4 augustus 2015 | Sjors van Leeuwen

De BV Nederland smacht naar economische groei en ondernemers moeten daarvoor zorgen. Zij moeten zorgen voor meer bedrijvigheid, meer werkgelegenheid en meer welvaart. Maar dat is nog niet zo gemakkelijk. Uit onderzoek blijkt dat meer dan 60 procent van de startende bedrijven de eerste vijf jaar niet overleeft. Vaak door een slechte voorbereiding. Van de bedrijven die de eerste jaren wel overleven heeft zo’n 90 procent minder dan 10 medewerkers in dienst.

De boodschap is helder: groeien is voor ondernemers een hele klus. Je krijgt met tal van uitdagingen en dilemma’s te maken: op het gebied van leiderschap en leiding geven, de strategie van het bedrijf, de bezetting en omgang met medewerkers, de keuze van samenwerkingspartners, omgaan met concurrentie, de financiering enzovoort. Daarover gaat het boek ‘Groter groeien’ van ondernemer Kees de Jong. Hij is al 25 jaar ondernemer en begon ooit samen met een compagnon vanuit de schoolbanken met Blauw Research, een marktonderzoeksbureau voor ICT-bedrijven. Hij wist het bedrijf succesvol uit te bouwen en te verkopen. Sindsdien is hij als initiator, ondernemer en investeerder betrokken bij startups en bedrijven in binnen- en buitenland. Over zijn ervaringen schreef De Jong een aantal jaren voor Het Financieel Dagblad. Die bijdragen zijn nu gebundeld in dit boek.

Op de een of andere manier vind ik het altijd een feest om een boek van een ‘echte’ ondernemer te lezen. Ze zijn in de regel vlot geschreven, praktisch, vaak met humor en drijven op een mix van torenhoge (groei)ambities, gezond boerenverstand, ondernemersslimheid, durven (dus ook risico’s nemen), vallen en opstaan en leren van de fouten die gemaakt zijn. Dat geldt ook voor dit boek.
De auteur schrijft vlot, praktisch, to the point, met zelfspot én met diepgang. Hij vertelt eerlijk over de vele valkuilen waar hijzelf als ondernemer is ingetuimeld. Ook dit boek maakt duidelijk: je kunt nergens zo veel van leren als van je eigen fouten. Boeiend is het om te lezen dat ondernemer De Jong erg leergierig is en voortdurend op zoek is naar persoonlijke ontwikkeling, informatie, kennis en adviezen van managementdenkers en succesvolle collega-ondernemers die hem voor zijn gegaan.

De auteur begint het boek stellig met dat een ondernemer móet groeien. In omvang, omzet, winst en personeel. Het gaat dus niet over het grote leger van zzp-ers, want dat zijn volgens de auteur geen ondernemers (en daar kan ik mij als zelfstandig adviseur zonder personeel wel iets bij voorstellen).
Ondernemers ondernemen voor eigen rekening en risico en drijven een onderneming waarin naast de ondernemer zelf, ook anderen aan het werk zijn. Voor deze ondernemer is groei niet alleen goed, maar ook noodzakelijk, aldus de auteur. Groei zorgt namelijk voor een sterkere marktpositie, meer kansen om de prijs te bepalen, meer ontwikkelmogelijkheden voor ondernemer en medewerkers, schaalgroottevoordelen met meer marge, een betere uitgangspositie voor het aantrekken van talent en financiering, etc. Het boek staat boordevol lessen over hoe je dat kunt aanpakken, waar je op moet letten, waar de valkuilen zitten en waar de auteur zelf tegen aangelopen is

De auteur heeft zijn ‘groeilessen’ verdeeld over zeven hoofdstukken: strategie, mensen, executie, sales & marketing, leiderschap, de ondernemer en groter groeien en Nederland. Op al die gebieden krijgt u interessante inzichten, ervaringen, voorbeelden en concrete tips voorgeschoteld. Zoals de eerste en belangrijkste les dat ondernemers het inzicht moeten krijgen dat wanneer het bedrijf groeit, zij vooral zichzelf moeten veranderen. Je moet je als ondernemer namelijk meerdere keren opnieuw (kunnen) uitvinden, want het maakt een groot verschil of je drie, dertig of laat staan meer dan driehonderd medewerkers moet aansturen.

Groter groeien is een boeiend en leerzaam ondernemers- en managementcollege in slechts één boek. Wat wil je nog meer? Het boek is een aanrader voor ondernemers en managers die willen groeien, zowel persoonlijk als zakelijk.

