Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Doe dit boek (werkboek en begeleidersboek) - 'Ik ben fan'
16 februari 2021 | Dymph Neeteson

Superbenieuwd was ik naar Doe dit boek. Dus toen het binnen was, kon ik niet wachten om mijn tanden erin te zitten. Dit heeft wat langer geduurd dan ik van plan was, maar daarom heb ik er niet minder van genoten.

Het begin van Doe dit boek - Begeleidersboek  doet me denken aan het boek dat we gebruikten bij de module ‘Inleiding in de psychologie' van de Open Universiteit. Destijds was het - hoewel ik het geweldig interessant vond - best ploeteren om door de stof heen te komen. In Doe dit boek las ik dezelfde stof zo weg. Een goede opfrisser voor mijn weggezakte kennis over het brein. De cortexen kwamen weer langs, net als de dendrieten en de verschillende hormonen. Het moest van ver komen, maar er gingen beslist belletjes rinkelen.

Creatief leren
Ik vind het heerlijk dat de schrijfsters Hedi van Alphen en Jacqui Halmans afwisselende en creatieve opdrachten hebben verzonnen die verschillende zintuigen aanspreken. Want hoe meer zintuigen er betrokken zijn bij het leren, des te gemakkelijker het beklijft. Deze opdrachten zijn dus niet voor niks zo bedacht en opgenomen in het boek.

Daarnaast zorgt het creatieve in de opdrachten ervoor dat het hele brein aan de slag moet en er zo nieuwe neurale paden ontstaan. De coachee haalt hierdoor het maximale uit de opdrachten. En dat is uiteraard wat je wilt als coach.
Zelf vergelijken ze Doe dit boek met de Donald Duck vakantieboeken waarin puzzels, strips en rebussen staan. En daar doet het inderdaad een beetje aan denken. Ze willen namelijk het speelse en activerende van doeboeken combineren met een degelijke onderbouwing vanuit de psychologische ontwikkelingstheorie van Transactionele Analyse. Daar zijn ze wat mij betreft in geslaagd.

Toelichting opdrachten
Ik vind het handig om per opdracht wat meer uitleg te krijgen, zoals ik die krijg in het begeleidersboek. Al had ik zelf soms nog wel wat meer uitleg en tips gewild. Misschien komt dit omdat ik pas gestart ben als coach en nog niet zoveel ervaring met dit soort oefeningen heb. Of ik ben een typisch ‘Rupsje Nooitgenoeg'. Kan ook.  Maar ik zou dus wel meer variaties op zo'n oefening als suggestie willen krijgen. Of extra handvatten om ermee aan de slag te gaan.

Kleine vertaalslag
Hoewel de opdrachten in Doe dit boek echt voor volwassenen zijn bedoeld, zie ik beslist toepassingen voor mezelf in kindercoaching. Er zit een rap tussen, collages en mindmaps die het leren afwisselend en leuk maken. Met de opdrachten spreek je de ene keer emoties aan en de andere keer gaat het erom dat je gericht je aandacht aan iets besteedt.
Gelukkig zijn het vaak korte oefeningen. Vooral fijn als ik met jonge kinderen werk. Ik moet de opdrachten dan wel versimpelen of er een andere creatieve draai aan geven. Voor de oude kinderen uiteraard iets minder dan voor de jongere. Dit wakkert mijn eigen creativiteit weer aan en dat is altijd goed. Maar die extra suggesties zijn nog altijd welkom.

Kortom
Ik vind het een fijn boek dat goed uitlegt hoe het brein werkt en waarom ze speciaal voor deze opdrachten gekozen hebben. De opbouw is duidelijk. Na deel 1 Ik begin kun je alle opdrachten door elkaar laten doen. Soms heb je een opdracht in je hoofd en merk je in de sessie dat je beter een andere opdracht in kunt zetten. Ik houd van die vrijheid en heb deze ook nodig.
Hoe dan ook, als je inspiratie tekort komt, schaf Doe dit boek aan. Ik vind het echt een verrijking van wat ik nu al doe. Hoe meer instrumenten in mijn gereedschapskist, hoe beter. Afhankelijk van je kennis en ervaring, kun je misschien alleen het werkboek van Doe dit boek aanschaffen. Maar persoonlijk vind ik het fijn om ook de achtergronden bij de opdrachten te kennen en te snappen.

Doe dit boek - werkboek
Sommige opdrachten in het werkboek kende ik al, zij het in iets andere vorm. Maar er zaten zeker een hoop nieuwe en bruikbare opdrachten voor mij tussen. Ik kan niet wachten om ze in aangepaste vorm in te zetten. En wie weet gebruik ik ze ook wel in hun huidige vorm, als ik op den duur ouders ga coachen. De oefeningen zijn origineel, zetten aan tot actie, en prikkelen elke keer weer andere zintuigen. Ik ben fan.

Dymph Neeteson is (ICT-)tekstschrijver, Copywriter en LinkedIn Trainer met kennis van Social Selling, SEO, E-mail-marketing, Marketingcommunicatie.


