Zeg dat nog eens? - 'Een heerlijke bundel om tot bezinning te komen'
12 oktober 2020 | Nan van Grootel

Inspirerende inzichten en oneliners uit de (management)literatuur... dat is de ondertitel van Zeg dat nog eens? van Eric de Haan. Dat belooft wat. De vormgeving is dik in orde met een harde, gebonden kaft. Zo zie je ze niet veel meer. Een mooie blauwe bladwijzer wakkert mijn behoefte om snel te beginnen met lezen aan.

Als ik begin met lezen in Zeg dat nog eens? hoop ik mooie spreuken te vinden die me benieuwd maken naar de managementboeken waarin ze geboren werden. Dat lukt helaas niet. Dat heb ik aan mijzelf te wijten. Dit boek is geen boek om in een keer uit te lezen, daarmee doe je jezelf en de oneliners tekort. Ik ga er simpelweg te snel doorheen en geef de spreuken los van elkaar niet de tijd om zich te nestelen in mijn hoofd. Net als bij een gedichtenbundel hoor je de tijd te nemen en de oneliners te herkauwen. Rust is dus het devies, wanneer je Zeg dat nog eens? ter hand neemt.

De term oneliners dekt de lading ook niet. Volgens woorden.org is een oneliner ‘een kernachtige, meestal geestige uitspraak die niet langer is dan één zin.' De oneliners in Zeg dat nog eens? zijn eerder inspirerend en veelbetekenend dan geestig. Een spreuk daarentegen wordt door woorden.org uitgelegd als ‘kernachtige korte tekst met een algemene wijsheid of vermaning.' De aandachtige lezer zal inderdaad wijsheden en vermaningen lezen in dit boek.

Ik vraag mij af hoe Eric de Haan deze bundel heeft samengesteld. Ik stel mij voor dat hij kan genieten van een goed (management)boek bij een goed glas wijn of misschien zelfs whisky. In mijn gedachten zie ik hem op een mooie Chesterfield-bank met schemerig licht in een mahonie-houten leeskamer. Met een fijne zware vulpen noteert hij glimlachend de ene na de andere spreuk in een notitieboekje met gele blaadjes.

Dit alles maakt dat ik bewondering heb voor het moois dat De Haan gemaakt heeft. Zeg dat nog eens is een gedichtenbundel voor managers en ondernemers. Ja, soms lijken de spreuken wat zweverig, maar als je er even bij stilstaat blijven ze toch met beide benen op de grond. Zeg dat nog eens? is een heerlijke bundel om tot bezinning te komen. Met een goed glas wijn of whisky dus.

Nan van Grootel is trainer en bedrijfstheatermaker bij Kameleon Transformaties.

Zeg dat nog eens? - 'Een leuke inspiratiebundel'
29 september 2020 | Sjors van Leeuwen

Zeg dat nog eens? Dat is de titel van een handzaam boekje met meer dan zeshonderd citaten, rake oneliners en nadenkertjes uit de managementliteratuur. Een mooie inspiratiebundel samengesteld door Eric de Haan.

Eric de Haan is bestuurder, docent en schrijver op het gebied van ‘service excellence’. Eerder schreef hij boeken als Service Excellence, De Tao van Service en Excelleren in Service. De Haan dook de managementliteratuur in en verzamelde ruim 600 spreuken, gezegden, oneliners en eyeopeners van zieners, denkers en doeners in het boek Zeg dat nog eens? - Inspirerende inzichten en oneliners uit de (management) literatuur.

Om het de lezer gemakkelijk te maken zijn de honderden quotes van meer dan vierhonderd auteurs opgedeeld in veertig managementthema’s. Van beleid en strategie, integraal werken en processen en klantreizen tot verandermanagement, cultuur, feedback, samenwerken, creativiteit, leiderschap, motivatie en zingeving. Ieder thema is op zijn beurt weer onderverdeeld in drie categorieën, drie verschillende werelden die onderling samenhangen: de Het-, Wij- en Ik-kant van organisaties.

Veel meer zal ik niet verklappen over Zeg dat nog eens? Het gaat natuurlijk om de quotes en smaken zullen daarin ongetwijfeld verschillen. Een paar willekeurige quotes alvast ter lering en vermaak:

- Ik heb een onrealistische ambitie. En een realistisch doel. (Tom Dumoulin)

- Bij voetbal weet iedereen waar het doel staat. In de gemiddelde organisatie hebben negen van de tien mensen geen idee. (Mickey Huibregtsen)

- Als je meer dan drie prioriteiten hebt, dan heb je geen prioriteiten. (Jim Collins)

- Concurrentiekracht gaat veel meer over dat doen wat klanten belangrijk vinden, dan doen waar je denkt dat je goed in bent. (Clayton Christensen)

- Hoe digitaler de wereld wordt; hoe belangrijker het menselijk aspect wordt. (Steven van Belleghem)

- Klanten verwachten niet dat je perfect bent. Ze verwachten dat je dingen oplost als ze misgaan. (Donald Porter)

- Het geheim van vooroplopen is beginnen. (Agatha Christie)

- Als je wacht tot het logisch klinkt, ben je al te laat. (Jeff Bezos)

- Het grootste gevaar turbulente tijden is niet de turbulentie, maar handelen met de wijsheid van gisteren. (Peter Drucker)

- Speel niet op safe. Dat is riskant. (Cor Hospes)

- Alle modellen zijn fout, maar een paar ervan zijn bruikbaar. (George Box)

- In theorie is er geen verschil tussen theorie en praktijk; in de praktijk wel. (Yogi Berry)

- Motivatie op zich volstaat niet. Als je een idioot voor je hebt en je motiveert hem, dan heb je een gemotiveerde idioot. (Jim Rohn)

- Als een organisatie werkelijk leeft voor haar hogere doel, dan bestaat er geen concurrentie. (Frederick Laloux)

Zeg dat nog eens? is een leuke inspiratiebundel waarin je naar gelieven kunt grasduinen. Een handig boekje met een groot aantal nadenkertjes. Triggers om de waan van de dag te ontvluchten voor wat reflectie en ‘zen-geving’ zoals de auteur het noemt. Met een keur aan citaten die je kunt gebruiken om jouw betoog, presentatie of artikel op te leuken en kracht bij te zetten.

Zeg dat nog eens? sluit af met een uitsmijter van Nassim Nicholas Taleb, want zo adviseert hij: ‘Bij een gewoon boek, lees de tekst en sla de voetnoten over; bij een academisch boek, lees de voetnoten en sla de tekst over; en bij een businessboek, sla zowel de tekst als voetnoten over.’ Wat? Zeg dat nog eens?

Sjors van Leeuwen is werkzaam als zelfstandig adviseur op het gebied van klantgericht ondernemen (CRM), strategie en marketing. Hij is auteur van verschillende boeken zoals CRM in de praktijk, Klant in de driver's seat, Zorgmarketing in de praktijk, Power to the people, Hoe agile is jouw strategie?, Wendbare strategie op een A4, Online marketing in de zorg en Sterk merk in de zorg . Sjors van Leeuwen is verder initiatiefnemer van Zorgmarketingplatform, hét kennisplatform voor marketing in de zorg.