via die QR-code kun je met je smartphone direct naar YouTube waar Cor Molenaar in een korte video naast een samenvatting ook nog een toelichting geeft op het hoofdstuk. Een zeer leuke en leerzame opzet en een innovatieve manier om een boek aan de nieuwe media te koppelen. Wat mij betreft een zeer geslaagd experiment.

Ik heb 'Het einde van winkels?' met zeer veel plezier gelezen en ik kan het van harte aanbevelen aan iedereen die op welke wijze dan ook met klanten, verkoop en toekomstige ontwikkelingen te maken heeft. Ik heb maar een minpuntje: een aantal punten wordt op verschillende momenten herhaald. Goed voor het leereffect, maar op een gegeven moment wel enigszins irritant. Zal de docent in Molenaar wel zijn...


10 juli 2012 | Ricardo van Noort

'Het einde van winkels?' Een pakkende titel waarbij je mogelijk denkt aan een beperkt aantal mogelijkheden voor retailers. Het tegendeel is waar. Cor Molenaar beschrijft op eenvoudige wijze de verschillende opties om te overleven in de veranderende wereld. Of om kansen (opnieuw) in te schatten. Hoewel het boek zich toespitst op de rol van winkels en fabrikanten is de inhoud van het boek ook relevant voor niet-retailers.

Door de opkomst van internet zijn marktomstandigheden en koopgedrag veranderd. Het klassieke transactiegedreven retailmodel heeft hierdoor zijn langste tijd gehad. Als ondernemer zul je na moeten denken over de toegevoegde waarde die je biedt. Dit vereist aanpassingsvermogen en ondernemingszin. 'Het einde van winkels?' van Cor Molenaar biedt de nodige inspiratie en handvatten om het (retail)landschap vanuit een andere invalshoek te bekijken en na te denken over de toekomst. Wie vast blijft houden aan het afzetgedreven model zal zware jaren tegemoet gaan.

Welke kansen ziet Molenaar? Hij noemt onder meer cross-channel en samenwerkingsverbanden als kansen voor de retail. Een voorbeeld van cross-channel is de HEMA. Online wordt bij HEMA geshopt en in de winkel opgehaald (click & collect). De voordelen voor de retailer zijn; online een breed assortiment en beperkte voorraden in de winkel. De traffic naar de winkel zorgt weer voor impulsaankopen.
Molenaar komt met een fictieve samenwerking tussen Managementboek.nl en Bruna. Managementboek.nl zou in dat scenario door de samenwerking verdere groei realiseren en haar service naar klanten verder kunnen uitbreiden. Bij Bruna wordt de positie in het segment managementliteratuur verstevigd.

De belangrijkste verandering die Molenaar beschrijft, is de focus die op kopen en klanten is komen te liggen in plaats van op producten en verkopen. Het klantgerichte businessmodel dat Molenaar beschrijft sluit haarfijn aan op deze ontwikkeling en zou onderdeel moeten zijn van de gehele strategie. Het lage servicegehalte in Nederland dat hij beschrijft is zeer herkenbaar. Gelukkig komt hij ook met voorbeelden hoe het wel kan. Zorg dat de klant zich speciaal voelt. En speel in op de beleving van klanten en maak een bezoek aan de winkel fun.

De relevantie van het boek voor mij, als niet-retailer, zit in het feit dat de veranderingen die Molenaar beschrijft en de businessmodellen die hij uitlegt ook toepasbaar zijn voor de financiële dienstverlening waarin ik werkzaam ben. De noodzaak voor banken, verzekeraars en intermediairs is net als bij retailers groot om te veranderen. Niet alleen door de veranderingen die de auteur schetst, maar ook door de toegenomen transparantie en het veranderende verdienmodel, voor zover hier nog niet op in wordt gespeeld.

Het boek is duidelijk van opzet en heeft een heldere structuur. De prettige schrijfwijze en de opbouw zorgen ervoor dat je het boek makkelijk leest. Molenaar valt een aantal keren in herhaling. Persoonlijk vind ik dit afleiden, maar ik kan me ook voorstellen dat hij dit bewust heeft gedaan; de kracht van de herhaling. Uitleg van Twitter en dergelijke had de auteur wat mij betreft weg mogen laten. Voor professionals die de inhoud snel tot zich willen nemen, of het boek nog eens erop na willen slaan, heeft ieder hoofdstuk een praktische samenvatting. Ik kan 'Het einde van winkels?' aanraden aan iedereen met interesse voor marketing en ondernemen.


Het einde van winkels?
10 juli 2012 | Ricardo van Noort

'Het einde van winkels?' Een pakkende titel waarbij je mogelijk denkt aan een beperkt aantal mogelijkheden voor retailers. Het tegendeel is waar. Cor Molenaar beschrijft op eenvoudige wijze de verschillende opties om te overleven in de veranderende wereld. Of om kansen (opnieuw) in te schatten. Hoewel het boek zich toespitst op de rol van winkels en fabrikanten is de inhoud van het boek ook relevant voor niet-retailers. Door de opkomst van internet zijn marktomstandigheden en koopgedrag veranderd. Het klassieke transactiegedreven retailmodel heeft hierdoor zijn langste tijd gehad. Als ondernemer zul je na moeten denken over de toegevoegde waarde die je biedt. Dit vereist aanpassingsvermogen en ondernemingszin. 'Het einde van winkels?' van Cor Molenaar biedt de nodige inspiratie en handvatten om het (retail)landschap vanuit een andere invalshoek te bekijken en na te denken over de toekomst. Wie vast blijft houden aan het afzetgedreven model zal zware jaren tegemoet gaan.

Welke kansen ziet Molenaar? Hij noemt onder meer cross-channel en samenwerkingsverbanden als kansen voor de retail. Een voorbeeld van cross-channel is de HEMA. Online wordt bij HEMA geshopt en in de winkel opgehaald (click & collect). De voordelen voor de retailer zijn; online een breed assortiment en beperkte voorraden in de winkel. De traffic naar de winkel zorgt weer voor impulsaankopen.
Molenaar komt met een fictieve samenwerking tussen Managementboek.nl en Bruna. Managementboek.nl zou in dat scenario door de samenwerking verdere groei realiseren en haar service naar klanten verder kunnen uitbreiden. Bij Bruna wordt de positie in het segment managementliteratuur verstevigd.

De belangrijkste verandering die Molenaar beschrijft, is de focus die op kopen en klanten is komen te liggen in plaats van op producten en verkopen. Het klantgerichte businessmodel dat Molenaar beschrijft sluit haarfijn aan op deze ontwikkeling en zou onderdeel moeten zijn van de gehele strategie. Het lage servicegehalte in Nederland dat hij beschrijft is zeer herkenbaar. Gelukkig komt hij ook met voorbeelden hoe het wel kan. Zorg dat de klant zich speciaal voelt. En speel in op de beleving van klanten en maak een bezoek aan de winkel fun.

De relevantie van het boek voor mij, als niet-retailer, zit in het feit dat de veranderingen die Molenaar beschrijft en de businessmodellen die hij uitlegt ook toepasbaar zijn voor de financiële dienstverlening waarin ik werkzaam ben. De noodzaak voor banken, verzekeraars en intermediairs is net als bij retailers groot om te veranderen. Niet alleen door de veranderingen die de auteur schetst, maar ook door de toegenomen transparantie en het veranderende verdienmodel, voor zover hier nog niet op in wordt gespeeld.

Het boek is duidelijk van opzet en heeft een heldere structuur. De prettige schrijfwijze en de opbouw zorgen ervoor dat je het boek makkelijk leest. Molenaar valt een aantal keren in herhaling. Persoonlijk vind ik dit afleiden, maar ik kan me ook voorstellen dat hij dit bewust heeft gedaan; de kracht van de herhaling. Uitleg van Twitter en dergelijke had de auteur wat mij betreft weg mogen laten. Voor professionals die de inhoud snel tot zich willen nemen, of het boek nog eens erop na willen slaan, heeft ieder hoofdstuk een praktische samenvatting. Ik kan 'Het einde van winkels?' aanraden aan iedereen met interesse voor marketing en ondernemen.


2 maart 2012 | Paul Hassels Mönning

'In 2020 zal het aantal fysieke winkels zijn gehalveerd.' Deze en andere uitspraken zorgen voor veel publiciteit rondom Cor Molenaar's boek 'Het einde van winkels?' Molenaar schetst niet louter dit soort doemscenario's voor retailers. Evenmin beschouwt hij internet en nieuwe media als heilige graal. Het boek is een pleidooi voor het werkelijk centraal stellen van de klant. En voor het formuleren van echt nieuwe concepten. Praktisch geschreven, en modern van opzet (QR codes) biedt dit boek wat mij betreft juist ook inspiratie voor niet-retailers die de kansen van dit digitale tijdperk nog onvoldoende benutten of serieus nemen.

Prof. dr. Cor Molenaar heeft misschien juist door zijn rollen als Buitengewoon Hoogleraar eMarketing & Distance Selling en voorzitter van de Stichting Certificering Thuiswinkelwaarborg de tijdgeest goed aangevoeld bij het schrijven van zijn nieuwe boek. Volgens Molenaar is de huidige crisis het extra zetje waardoor veel retailers in de problemen komen en omvallen.

Het werkelijke probleem is volgens Molenaar echter veel fundamenteler. Retailers hebben te lang hun locatie, assortiment en verkopen centraal gesteld. Boven het zich werkelijk afvragen wat de klant wil. Nieuwe media en internet zijn daarbij lange tijd verwaarloosd of slechts als digitale kopie van de fysieke winkel neergezet. Molenaar benadrukt daarbij dat het niet terecht is de lagere prijs op internet als excuus te zien voor de afnemende verkoop. De klant kiest een product om persoonlijke redenen, waarbij de prijs een criterium kan zijn, maar niet hóeft te zijn.

Molenaar benadrukt dat het essentieel is om een cross-channel-aanpak te hanteren waarbij digitale kanalen en media de fysieke winkel aanvullen. En andersom. Benut de kracht van het internet en nieuwe media als aanvulling op de bestaande retail. Beschouw internet niet sec als concurrent. Als voorbeeld gelden ondermeer het click & collect-concept waarbij producten online vanuit de luie stoel worden besteld en op een centrale, fysieke locatie worden afgehaald. Of de winkels van Electrolux waarbij internet en digitale kiosken voorzien in de behoefte aan meer informatie.

'Het einde van winkels?' beschrijft het nieuwe oriëntatie- en informatiegedrag van klanten in het zogenaamde ORCA-model. Voorheen vonden oriëntatie, research & informatie, communicatie en actie (aankoop) in de winkel plaats. Anno nu eisen webwinkels, vergelijkssites, sociale media en zoekmachines een belangrijke rol in dit proces op. Dus is het zaak om juist ook in de eerste fasen van het koopproces zichtbaar en waardevol te zijn (Google's Zero Moment Of Truth). De Kruidvat extravoordeelkaart bijvoorbeeld biedt klanten na online registratie dagelijks wisselende persoonlijke aanbiedingen. Kruidvat benut en combineert hiermee slim diverse kansen:
- aanwezig zijn op internet met een koopsite
- aanwezig zijn op internet met een informatiesite
- samenwerking met affiliates op internet

Molenaar geeft in hoofdstuk 5 wat mij betreft de kern weer van de uitdaging in retail. En je zou kunnen stellen de urgente taak voor diverse andere branches. De omslag is nodig van verkopen, wat nog steeds product- en transactiegeorienteerd, is naar (helpen) kopen wat gebaseerd is op behoefte en verlangen. Technologie helpt daarbij. Maar we kunnen het simpel houden aldus Molenaar. Wees gastheer of gastvrouw en laat klanten zich gast voelen.

'Het einde van winkels?' somt in sneltreinvaart niet alleen relevante technologische ontwikkelingen zoals NFC/Near Field Communications, LBS/Location Based Services, RFID en mobile apps op maar geeft daarbij ook diverse praktische voorbeelden. De auteur put enerzijds uit diverse (internationale) bronnen maar deelt ook frequent vanuit zijn persoonlijke ervaringen als shopper zijn enthousiasme over winkels met een hoog innovatief gehalte en sterke klantvriendelijkheid. En zijn (herkenbare) ergernis over het algemeen lage servicegehalte van de Nederlandse cultuur: 'een glimlach wordt duur betaald.'

Onduidelijk blijft of Molenaar's uitspraak in de publiciteit rondom dit boek 'In 2020 zal het aantal fysieke winkels zijn gehalveerd' een persoonlijke mening is of onderbouwd door onderzoek. De vermelde cijfers van Locatus (pagina 198) geven weliswaar een sterke procentuele stijging van de leegstand aan (+50%), maar deze blijft in 2020 beperkt tot 9% van het totale aanbod. Het aantal verkooppunten daalt volgens Locatus van 103.000 in 2010 naar 95.000 in 2020 (een daling van 8%). Dit zou wat ondergetekende betreft uiteraard geen reden tot berusting mogen vormen, maar zo somber als Molenaar ben ik niet.

De 7 compacte hoofdstukken zijn helder van structuur en sluiten af met de belangrijkste conclusies in een overzichtelijke tabel en een QR-code met daarachter een relevante video. Toch krijg je als lezer veel meer dan de titel suggereert. Molenaar lijkt zowel de strekking van zijn vorige boek 'Het nieuwe winkelen' en de onderbouwing van het (naderende) einde van veel fysieke winkels te hebben willen combineren in dit boek. Dit leidt soms tot een schijnbaar uitputtende opsomming van alle nieuwe kansen in retail. Bijvoorbeeld in het hoofdstuk over 'Technologie en de retail'. Of verschijnt een nieuwe term ten tonele (NFC, op pagina 122) dat pas 10 pagina's verder wordt toegelicht. Het boek zou nog kernachtiger en toegankelijker zijn met een kortere illustratie van een beperkt aantal innovaties. En een trefwoordenregister.


Het einde van winkels?
2 maart 2012 | Paul Hassels Mönning

'In 2020 zal het aantal fysieke winkels zijn gehalveerd.' Deze en andere uitspraken zorgen voor veel publiciteit rondom Cor Molenaar's boek 'Het einde van winkels?' Molenaar schetst niet louter dit soort doemscenario's voor retailers. Evenmin beschouwt hij internet en nieuwe media als heilige graal. Het boek is een pleidooi voor het werkelijk centraal stellen van de klant. En voor het formuleren van echt nieuwe concepten. Praktisch geschreven, en modern van opzet (QR codes) biedt dit boek wat mij betreft juist ook inspiratie voor niet-retailers die de kansen van dit digitale tijdperk nog onvoldoende benutten of serieus nemen. Prof. dr. Cor Molenaar heeft misschien juist door zijn rollen als Buitengewoon Hoogleraar eMarketing & Distance Selling en voorzitter van de Stichting Certificering Thuiswinkelwaarborg de tijdgeest goed aangevoeld bij het schrijven van zijn nieuwe boek. Volgens Molenaar is de huidige crisis het extra zetje waardoor veel retailers in de problemen komen en omvallen.

Het werkelijke probleem is volgens Molenaar echter veel fundamenteler. Retailers hebben te lang hun locatie, assortiment en verkopen centraal gesteld. Boven het zich werkelijk afvragen wat de klant wil. Nieuwe media en internet zijn daarbij lange tijd verwaarloosd of slechts als digitale kopie van de fysieke winkel neergezet. Molenaar benadrukt daarbij dat het niet terecht is de lagere prijs op internet als excuus te zien voor de afnemende verkoop. De klant kiest een product om persoonlijke redenen, waarbij de prijs een criterium kan zijn, maar niet hóeft te zijn.

Molenaar benadrukt dat het essentieel is om een cross-channel-aanpak te hanteren waarbij digitale kanalen en media de fysieke winkel aanvullen. En andersom. Benut de kracht van het internet en nieuwe media als aanvulling op de bestaande retail. Beschouw internet niet sec als concurrent. Als voorbeeld gelden ondermeer het click & collect-concept waarbij producten online vanuit de luie stoel worden besteld en op een centrale, fysieke locatie worden afgehaald. Of de winkels van Electrolux waarbij internet en digitale kiosken voorzien in de behoefte aan meer informatie.

'Het einde van winkels?' beschrijft het nieuwe oriëntatie- en informatiegedrag van klanten in het zogenaamde ORCA-model. Voorheen vonden oriëntatie, research & informatie, communicatie en actie (aankoop) in de winkel plaats. Anno nu eisen webwinkels, vergelijkssites, sociale media en zoekmachines een belangrijke rol in dit proces op. Dus is het zaak om juist ook in de eerste fasen van het koopproces zichtbaar en waardevol te zijn (Google's Zero Moment Of Truth). De Kruidvat extravoordeelkaart bijvoorbeeld biedt klanten na online registratie dagelijks wisselende persoonlijke aanbiedingen. Kruidvat benut en combineert hiermee slim diverse kansen:
- aanwezig zijn op internet met een koopsite
- aanwezig zijn op internet met een informatiesite
- samenwerking met affiliates op internet

Molenaar geeft in hoofdstuk 5 wat mij betreft de kern weer van de uitdaging in retail. En je zou kunnen stellen de urgente taak voor diverse andere branches. De omslag is nodig van verkopen, wat nog steeds product- en transactiegeorienteerd, is naar (helpen) kopen wat gebaseerd is op behoefte en verlangen. Technologie helpt daarbij. Maar we kunnen het simpel houden aldus Molenaar. Wees gastheer of gastvrouw en laat klanten zich gast voelen.

