17 november 2011 | Marius van Rijswijk

Het boek 'Iedereen CEO' is een aanrader. De ondertitel 'Netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie' geeft in een kern weer waar het boek over gaat. Enerzijds schets Menno Lanting dat 'leiderschap' door sociale media drastisch aan het veranderen is. 'De manager' verdwijnt. Anderzijds maakt Lanting duidelijk dat organisaties zoals we die nu kennen, met de herkenbare machtsstructuur, door diezelfde sociale media zullen verdwijnen.

Menno Lanting, werkt als strateeg en leiderschapsexpert met directies van verschillende organisaties. Daarnaast is hij als associate verbonden aan het leiderschapsinstituut De Baak en een aantal business schools. Lanting bracht zijn visie al eerder naar voren in zijn bestseller 'Connect!',waarmee hij de prijs Managementboek van het Jaar 2011 won.

De opvolger 'Iedereen CEO' is geschikt voor iedere kenniswerker die zijn of haar talent zichtbaar wil maken en om zijn of haar netwerk effectief in te zetten. Het geeft handvatten om de kennis en kunde die de kenniswerker heeft met gebruik van sociale media beter over het voetlicht te brengen. Hierdoor kan de kenniswerker meer macht naar zich toetrekken. Ook laat Lanting zien welke verantwoordelijkheid een transparante en platte organisatie van de kenniswerker vraagt.

Het boek is in mijn optiek ook erg geschikt voor managers. Lanting laat de manager realiseren dat 'tijden veranderen' en dat zijn rol in de organisatie verandert. 'Kennis = macht' gaat niet meer op en dus zal de machtsbasis voor veel managers hierdoor verdwijnen. Het zal veel meer gaan om coaching en het faciliteren van hun medewerkers dan sturen en informatievoorziening. Sociale netwerken en nieuwe technologieën stellen professionals in staat om zelf hun werk te organiseren en professionele ontwikkeling vorm te geven. Daar is niet altijd meer een organisatie of een manager voor nodig. Lanting beschrijft dit fenomeen als de 'ConnectedWereld'.

In tien hoofdstukken neemt Lanting je mee in deze nieuwe wereld. Hij beschrijft hoe en waarom steeds meer werknemers zich afkeren van bestaande organisaties; hoe ze zich beperkt voelen in hun passie, creativiteit en vooral ook in hun productiviteit. Ook laat hij zien dat mensen van nature tegensputteren bij vernieuwingen in de maatschappij of binnen hun organisatie. Hij doet dit aan de hand van historische voorbeelden. Verder maakt hij duidelijk dat, door het samenvloeien van technologie, communicatie en onze menselijke behoefte om ons aan elkaar te verbinden, de collectieve denkkracht centraal gaat staan.

Lanting beschrijft ook de ConnectedOrganisatie. Deze organisatie kan uitsluitend door de buitenwereld te spiegelen haar toegevoegde waarde bevestigen of hervinden. Hij beschrijft de organisatie als een platte pannenkoek waar managementtaken 'corvee' zijn. In een apart hoofdstuk komen ook managers en leiders aan het woord die vertellen wat het actief werken met sociale media hun heeft opgeleverd. In de hoofdstukken die daarop volgen neemt hij de aspecten van deze ConnectedWereld onder de loep. De aspecten van de ConnectedWereld zijn volgens Lanting: transparantie, vertrouwen, bereikbaarheid, authenticiteit en vakmanschap en samen leren. Om deze kernwoorden zal draaien het in de toekomst, maar eigenlijk nu al.

Iedereen kent de argumenten om Twitter niet te gebruiken: 'Maar ik ga toch niet op Twitter zetten dat ik de afwas ga doen?' of 'Wat moet ik er op zetten dan?' Ook vragen mensen zich af wat de waarde is van LinkedIn; 'Wat moet ik die mensen dan mailen?', 'Nu ben ik geLinked maar wat nu dan?' Begrijpelijke vragen en ook ik twijfel soms aan het doel en nut van Twitter, Facebook, weblogs, LinkedIn enzovoort.

Toch heeft Lanting mij ook de andere kant laten zien van het gebruik van deze media. Als het professioneel wordt ingezet en de informatie voor iemand anders toegevoegde waarde biedt, kan het zeer effectief zijn. In dit geval kan het immers een bron van informatie zijn voor iedereen. De professional kan, door het slim gebruikmaken van sociale media, CEO worden over zijn eigen leven en werk. De techniek maakt dit mogelijk en hoe meer mensen deze sociale media gaan gebruiken, hoe sneller de hiërarchische en op het geheimhouden van kennis gebaseerde macht in een enorm hoog tempo afbrokkelt.

Ik raad dan ook iedere professional aan om dit boek te lezen om de overtuiging te krijgen om het heft in eigen handen te nemen door het gebruik van sociale media.

Iedereen CEO
17 november 2011 | Marius van Rijswijk

Het boek 'Iedereen CEO' is een aanrader. De ondertitel 'Netwerkleiderschap en de nieuwe organisatie' geeft in een kern weer waar het boek over gaat. Enerzijds schets Menno Lanting dat 'leiderschap' door sociale media drastisch aan het veranderen is. 'De manager' verdwijnt. Anderzijds maakt Lanting duidelijk dat organisaties zoals we die nu kennen, met de herkenbare machtsstructuur, door diezelfde sociale media zullen verdwijnen. Menno Lanting, werkt als strateeg en leiderschapsexpert met directies van verschillende organisaties. Daarnaast is hij als associate verbonden aan het leiderschapsinstituut De Baak en een aantal business schools. Lanting bracht zijn visie al eerder naar voren in zijn bestseller 'Connect!',waarmee hij de prijs Managementboek van het Jaar 2011 won.

6 juni 2011 | Jaap Peters

Om maar met de deur in huis te vallen, 'Iedereen CEO' is een boek dat leest als een trein en het geeft een mooi beeld van de tussentijd waarin we staan op weg naar een connected wereld. Tien hoofdstukken verdeeld over 170 bladzijden. Waar gaat het over en is het een must om te lezen?

Op de eerste plaats knap dat Menno Lanting zo snel na zijn vorige boek 'Connect' alweer een nieuw lezenswaardig boek weet te produceren. Het zal geen evergreen worden omdat het vooral de tijdgeest weergeeft die hoort bij 2011. Het geeft een beeld van de 'social network' trends, hoe daarover wordt gedacht (ook de nadelen) en de consequenties voor organisaties en hun leiders die nog stammen uit de vorige eeuw en zijn gebaseerd op het denken en doen van die vorige eeuw. Op de eerste plaats weer een aantal nieuwe woorden zoals: netwerkleiderschap, ConnectedWereld, menseconomie, EconoWe, friendchise, Core & Cloud, ConnectedOrganisatie, webber, collectief leiderschap, chief culture officer, trusted institution, benaderbare leider, etc. Nieuwe woorden geven de mogelijkheid de nieuwe realiteit ook anders te duiden. Daarnaast barst het boek van de schitterende oneliners, maar daar kom ik later even op terug. Feitelijk bestaat het boek uit twee delen: de hoofdstukken 1 t/m 5 geven een beeld van de trends en weerstanden van de tijd waarin we momenteel leven. Je kunt ze even checken: kende ik deze trend al of is het nieuw voor me, ben ik het er mee eens of oneens? De hoofdstukken 6 t/m 10 zijn een stuk complexer omdat ze je eigen denken veel meer prikkelen. Hoe zit ik er persoonlijk eigenlijk in? Een paar voorbeeldjes: 'Uiteindelijk verzamelen connected professionals zich toch weer in een organisatie.' 'Het overschot aan denkkracht wordt in organisaties beperkt benut'. 'Zonder feedback geen prestatie.' 'De cultuuromslag loopt via professionals, niet via managers.' 'In de toekomst zullen we voor privacy willen betalen.'