In Focus: Groter groeien
30 september 2014 | Justin van Lopik

Kees de Jong beschrijft in 'Groter groeien' zijn ervaringen met ondernemerschap, zijn worstelingen, fouten en oplossingen. Vier lezers beoordelen het boek.

Bouke te Pas

Eigenaar Peppermint Media

Je kent ze wel: van die mensen die altijd goede, vermakelijke verhalen vertellen. Gooi er een biertje in en je bent de komende uren zoet. En je leert ook nog eens wat. Kees de Jong lijkt me ook zo’n man. Kees kan goed vertellen (en schrijven). Zijn vermakelijke columns uit Het Financiële Dagblad zijn nu gebundeld (en wellicht wat aangevuld hier en daar) in het boek Groter Groeien.

Het is geen ‘how-to’ boek. Ook geen naslagwerk om de fijne kneepjes van het ondernemerschap nog eens even snel in op te zoeken. Groter Groeien is vooral een aaneenschakeling van hele goede ondernemersverhalen. Je herkent de situaties, je glimlacht bij de voorbeelden en je snapt wat Kees ermee wil zeggen. Het gevaar van deze vorm is dat je te makkelijk doorbladert naar de volgende column en daardoor de ondernemersles te snel aan je voorbij laat gaan. En dat zou natuurlijk zonde zijn. Wanneer gaan we een biertje drinken, Kees?

8

Jeroen Morrenhof

CEO FRISS | fraud, risk & compliance

Als CEO van een snelgroeiend bedrijf is dit boek voor mij een feest van herkenning. De Jong stipt punten aan waar groeiende bedrijven tegenaan lopen. Succesvolle groeiers moeten onder meer veel aandacht besteden aan het werven & selecteren van de juiste mensen, de strategie continu blijven uitdragen en een cookbook voor de internationale expansie uitwerken.

De essentie is dat je als ondernemer moet meegroeien met je bedrijf. Je ontwikkelen van manager naar leider, en niet meer alles zelf willen doen en micromanagen. Geen dingen die je niet zelf had kunnen bedenken, en ook zijn anderen hier tegenaan gelopen. Daarom is het cruciaal om met collega-ondernemers te sparren en inspiratie te halen uit boeken zoals dit. Mij heeft het in ieder geval de nodige take aways opgeleverd.

Het boek is netjes opgedeeld in thema’s. Lastig aan deze opzet is wel dat een tijdlijn mist om de verhalen te kunnen plaatsen. Samenvattend: een aanrader voor ondernemers die zichzelf en hun bedrijf willen laten groeien.

8

Edwin Wierda

Directeur Wierda en Partners Vermogensbeheer

Groter Groeien heb ik in een keer uitgelezen. En daarna weer herlezen.

Kees de Jongs verhaal trok mijn volle aandacht en deed mij glimlachen, fronsen en nadenken tegelijk. Wat een herkenning en toepasbaarheid. Makkelijk leesbaar en geen ellenlange theoretische verhalen, maar beschrijvingen van praktijksituaties waar elke ondernemer mee worstelt of worstelde. En, belangrijker, handvatten en ideeën hoe daarmee om te gaan en ze te voorkomen. Al moet je sommige fouten natuurlijk wel zelf maken om te kunnen leren.

De Jong geeft de lezer niet alleen oplossingen maar zet ook aan tot denken. Voor Wierda en Partners kwam dit boek op het juiste moment. Het is wat mij betreft verplichte kost voor snelgroeiende ambitieuze ondernemers die willen leren van ervaringen en fouten van ondernemers die hen voorgingen. Veel leesplezier!

9

Jasper Voorhoeve

Directeur/oprichter van Master it Training.

Dit is het prettigst leesbare managementboek dat ik ken. Alle verhalen zijn boeiend geschreven en oh zo herkenbaar. Wat fijn dat Kees de Jong de meeste van mijn strubbelingen al heeft meegemaakt en daar zo open over schrijft. Ik heb erg genoten van het verhaal van Varkentje Pim (Profit in Mind). Om het thema te visualiseren nam Kees even een varkentje mee naar de zaak.

De Jongs zijn belangrijkste boodschap is dat ondernemers vooral altijd aan zichzelf moeten blijven werken. Als je wilt dat je bedrijf groeit zal je zelf moeten groeien. Dat lijkt voor de hand te liggen, maar veel ondernemers vergeten dat!

Het is een boek dat je gemakkelijk oppakt als je even een paar minuten tijd hebt. Voor je het weet ben je weer een ervaring rijker. Verplichte lectuur voor iedere ondernemer die wil groeien.

Kees de Jong is meer dan een meervoudig succesvol ondernemer, hij is ook een boeiend schrijver.

9