Doe dit boek – Begeleidersboek - 'Zeer waardevol'
1 februari 2021 | Saskia Rasker-Boerema

Doe dit boek - begeleidersboek hoort bij het Doe dit boek. Aan het omslag is dat goed te zien; de stijl is hetzelfde en het kleurgebruik is gelijk. De binnenkant van het begeleidersboek is soberder; er worden geen kleuren gebruikt.

Doe dit boek - begeleidersboek voelt een stuk serieuzer aan in vergelijking met het doeboek. In het boek worden illustraties gebruikt, en dat werkt verduidelijkend.
Het begeleidersboek bestaat uit twee delen. Deel 1 geeft uitleg over de transactionele analyse en het breinvriendelijk leren. Deel 2 geeft per opdracht uit het werkboek extra uitleg.

Deel 1 Theoretische achtergrond
In het eerste deel wordt uitleg gegeven over het gebruik van het doeboek in combinatie met het begeleidersboek. Vanuit de visie dat groei een cyclisch proces is, zijn de opdrachten zo ontworpen dat de doeners (coachees, cliënten, deelnemers, studenten) vanuit zelfbewustzijn focus krijgen en daardoor in actie komen.

Je gaat aan de slag met theoretische verdieping. De transactionele analyse wordt op een duidelijke en laagdrempelige manier uitgelegd en de illustraties zetten de theorie extra kracht bij. Het maakt duidelijk hoe ervaringen en ouderboodschappen op jonge leeftijd bijdragen aan gevoelens en overtuigingen en gedrag op (jong) volwassen leeftijd. De uitleg over emoties, strooks, eg toestanden, de dramadriehoek en autonomie verschaffen inzicht in het werken met de transactionele analyse. De gebruikte termen worden goed verduidelijkt.

In het hoofdstuk over breinleren wordt complexe materie op een laagdrempelige manier beschreven. Het geeft inzicht in de werking van de hersenen en leereffecten. Hiermee wordt ook duidelijk welke theoretische modellen de basis vormen voor de opdrachten uit het doeboek. Het AGES-model, SCARF-model en mindset.
Dit bij elkaar heeft gezorgd voor een doeboek waarin;
- Ruimte geboden wordt aan beleving en emoties;
- slim omgegaan wordt met aandacht, herhaling en tijd;
- actieve, creatieve en uitdagende werkvormen aangeboden worden;
- je opdrachten samen moet doen;
- en alles aantrekkelijk, begrijpelijk en toegankelijk is.

Al met al veel en complexe theorie op een gemakkelijke manier uitgelegd waardoor er voor jou, als begeleider/therapeut/behandelaar, een goede basis is gelegd voor het zo effectief mogelijk kunnen inzetten van het doeboek.

Deel 2 De opdrachten
Aan het begin van dit deel vind je de doekaart, net zoals je deze vindt in het doeboek. Dit twee pagina beslaande overzicht geeft inzicht in de vier delen die gebruikt worden in het doeboek; IK begin, IK KEN mezelf, IK VIND mijn richting en IK KOM in actie. Het overzicht staat vol met icoontjes die per opdracht verduidelijking geven. Zo zijn er opdrachten met een ‘impact' icoontje, ‘sociaal' icoontje, ‘inspannings' icoontje en ‘buiten gebaande paden' icoontje. Je kunt hierdoor inschatten welke opdracht op welk moment het beste ingezet kan worden.

De uitleg per opdracht is uitgebreid en de opbouw is steeds hetzelfde. Dat zorgt ervoor dat je gemakkelijk het deel erbij pakt dat voor jou op dat moment van waarde is. Gestart wordt met het beschrijven van het doel van de opdracht. Gevolgd door ‘breinkennis. In dit stuk beschrijven de auteurs welke op welke manier het brein aan het werk gezet wordt tijdens deze opdracht. Hierdoor kun je als begeleider de opdracht zelf kracht bij zetten. In het kopje ‘tips' geven de schrijvers per opdracht ook nog tips om het leereffect zo groot mogelijk te maken. Je kunt hier gebruik van maken, maar ook zonder het inzetten van de tips is de opdracht effectief (genoeg). Geëindigd wordt met het kopje ‘leerstraat'. Onder dit kopje staat welke andere opdrachten goed te combineren zijn met de zojuist gelezen opdracht en waarom.

Kortom, de uitgebreide beschrijving van de opdrachten is zeer waardevol. Het geeft jou als begeleider verduidelijking, tips en helpt jou hiermee de theorie zo goed mogelijk in te zetten en het meest optimale leereffect bij de doener te bereiken. Ook helpt het je om in te schatten met welke opdracht je het beste aan kunt sluiten bij de doener in de fase waarin hij of zij zit.

Lees ook de recensie van het doe boek zelf, door dezelfde recensent.

Saskia Rasker is orthopedagoog/GZ-psycholoog en ervaringsdeskundige op het gebied van burn-out en moederschap. Zij blogt over deze onderwerpen op www.leefhetvoor.nl en heeft een eigen praktijk waarin ze moeders met (langdurige) stressklachten begeleidt van inzicht naar balans in hun leven.


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden