Ontwerp je persoonlijke missie
27 december 2018 | Peter de Roode

Een boekje dat hoge verwachtingen creëert omdat wijlen Stephen Covey in zijn bestseller De zeven eigenschappen van effectief leiderschap de persoonlijke missie als een belangrijk onderwerp naar voren bracht.

Maar Ontwerp je persoonlijke missie biedt nauwelijks nieuwe inzichten en mist de concreetheid van de grote roerganger.

Het begin van het boekje (ik spreek in ‘verkleinwoord’ gelet op het formaat en het aantal bladzijden) opent sterk. Een piloot die een vliegreis maakt weet precies waar hij naar toe wil en heeft een vluchtschema maar hij is desondanks 90% van de tijd uit de koers. De piloot krijgt gelukkig steeds feedback en weet zo toch vaak op tijd op de bestemming te komen. De metafoor is sterk omdat het duidelijk laat zien wat het belang is van waarden. Vasthouden aan je koers ook al zit het even tegen.

Toch valt het boekje tegen. Wanneer je inzoomt op een onderdeel - je persoonlijke missie - uit bovenvermeld leiderschapsboek, dan verwacht je als lezer concrete voorbeelden en praktijkcases. Maar het enige voorbeeld van de auteur is te braaf, te Amerikaans en alleen ‘in woorden’. Die laatste opmerking behoeft enige uitleg en dat is dat de auteur aangeeft dat een persoonlijke missieverklaring op allerlei manieren tot uitdrukking kan worden gebracht, bijvoorbeeld in ‘beelden’. Dan zou ik het ook op prijs dat ik daar voorbeelden van zie, want ik kan me niet zoveel voorstellen van een mission statement in beelden. Maar dat ontbreekt helaas.

Dat is niet het enige wat er voor zorgt dat dit boekje weinig tot de verbeelding spreekt. Ook inhoudelijk komen er zinnen voorbij je die met het nodige wenkbrauwgefrons kan begroeten. Zo merkt de auteur op dat als je je rollen en je doelen hebt gedefinieerd je op weg naar succes bent. Huh?

Een ander voorbeeld: ‘Identiteit en geluk komen voort uit een diepere laag van het zelf’. Misschien in de VS maar de gangbare opvatting hier is dat identiteit ook gevormd wordt in relatie tot anderen.
Op het eind van het boekje lezen we een stukje over generaal Norman Schwarzkopf. Hem werd gevraagd wat er op zijn grafsteen moet komen te staan. Hij antwoordde toen: ‘Hij was een goed soldaat die zijn land heeft gediend en van zijn familie hield.’ Volgens de auteur een prachtige missie. De vraag die dit bij mij oproept is dat als dit soort mission statements al de goedkeuring kunnen krijgen van de auteur, waarom dit boekje dan nog nodig is?

Kortom: het boekje biedt geen enkele diepgang, staat weliswaar vol leuke verhalen, anekdotes en leuke quotes maar biedt geen nieuwe inzichten en haalt bij lange na het niet het niveau van wijlen Stephen Covey.

Drs. Peter de Roode is zelfstandig adviseur en trainer. Hij ondersteunt organisaties bij het invoeren van grootschalige veranderingen waarbij gedragsverandering centraal staat. Hij is auteur van de boeken Meegaan of dwarsliggenWerkvormen voor managers en Leidinggeven kun je zelf. Samen met meerdere auteurs schreef hij onder red. van Rob van Es het boek Praktijkboek Veranderdiagnose en samen met Peter van den Boomschreef hij Theatervoorstellingen in organisaties. Naast zijn schrijfactiviteiten is hij spreker en organiseert hij trainingen en seminars over actuele managementthema's.

Ontwerp je persoonlijke missie - 'Geeft richting en realiteitszin'
6 december 2018 | Annemiek Sierhuis

Waar een klein boek groot in kan zijn! Dit boek biedt de lezer een stevige basis om de focus op je doelen scherp te houden en op koers te blijven ondanks de onvermijdelijke hobbels op de weg.

Auteur Steven Covey (geboren 1932 in Salt Lake City – overleden 2012) is wereldberoemd. In zijn bestseller De zeven eigenschappen stelt Covey dat effectieve mensen worden gemotiveerd door hun eigen missie en hun leven leiden volgens bepaalde principes. Ineffectieve mensen volgen de agenda van anderen en laten hun leven bepalen door zaken die zich toevallig aandienen.
De tweede eigenschap 'Begin met het einde voor ogen' gaat hierover en wordt in dit boek uitgewerkt. Zijn werk en gedachtegoed wordt voorgezet door het instituut dat hij heeft opgericht.

Het is een klein boek met een harde, groene kaft. Met nog geen 100 pagina's lijkt het een dun boek, maar de inhoud is zo goed, dat elke pagina zeer de moeite waard is.

Graag deel ik in deze recensie twee stukken tekst uit het boek, die voor mij heel goed aantonen waar het echt om gaat:
- Een winkelmanager hoorde een van zijn verkopers tegen een klant zeggen: 'Nee, dat is alweer weken geleden en het kan nog wel even duren voordat het weer komt.' De manager was geschokt toen hij dat hoorde en haastte zich naar de klant, die op het punt stond de winkel te verlaten. 'Dat is niet waar, hoor,' zei hij. Ze keek hem verbaasd en liep naar buiten. De manager sprak vervolgens de verkoper aan: 'Zeg nooit, maar dan ook nooit dat we iets niet hebben. En als we iets niet hebben, zeg je dat we het hebben besteld en dat het onderweg is. Wat wilde ze precies?' 'Regen,' zei de verkoper.
- Denk eens aan het maken van een vliegreis. Voordat je opstijgt, heeft de piloot een volstrekt duidelijke bestemming in gedachten, die hopelijk overeenkomt met de jouwe, en een vluchtschema om die bestemming te bereiken. Het vliegtuig stijgt op het toegewezen tijdstip op naar de vooraf bepaalde bestemming. Toch is het vliegtuig ten minste 90 procent van de tijd uit koers. De piloot corrigeert dit en komt uiteindelijk, veelal, op tijd op zijn bestemming aan.

Dit laatste zouden wij ook moeten doen met de doelen in ons leven. Dit wordt later uitgebreid besproken in het hoofdstuk 'Blijf op koers'.

Het lezen van dit boek vraagt een actieve houding door de oefeningen die erin staan. Daarnaast is het boek ook redelijk confronterend omdat de schrijvers de lezer er duidelijk op wijzen dat bepaalde keuzes en werkwijzen niet leiden tot het gewenste resultaat. Wij laten ons snel uit koers blazen, door alle externe factoren. Dan is het dus de kunst om het doel goed voor ogen te houden en telkens weer terug te keren naar de lijn naar dit doel.

Het boek is sterk door telkens, op verschillende manieren, aan de lezer te vragen
Wat wil je echt?
Wat is je doel?