'Het einde van winkels?' somt in sneltreinvaart niet alleen relevante technologische ontwikkelingen zoals NFC/Near Field Communications, LBS/Location Based Services, RFID en mobile apps op maar geeft daarbij ook diverse praktische voorbeelden. De auteur put enerzijds uit diverse (internationale) bronnen maar deelt ook frequent vanuit zijn persoonlijke ervaringen als shopper zijn enthousiasme over winkels met een hoog innovatief gehalte en sterke klantvriendelijkheid. En zijn (herkenbare) ergernis over het algemeen lage servicegehalte van de Nederlandse cultuur: 'een glimlach wordt duur betaald.'

Onduidelijk blijft of Molenaar's uitspraak in de publiciteit rondom dit boek 'In 2020 zal het aantal fysieke winkels zijn gehalveerd' een persoonlijke mening is of onderbouwd door onderzoek. De vermelde cijfers van Locatus (pagina 198) geven weliswaar een sterke procentuele stijging van de leegstand aan (+50%), maar deze blijft in 2020 beperkt tot 9% van het totale aanbod. Het aantal verkooppunten daalt volgens Locatus van 103.000 in 2010 naar 95.000 in 2020 (een daling van 8%). Dit zou wat ondergetekende betreft uiteraard geen reden tot berusting mogen vormen, maar zo somber als Molenaar ben ik niet.

De 7 compacte hoofdstukken zijn helder van structuur en sluiten af met de belangrijkste conclusies in een overzichtelijke tabel en een QR-code met daarachter een relevante video. Toch krijg je als lezer veel meer dan de titel suggereert. Molenaar lijkt zowel de strekking van zijn vorige boek 'Het nieuwe winkelen' en de onderbouwing van het (naderende) einde van veel fysieke winkels te hebben willen combineren in dit boek. Dit leidt soms tot een schijnbaar uitputtende opsomming van alle nieuwe kansen in retail. Bijvoorbeeld in het hoofdstuk over 'Technologie en de retail'. Of verschijnt een nieuwe term ten tonele (NFC, op pagina 122) dat pas 10 pagina's verder wordt toegelicht. Het boek zou nog kernachtiger en toegankelijker zijn met een kortere illustratie van een beperkt aantal innovaties. En een trefwoordenregister.


Winkelier kan niet meer om internet heen
7 oktober 2011 | Paul Groothengel

Arme winkelier. Marges staan onder druk, fabrikanten openen hun eigen outlets en de consument houdt z’n hand op de knip. En dan is er uiteraard nog internet, steeds meer klanten slaan de winkel over en kopen online. Wat moet je als winkelier? Wat is een handige strategie als je ook het net op wil? Daarover schreef adviseur en hoogleraar e-commerce Cor Molenaar het boek Het einde van winkels?

En daarmee borduurt Molenaar voort op zijn eerdere boek Het nieuwe winkelen. Ging dat vooral over het veranderend koopgedrag van de consument (die steeds vaker en makkelijker shopt via internet), dit boek gaat over de gevolgen van dat nieuwe winkelen voor de retailer. Die gevolgen zijn niet misselijk, stelt Molenaar: als je je als winkelier niet aanpast, kun je wel sluiten. Geen fata morgana, maar harde realiteit, want kijk maar om je heen in de gemiddelde winkelstraat: een groeiende parade van dichtgespijkerde winkelpanden vormt het sombere bewijs van Molenaars stelling.

Hij heeft zijn eigen boek, een papieren medium dat inmiddels net zo ouderwets is als een winkel, voorzien van Quick Response-codes. Deze vierkante QR-barcodes kun je scannen met je smartphone of tablet, waarna je automatisch een bij het betreffende hoofdstuk passende samenvatting plus video krijg voorgeschoteld. Op deze manier kun je het boek dus ‘lezen’ zonder het feitelijk te lezen. Wat Molenaar met deze gimmick wil zeggen: speel als winkelier in op het nieuwe koopgedrag van de consument.