Voor het eerst van me leven heb ik me geërgerd aan deze verouderde boekvorm. Het boek nodigt steeds uit om het te lezen met de laptop ernaast. Er wordt continu verwezen naar voorbeelden op het net. Nagenoeg de hele 'literatuurlijst' bestaat uit websites en je wordt niet teleurgesteld als je de moeite neemt het even erbij te zoeken. Met name heb ik genoten van nummer van countryzanger Dave Carroll die United Airlines op ludieke wijze te kijk zet omdat ze doof waren voor zijn klachten. Kan zelfs Youp nog wat van leren. Een ander puntje van kritiek: de oneliners staan letterlijk verstopt in de tekst, terwijl de paragrafen van die nietszeggende titeltjes hebben. Het boek schreeuwt gewoon om kleine kadertje met mooie 'quotes'. Misschien iets voor de herdruk? Een paar van die quotes: 'Ik hou er niet van verantwoording af te leggen aan mensen waar ik niet tegen op kijk.' 'Door ontmanagen hebben we het dode hout uit de boom gehaald.' 'Wij zijn het systeem, dus we kunnen het veranderen en daarmee de wereld.'

Kortom: een mooi stukje werk dat de digitale kamers van de geest scherpt. Ik kijk nu al weer uit naar Menno's volgende e-boek voor de iPad2 in 2012.

Iedereen CEO
6 juni 2011 | Jaap Peters

Om maar met de deur in huis te vallen, 'Iedereen CEO' is een boek dat leest als een trein en het geeft een mooi beeld van de tussentijd waarin we staan op weg naar een connected wereld. Tien hoofdstukken verdeeld over 170 bladzijden. Waar gaat het over en is het een must om te lezen? Op de eerste plaats knap dat Menno Lanting zo snel na zijn vorige boek 'Connect' alweer een nieuw lezenswaardig boek weet te produceren. Het zal geen evergreen worden omdat het vooral de tijdgeest weergeeft die hoort bij 2011. Het geeft een beeld van de 'social network' trends, hoe daarover wordt gedacht (ook de nadelen) en de consequenties voor organisaties en hun leiders die nog stammen uit de vorige eeuw en zijn gebaseerd op het denken en doen van die vorige eeuw. Op de eerste plaats weer een aantal nieuwe woorden zoals: netwerkleiderschap, ConnectedWereld, menseconomie, EconoWe, friendchise, Core & Cloud, ConnectedOrganisatie, webber, collectief leiderschap, chief culture officer, trusted institution, benaderbare leider, etc. Nieuwe woorden geven de mogelijkheid de nieuwe realiteit ook anders te duiden. Daarnaast barst het boek van de schitterende oneliners, maar daar kom ik later even op terug. Feitelijk bestaat het boek uit twee delen: de hoofdstukken 1 t/m 5 geven een beeld van de trends en weerstanden van de tijd waarin we momenteel leven. Je kunt ze even checken: kende ik deze trend al of is het nieuw voor me, ben ik het er mee eens of oneens? De hoofdstukken 6 t/m 10 zijn een stuk complexer omdat ze je eigen denken veel meer prikkelen. Hoe zit ik er persoonlijk eigenlijk in? Een paar voorbeeldjes: 'Uiteindelijk verzamelen connected professionals zich toch weer in een organisatie.' 'Het overschot aan denkkracht wordt in organisaties beperkt benut'. 'Zonder feedback geen prestatie.' 'De cultuuromslag loopt via professionals, niet via managers.' 'In de toekomst zullen we voor privacy willen betalen.'

De nieuwe Renaissance
15 april 2011 | Pierre Spaninks

In Iedereen CEO brengt Menno Lanting in kaart welke gevolgen het heeft voor organisaties en leiderschap als alles en iedereen 24/7 met elkaar verbonden is. Professionals en managers maken zich definitief los van het industriële tijdperk. De sociale media vervullen daarbij de rol van katalysator.

Sinds de industriële revolutie weten we niet beter of de macht in organisaties is gebaseerd op hiërarchische structuren en op het geheimhouden van kennis. Onder invloed van internet en de sociale media is dat soort macht in rap tempo aan het afbrokkelen. In Iedereen CEO schetst Menno Lanting een nieuwe werkelijkheid. Steeds vaker zoeken medewerkers en consumenten hun eigen weg in een plat en oneindig verbonden netwerk. Leiders ontlenen hun status niet meer aan hun positie in het organogram, maar aan de waarde van de bijdrage die zij leveren aan het netwerk.

Aan de hand van de ervaringen van een aantal succesvolle ‘online leiders’ laat Lanting in Iedereen CEO zien hoe organisaties in de 21e eeuw nieuwe vorm en inhoud kunnen krijgen. Het boek is een vervolg op zijn bestseller Connect! In het eerste deel beschrijft hij hoe en waarom steeds meer werknemers zich afkeren van bestaande organisaties. Zij voelen zich er beperkt in hun passie, creativiteit en vooral ook in hun productiviteit. Verbonden zij zich voorheen aan organisaties om hun inkomen veilig te stellen, nu realiseren zij zich steeds meer dat zij dat zonder deze organisaties net zo goed of zelfs beter kunnen. Daardoor gaan zij heel andere voorwaarden stellen aan werkgevers.

Uiteraard roept zo’n ingrijpende verandering weerstanden op. Aan de hand van historische voorbeelden laat Lanting zien dat mensen van nature tegensputteren bij vernieuwingen in de maatschappij of binnen hun organisatie. Door het samenvloeien van technologie, communicatie en onze menselijke behoefte om ons aan elkaar te verbinden ontstaat echter een ‘nieuwe denkkracht’. Die vormt de motor van de ‘connected organisatie’.

Essentieel voor het begrip van die nieuwe organisaties is dat zij alleen door de buitenwereld te spiegelen hun toegevoegde waarde kunnen bevestigen (of hervinden, voegt Lanting er terecht aan toe). Er ontstaat een economisch model dat steeds minder wordt gedragen door bedrijven en instellingen en steeds meer door individuen. Boeiend is wat managers en leiders als Ben Verwaayen van Alcatel-Lucent en Marije Koets van Vitae  in dat verband vertellen over wat het werken met sociale media hen heeft opgeleverd.

In het tweede deel van ‘Iedereen CEO’ diept Lanting vervolgens de voornaamste aspecten uit van de ‘connected wereld’ verder uit: transparantie, vertrouwen, bereikbaarheid, authenticiteit en vakmanschap, en samen leren. Een aansprekend voorbeeld van dat laatste is het interne sociale netwerk van KPN, waarover projectleider Peter Haan vertelt in het laatste hoofdstuk.

‘Iedereen CEO’ is een boek over een actuele maatschappelijke ontwikkeling waarvan we de mogelijkheden, de reikwijdte en de impact alleen maar kunnen bevroeden. Alleen al daarom zou iedereen het moeten lezen die geïnteresseerd is in hoe organisaties en leiderschap zich de komende decennia verder zullen ontwikkelen. Alle reden dus om Menno Lanting er van harte mee te complimenteren. Ondertussen moeten we ons wel realiseren dat het ontstaan ervan vooral te danken is aan zijn ervaring en aan zijn visie. Dat is tegelijk de kracht en de zwakte van het boek.

Weliswaar heeft Lanting zich bij het schrijven laten voeden door tientallen gesprekken en interviews met uiteenlopende mensen - dat waren toch vooral mensen die al bij voorbaat overtuigd waren van het nut van sociale netwerken. De ervaringen van deze gelovers in de ‘nieuwe Renaissance’ vormen ontegenzeggelijk een bron van inspiratie, ook voor de lezer. Maar het boek zou nog aan overtuigingskracht hebben gewonnen als die ervaringen ook aan een kritische beschouwing waren onderworpen (is het allemaal in het echt ook zo mooi als zij het hier voorstellen?) en als er meer plaats was ingeruimd voor serieuze tegenspraak. Wat we daar nu van merken in het hoofdstuk over weerstanden tegen verandering blijft een beetje karikaturaal, en dat is jammer.

Menno Lanting over leiderschap in de ConnectedWereld
15 maart 2011 | Pierre Spaninks

Zijn debuut Connect! staat op de shortlist als Managementboek van het Jaar 2011. Het tweede boek van Menno Lanting ligt binnenkort in de winkel: Iedereen CEO, over organisaties en leiderschap in een wereld waar alles en iedereen 24/7 met elkaar in verbinding staat. Aan de vooravond van het Managementboekengala waar het boek van het jaar bekend wordt gemaakt, en in de relatieve luwte van het verschijnen van zijn nieuwste werk, sprak M&L alvast even met Lanting.

Mensen zijn tegenwoordig steeds beter in staat om zelf hun werk te organiseren en om hun eigen ontwikkeling vorm te geven. Zowel persoonlijk als professioneel. Daar blijkt lang niet altijd meer een organisatie en een manager voor nodig te zijn. Volgens Menno Lanting is dàt misschien wel het spectaculairste effect van het explosief toegenomen gebruik van internet in het algemeen en van sociale media in het bijzonder.

In Connect! liet Lanting al overtuigend zien dat sociale media geen hype is die weer voorbij gaat. In Iedereen CEO blijken ze een metafoor voor de nieuwe structuur, de nieuwe houding, de nieuwe kennis en vaardigheden die nodig zijn om ons definitief los te maken van het industriële tijdperk. Er zullen niet alleen andere organisatievormen ontstaan. Hedendaagse kenniswerkers zijn minder dan ooit afhankelijk van fysieke organisaties. De ‘ConnectedWereld’ zoals Lanting het noemt vraagt om de vaardigheid virtueel samen te werken en het vermogen om eigen kennis en kunde goed voor het voetlicht te brengen. Via online netwerken.

In ‘Iedereen CEO’ beschrijft Lanting hoe en waarom steeds meer werknemers zich afkeren van bestaande organisaties. ‘Vroeger verbonden we ons aan organisaties om ons inkomen veilig te stellen,’ vertelt hij. ‘Nu realiseren we ons steeds meer dat we daar zonder deze organisaties net zo goed of zelfs beter toe in staat zijn. Daardoor gaan we ook hele andere voorwaarden stellen aan een werkgever.’

Onze kijk op leiderschap zal radicaal veranderen. ‘Leiders worden niet meer benoemd maar gekozen,’ volgens Lanting. ‘Het voornaamste criterium daarbij is wat die bijdragen aan het netwerk van de professional.’ Dat roept allerlei nieuwe vragen op, zowel voor de ontwikkeling van de organisatie als voor die van het individu. ‘Door het samenvloeien van technologie en communicatie met onze menselijke behoefte om ons aan elkaar te verbinden, ontstaat een nieuwe denkkracht. Die is niet langer gebonden is aan het individu; die bestaat bij de gratie van het netwerk.’

Organisaties kunnen hun toegevoegde waarde alleen nog maar bevestigen of hervinden door de buitenwereld te spiegelen. ‘Er ontstaat een economisch model dat niet meer wordt gedragen door bedrijven en instellingen maar door individuen en hun netwerken,’ voorziet Lanting. ‘Dat geeft aanleiding tot het ontstaan van micromultinationals, virtuele bedrijven, en andere ultra platte organisaties waar managementtaken niet meer dan corvee zijn. Transparantie, vertrouwen, bereikbaarheid, authenticiteit en vakmanschap, en samen leren - dat is waar het de komende jaren om zal gaan.’

Professionals die zijn boek lezen, hoopt Menno Lanting te verleiden om hun eigen stappen te zetten op het pad naar meesterschap over hun eigen werk en leven. Managers wil hij ermee aansporen om met andere ogen naar hun organisaties te kijken en naar de manier waarop zij daar leiding aan geven. ‘Bedenk dat ieder nieuw tijdperk nieuwe kansen biedt,’ zegt hij. ‘Grijp ze!’