Hij schetst in dit boek een tamelijk somber beeld van de klassieke winkelier. Dat is een vijftigplusser, die het allemaal niet meer zo kan bijbenen. De kinderen willen de zaak niet overnemen, zijn winkelstraat degenereert omdat steeds meer winkels worden dichtgespijkerd, en dan is er ook nog dat bedreigende internet. Of beter: het veranderende koopgedrag van de consument. Die weet precies waar hij wat voor de beste prijzen kan halen. Waar nodig vraagt hij de winkelier nog om advies, waarna hij de spullen online koopt. Nu al leggen klassieke winkeliers in boeken, muziek en kleding het loodje. Webwinkels bieden steeds meer, en in sommige branches openen fabrikanten ook nog eens vrolijk hun eigen webwinkel. Ga er maar aan staan. Molenaar weet zijn lezerspubliek goed wakker te schudden.

Hij laat uitgebreid zien van welke webstrategieën winkeliers gebruik kunnen maken, wat de businessmodellen van de toekomst zijn. Met de kanttekening dat internet ook nadelen heeft: het is en blijft niet meer dan een rationeel medium. Voor de emotie moet je nog steeds naar de winkel. En gezellig funshoppen met je vrienden doe je nou eenmaal niet online. Daar liggen voor de winkelier dus kansen. Maar dan moet hij internet wel integreren in zijn propositie, anders is hij ten dode opgeschreven, waarschuwt Molenaar.


7 oktober 2011 | Eric van Arendonk RM

Cor Molenaar is geen onbekende, door zijn eerder verschenen boeken heeft hij een goede reputatie opgebouwd. Ik ben benieuwd of hij dat nu weer waarmaakt. De titel is heftig; 'Het einde van winkels' Als middenstandszoon en nu marketeer met een focus op retail heb ik een meer dan een gezonde maar vooral kritische belangstelling voor dit onderwerp.

Maar eerst het boek. Het is meer dan een bijzonder boek. Een boek wat zijn tijd vooruit is. Naast de papieren versie laat de auteur zien hoe ook boeken gebruik kunnen maken van moderne technieken. In het boek kom je diverse malen een zogenaamde QR-codes tegen. Door het scannen van de QR-code (Quick Response) start automatisch een video. Indien je niet in staat bent om deze codes te scannen, kun je dezelfde informatie vinden op de website. Deze video's vormen enerzijds een korte samenvatting van hetgeen in het boek staat en anderzijds een wezenlijke toevoeging op het onderwerp. Al is het alleen maar de wijze waarop de auteur de stof verwoordt, namelijk met veel passie en dat is iets wat je in een boek moeilijk kan overbrengen.

De auteur zet heel helder uiteen waarom hij vindt dat het einde van de winkel nabij is. Als de huidige middenstander op deze wijze doorgaat dan ziet de toekomst er somber uit, zo beweert hij. Het oude verdienmodel is ten einde. Wist de middenstander nog geld te verdienen met het maken van marge dan is dat momenteel aan het veranderen. Het wordt steeds moeilijker door het transparanter worden van informatie. Was zijn oude dag verzekerd door de waarde van zijn winkelpand, momenteel wordt dit eerder minder waard dan meer. Zijn rol om voor de fabrikant de producten dicht bij de klant te brengen is met de merkoutletstores niet exclusief meer. Gelukkig wijst de auteur niet alleen op de problemen, maar komt hij ook met oplossingen. Een van de oplossingen die hij aandraagt is eigenlijk te simpel voor woorden, maar wel treffend. Namelijk het persoonlijk contact. Met als belangrijkste wapen: De glimlach. Dit is iets waar internet niet tegenop kan. Maar je mist het zo in een winkel. Natuurlijk red je het daar niet alleen mee, daar zijn de totale problemen te groot voor. De auteur wijst erop dat de oplossingen te vinden zijn in het samenwerken met retailers, merken, overheid, vastgoedeigenaars en E-tailers. Als voorbeeld noemt hij de stad Manchester in de UK. Daar zijn de meeste winkels uit de binnenstad vertrokken. Er is buiten het centrum een nieuw soort belevingscentrum gebouwd, compleet met bioscopen en restaurants. Na het lezen van het boek dacht ik; interessant, dat moet ik eens bezoeken. Na het bekijken van de video heb ik echter onmiddellijk een ticket besteld. Dit moet ik zien! Als dit geen voorbeeld is van meerwaarde van een boek met moderne technologie. Dit is eigenlijk ook de kernboodschap van het boek. Om goed in te spelen op de ontwikkelingen in de wereld zal retail meer om zich heen moeten kijken en de samenwerking moeten aangaan.

Ik heb genoten van het boek. Het heeft me aangezet om toch weer anders naar het retail-landschap te kijken, terwijl ik hier toch bijna dagelijks actief in ben. Ik beveel het boek aan, aan iedere retailer, citymarketeer, citymanager, wethouder met de portefeuille van economische zaken, bankier en brandmanager. Het zal hen inspireren zoals het ook mij gedaan heeft. En ik ga nu eerst naar Manchester om de praktijk te ervaren.


Het einde van winkels?
7 oktober 2011 | Eric van Arendonk RM

Cor Molenaar is geen onbekende, door zijn eerder verschenen boeken heeft hij een goede reputatie opgebouwd. Ik ben benieuwd of hij dat nu weer waarmaakt. De titel is heftig; 'Het einde van winkels' Als middenstandszoon en nu marketeer met een focus op retail heb ik een meer dan een gezonde maar vooral kritische belangstelling voor dit onderwerp. Maar eerst het boek. Het is meer dan een bijzonder boek. Een boek wat zijn tijd vooruit is. Naast de papieren versie laat de auteur zien hoe ook boeken gebruik kunnen maken van moderne technieken. In het boek kom je diverse malen een zogenaamde QR-codes tegen. Door het scannen van de QR-code (Quick Response) start automatisch een video. Indien je niet in staat bent om deze codes te scannen, kun je dezelfde informatie vinden op de website. Deze video's vormen enerzijds een korte samenvatting van hetgeen in het boek staat en anderzijds een wezenlijke toevoeging op het onderwerp. Al is het alleen maar de wijze waarop de auteur de stof verwoordt, namelijk met veel passie en dat is iets wat je in een boek moeilijk kan overbrengen.

De auteur zet heel helder uiteen waarom hij vindt dat het einde van de winkel nabij is. Als de huidige middenstander op deze wijze doorgaat dan ziet de toekomst er somber uit, zo beweert hij. Het oude verdienmodel is ten einde. Wist de middenstander nog geld te verdienen met het maken van marge dan is dat momenteel aan het veranderen. Het wordt steeds moeilijker door het transparanter worden van informatie. Was zijn oude dag verzekerd door de waarde van zijn winkelpand, momenteel wordt dit eerder minder waard dan meer. Zijn rol om voor de fabrikant de producten dicht bij de klant te brengen is met de merkoutletstores niet exclusief meer. Gelukkig wijst de auteur niet alleen op de problemen, maar komt hij ook met oplossingen. Een van de oplossingen die hij aandraagt is eigenlijk te simpel voor woorden, maar wel treffend. Namelijk het persoonlijk contact. Met als belangrijkste wapen: De glimlach. Dit is iets waar internet niet tegenop kan. Maar je mist het zo in een winkel. Natuurlijk red je het daar niet alleen mee, daar zijn de totale problemen te groot voor. De auteur wijst erop dat de oplossingen te vinden zijn in het samenwerken met retailers, merken, overheid, vastgoedeigenaars en E-tailers. Als voorbeeld noemt hij de stad Manchester in de UK. Daar zijn de meeste winkels uit de binnenstad vertrokken. Er is buiten het centrum een nieuw soort belevingscentrum gebouwd, compleet met bioscopen en restaurants. Na het lezen van het boek dacht ik; interessant, dat moet ik eens bezoeken. Na het bekijken van de video heb ik echter onmiddellijk een ticket besteld. Dit moet ik zien! Als dit geen voorbeeld is van meerwaarde van een boek met moderne technologie. Dit is eigenlijk ook de kernboodschap van het boek. Om goed in te spelen op de ontwikkelingen in de wereld zal retail meer om zich heen moeten kijken en de samenwerking moeten aangaan.

Ik heb genoten van het boek. Het heeft me aangezet om toch weer anders naar het retail-landschap te kijken, terwijl ik hier toch bijna dagelijks actief in ben. Ik beveel het boek aan, aan iedere retailer, citymarketeer, citymanager, wethouder met de portefeuille van economische zaken, bankier en brandmanager. Het zal hen inspireren zoals het ook mij gedaan heeft. En ik ga nu eerst naar Manchester om de praktijk te ervaren.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden