Op werkdagen voor 23:00 besteld, morgen in huis Gratis verzending vanaf €20
Klassiekers herlezen - Connect! van Menno Lanting
2 maart 2020 | Elly Stroo Cloeck

Regelmatig (her)lees ik oudere boeken, meestal de bekende klassiekers, nu de eerdere winnaars van Managementboek van het Jaar, om mijn jury-vaardigheden aan te scherpen. Deze week was dat de winnaar van #mgtboek2011: Connect! van Menno Lanting.

Connect! van Menno Lanting gaat over het gebruik van sociale netwerken in organisaties en de impact ervan op leiderschap. Het boek is van begin 2010, en dus gebaseerd op de stand van zaken van 2008 - 2009, nu 10 jaar geleden.

Is dit boek gedateerd? Of een klassieker, die kunt blijven herlezen? Eigenlijk beide. Een groot deel van dit boek gaat over ontwikkelingen en concepten die nog steeds relevant zijn, denk aan zelfsturing, zelforganisatie en crowdsourcing. Daarnaast is de schrijfstijl van Lanting heel plezierig: boeiend en grappig. Ik heb 4 boeken van Lanting en ben bepaald een fan. De boeken van Lanting typeren zich door de vele voorbeelden en interviews, wat inspireert en herkenbaar maakt, maar een zwaktepunt blijkt als het gaat om eeuwige roem. Juist die voorbeelden zijn nu gedateerd. De sociale netwerken Hyves, Second Life, Iens: ze komen veel voorbij, maar zíjn nu ook voorbij. De geïnterviewde personen: ik ken ze niet. De bedrijven: ik heb niet de indruk dat die op dit moment (nog) voorlopen met het gebruik van sociale media.

Dan is het dus zonde van de tijd om dit boek te lezen? Dat zou ik niet zo willen zeggen. Het eerste deel, over sociale netwerken in het algemeen, zullen weinig nieuwe inzichten opleveren. Wel las ik interessante paragrafen, die inderdaad nu bewaarheid zijn. Zoals het stukje over kennis: ‘Door het internet is informatie voor iedereen bereikbaar, het is een commodity. Het delen van kennis, of nog sterker, het verkopen van kennis, wordt steeds minder relevant. Het zal gaan (of gaat nu) om het verrijken van kennis met elkaar, om patronen te herkennen en informatie te combineren tot innovatieve oplossingen'. Deze ontwikkeling vindt nog steeds plaats en leidt tot de opkomst van steeds meer communities.

Het tweede deel zoomt in op organisaties: hoe gebruiken zij sociale netwerken? Bij productontwikkeling, HR, marketing en klantenservice? Dit deel is nog steeds relevant, want organisaties veranderen niet zo snel. Zelforganisatie, wat uitgebreid aan de orde komt in dit deel, is nog steeds een hot topic, maar niet echt ingeburgerd. Social shopping kunnen we nu mondjesmaat, maar de digitale paskamer heeft mijn favoriete kledingwinkels nog niet bereikt. Heel herkenbaar is nog steeds het voorbeeld over webcareteams, die manhaftig proberen imagoschade te beperken. Maar (eigen ervaring) helaas niet over de juiste informatie beschikken en al helemaal niet zorgen dat de klachten worden opgelost. Nog steeds niet.

Toch wel nuttig dus, dit boek, voor organisaties die nog steeds weinig met sociale netwerken doen (of veel doen, maar op de verkeerde manier). Maar ook een potentiële bron van teleurstelling: ik las over de Leeslijst-optie van LinkedIn, die kende ik nog niet en leek me super! Helaas, die is in 2014 opgehouden te bestaan...

Conclusie: Connect! is een geweldig boek......geweest. Het verbaast me niet dat het in 2011 Managementboek van het Jaar werd. Maar op dit moment kun je beter de recentere boeken lezen van Menno Lanting òf recentere boeken over SocMed en communities.

Elly Stroo Cloeck is projectmanager en auteur bij ESCIA. Ze schrijft recensies en samenvattingen van managementboeken, verzorgt managementboek-gebaseerde permanente educatie èn is jurylid voor Managementboek van het Jaar 2020.


17 mei 2011 | Louis Thörig

In 'Connect!' beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken op organisaties. Dit boek is tijdens het jaarlijkse Managementboekengala verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. En terecht. Het is inmiddels een bestseller. In Connect! legt Lanting de lezers de vele voordelen uit van sociale media aan de hand van gedegen kennis opgedaan uit de literatuur, vele gesprekken met CEO's van bedrijven, praktijkvoorbeelden en discussies hoe organisaties kunnen aansluiten op de toepassingen van sociale media. Organisaties moeten zich open, authentiek en verbonden opstellen. Het is een overlevingsstrategie, aldus Lanting.

Daar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is, zien we de opkomst van sociale media. Sociale netwerken zijn in ons privéleven al steeds meer belangrijkere rol gaan spelen als communicatiemiddel met een grote slagkracht. Via Facebook, LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves, YouTube en andere web 2.0-communicatiemiddelen zijn miljoenen mensen virtueel met elkaar verbonden. We leven steeds meer in een open en onbegrensde wereld van communicatie, samenwerking en creativiteit.

Maar sociale media nemen niet alleen een enorme vlucht in het privéverkeer maar inmiddels ook in het zakelijk leven. Traditionele bedrijven worstelen steeds meer met de opkomst van sociale media als Twitter, Facebook en Hyves binnen hun kantoormuren. Grote ondernemingen denken na over een bedrijfscode waarin is vastgelegd hoe de onderneming en haar werknemers zich kunnen en mogen manifesteren op internetplatforms.

Vooral grotere bedrijven zijn veelal op zoek naar manieren om berichten op sociale media te stroomlijnen en in hun voordeel te gebruiken. Veel traditioneel georganiseerde bedrijven hebben geen effectieve sociale-mediastrategie uitgestippeld waarmee vertrouwen en loyaliteit van zowel klanten als werknemers als de toekomst van de organisatie zijn gewaarborgd. In principe kunnen organisaties en bedrijven een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf. Auteur Menno Lanting is verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW en heeft zich gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties en richt zich in het bijzonder op strategie, innovatie en leiderschap.

Lantings bekroonde boek 'Connect!' gaat over een nieuw soort leiderschap. CEO's en andere verantwoordelijken binnen een organisatie zullen een antwoord moeten vinden op wat sociale netwerken betekenen voor hun organisatie en hun eigen manier van leidinggeven daarop aanpassen. Dat is niet altijd eenvoudig en misschien wel leeftijdsgebonden. Lanting maakt een onderscheid in zijn boek tussen twee soorten werknemers: 'digital natives' en 'digital immigrants'. 'Digital natives' zijn na 1980 geboren en opgegroeid in een digitale wereld. 'Digital immigrants' komen nog uit het industriële tijdperk toen internet nog niet bestond. Bij pure internetbedrijven, zoals Google, maar ook mediabedrijven waar online sociale netwerken echt onderdeel zijn van de strategie, blijken gemiddeld meer 'digital natives' te werken dan 'digital immigrants'. Deze internetbedrijven gebruiken Lantings aanbevelingen al lang, terwijl traditionele bedrijven die slag nog moeten maken.

Traditionele ondernemingen moeten zich inburgeren in de nieuwe digitaal verbonden wereld. Maar het verschil van opvatting over sociale netwerken is niet gemakkelijk te overbruggen, aldus Lanting. In zijn boek komt het verschil duidelijk tot uiting op de manier hoe conservatieve en progressieve CEO's begrippen als 'connect' en 'impact' onderbouwen. Ondernemingen die geleid worden door een progressieve CEO en een succesvolle sociale netwerkstrategie erop nahouden, staan open voor de buitenwereld en stellen zich bloot aan de impact van online sociale netwerken. Terwijl conservatieve CEO's vinden dat hun medewerkers vooral intern met elkaar moeten 'connecten' om zodoende impact op online sociale netwerken te hebben. In traditioneel georganiseerde ondernemingen is de verantwoordelijkheid voor het 'goed gebruik maken van online communities' gedelegeerd aan stafafdelingen als R&D, HRM en marketing.

Interessant zijn Lantings opvattingen hoe een R&D-afdeling haar 'crowdsourcing', een HRM-afdeling 'e-recruiting' en een afdeling marketing 'online-marketing activiteiten' kunnen optimaliseren. Binnen traditioneel georganiseerde ondernemingen moet dan ook een behoorlijke cultuuromslag plaatsvinden: van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden. In zijn boek maakt Lanting inzichtelijk welke stappen nodig zijn om die cultuuromslag te kunnen maken. Hij geeft concrete en inspirerende antwoorden op vragen als: hoe kan ik zelf sociale netwerken gebruiken? Welke nieuwe businessmodellen ontstaan er? Op welke manier behoud je als organisatie aansluiting met de jonge, sociale netwerkgeneratie?

Lanting streeft in 'Connect!' een hoog ambitieniveau na. Implementeer 'online sociale netwerken' in de businessstrategie van de onderneming en begin gewoon. Blijf op de hoogte van ontwikkelingen en kansen die sociale netwerken bieden. Maar Lanting heeft het helemaal niet over gevaren en risico's die verbonden zijn aan sociale netwerken. Dat is jammer. Want daardoor vertoont 'Connect!' wel trekjes van een goed geschreven en onderbouwd Nederlands juichverhaal. Hoe voorkom je bijvoorbeeld sociale-media-'missers' waardoor een organisatie of onderneming behoorlijke reputatieschade oploopt? Daar geeft Lanting geen antwoord.

Na het lezen van 'Connect!' heb ik als 'digital immigrant' begrepen hoe lastig het is om je online sociale mediastrategie te verankeren in de businessstrategie van een traditioneel georganiseerde multinational.


Connect!
17 mei 2011 | Louis Thörig

In 'Connect!' beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken op organisaties. Dit boek is tijdens het jaarlijkse Managementboekengala verkozen tot Managementboek van het Jaar 2011. En terecht. Het is inmiddels een bestseller. In Connect! legt Lanting de lezers de vele voordelen uit van sociale media aan de hand van gedegen kennis opgedaan uit de literatuur, vele gesprekken met CEO's van bedrijven, praktijkvoorbeelden en discussies hoe organisaties kunnen aansluiten op de toepassingen van sociale media. Organisaties moeten zich open, authentiek en verbonden opstellen. Het is een overlevingsstrategie, aldus Lanting. Daar waar de invloed van de oude media, zoals kranten, tanende is, zien we de opkomst van sociale media. Sociale netwerken zijn in ons privéleven al steeds meer belangrijkere rol gaan spelen als communicatiemiddel met een grote slagkracht. Via Facebook, LinkedIn, Twitter, Facebook, Hyves, YouTube en andere web 2.0-communicatiemiddelen zijn miljoenen mensen virtueel met elkaar verbonden. We leven steeds meer in een open en onbegrensde wereld van communicatie, samenwerking en creativiteit.

Maar sociale media nemen niet alleen een enorme vlucht in het privéverkeer maar inmiddels ook in het zakelijk leven. Traditionele bedrijven worstelen steeds meer met de opkomst van sociale media als Twitter, Facebook en Hyves binnen hun kantoormuren. Grote ondernemingen denken na over een bedrijfscode waarin is vastgelegd hoe de onderneming en haar werknemers zich kunnen en mogen manifesteren op internetplatforms.

Vooral grotere bedrijven zijn veelal op zoek naar manieren om berichten op sociale media te stroomlijnen en in hun voordeel te gebruiken. Veel traditioneel georganiseerde bedrijven hebben geen effectieve sociale-mediastrategie uitgestippeld waarmee vertrouwen en loyaliteit van zowel klanten als werknemers als de toekomst van de organisatie zijn gewaarborgd. In principe kunnen organisaties en bedrijven een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf. Auteur Menno Lanting is verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW en heeft zich gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties en richt zich in het bijzonder op strategie, innovatie en leiderschap.

Lantings bekroonde boek 'Connect!' gaat over een nieuw soort leiderschap. CEO's en andere verantwoordelijken binnen een organisatie zullen een antwoord moeten vinden op wat sociale netwerken betekenen voor hun organisatie en hun eigen manier van leidinggeven daarop aanpassen. Dat is niet altijd eenvoudig en misschien wel leeftijdsgebonden. Lanting maakt een onderscheid in zijn boek tussen twee soorten werknemers: 'digital natives' en 'digital immigrants'. 'Digital natives' zijn na 1980 geboren en opgegroeid in een digitale wereld. 'Digital immigrants' komen nog uit het industriële tijdperk toen internet nog niet bestond. Bij pure internetbedrijven, zoals Google, maar ook mediabedrijven waar online sociale netwerken echt onderdeel zijn van de strategie, blijken gemiddeld meer 'digital natives' te werken dan 'digital immigrants'. Deze internetbedrijven gebruiken Lantings aanbevelingen al lang, terwijl traditionele bedrijven die slag nog moeten maken.

Traditionele ondernemingen moeten zich inburgeren in de nieuwe digitaal verbonden wereld. Maar het verschil van opvatting over sociale netwerken is niet gemakkelijk te overbruggen, aldus Lanting. In zijn boek komt het verschil duidelijk tot uiting op de manier hoe conservatieve en progressieve CEO's begrippen als 'connect' en 'impact' onderbouwen. Ondernemingen die geleid worden door een progressieve CEO en een succesvolle sociale netwerkstrategie erop nahouden, staan open voor de buitenwereld en stellen zich bloot aan de impact van online sociale netwerken. Terwijl conservatieve CEO's vinden dat hun medewerkers vooral intern met elkaar moeten 'connecten' om zodoende impact op online sociale netwerken te hebben. In traditioneel georganiseerde ondernemingen is de verantwoordelijkheid voor het 'goed gebruik maken van online communities' gedelegeerd aan stafafdelingen als R&D, HRM en marketing.

Interessant zijn Lantings opvattingen hoe een R&D-afdeling haar 'crowdsourcing', een HRM-afdeling 'e-recruiting' en een afdeling marketing 'online-marketing activiteiten' kunnen optimaliseren. Binnen traditioneel georganiseerde ondernemingen moet dan ook een behoorlijke cultuuromslag plaatsvinden: van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden. In zijn boek maakt Lanting inzichtelijk welke stappen nodig zijn om die cultuuromslag te kunnen maken. Hij geeft concrete en inspirerende antwoorden op vragen als: hoe kan ik zelf sociale netwerken gebruiken? Welke nieuwe businessmodellen ontstaan er? Op welke manier behoud je als organisatie aansluiting met de jonge, sociale netwerkgeneratie?

Lanting streeft in 'Connect!' een hoog ambitieniveau na. Implementeer 'online sociale netwerken' in de businessstrategie van de onderneming en begin gewoon. Blijf op de hoogte van ontwikkelingen en kansen die sociale netwerken bieden. Maar Lanting heeft het helemaal niet over gevaren en risico's die verbonden zijn aan sociale netwerken. Dat is jammer. Want daardoor vertoont 'Connect!' wel trekjes van een goed geschreven en onderbouwd Nederlands juichverhaal. Hoe voorkom je bijvoorbeeld sociale-media-'missers' waardoor een organisatie of onderneming behoorlijke reputatieschade oploopt? Daar geeft Lanting geen antwoord.

Na het lezen van 'Connect!' heb ik als 'digital immigrant' begrepen hoe lastig het is om je online sociale mediastrategie te verankeren in de businessstrategie van een traditioneel georganiseerde multinational.


26 april 2011 | Wendela Sanders

Een nuchtere brede blik op veranderingen als gevolg sociale netwerken is wat Menno Lanting biedt in 'Connect!'. Hij helpt managers om sociale netwerken dagelijks toepasbaar te maken in hun bedrijfsvoering. Het boek is makkelijk leesbaar en doordat hij zoveel managers heeft geïnterviewd, zijn alle voorbeelden een aaneenrijging van ervaringen met social media. De lezer maakt een soort reis door social medialand. Het is herkenbaar dat leiders veelal via hun eigen kinderen (generatie Y) de social media oppikken en dat meenemen naar hun werk. Zij stellen zich daar de vraag: 'Wat betekent dit voor onze bedrijfsvoering?' Menno Lanting geeft hierop antwoord.

'Connect!' is in twee delen gedeeld: in het eerste deel beschrijft Menno Lanting de kracht en werking van de digitaal verbonden wereld: de connected!wereld. Ook geeft hij aan dat klanten zich hierdoor op een nieuwe manier tot de organisatie verhouden en heeft het gevolgen voor de wensen en behoeften van de werknemer in de 21ste eeuw. Vandaag de dag zijn 1,7 miljard mensen online. Een groot deel van hen is online met elkaar verbonden in sociale netwerken; daar maken ze content, drijven ze handel, spelen ze met elkaar etcetera.

Het tweede deel gaat in op de praktijk van sociale media bij marketing, HR, product- en dienstontwikkeling, business development en klantenservice. Ook wordt stilgestaan bij het feit dat de ontwikkelingen op het gebied van social media een andere leiderschapsstijl vragen; zogenaamd connected!leiderschap. Wat social media voor je business model doen, beschrijft Lanting als connected!business.

Ik heb 'Connect!' met veel plezier en herkenning gelezen. Het grootste inzicht wat ik door dit boek kreeg, is dat er een generatie de werkvloer betreedt die op een hele andere manier productief is dan andere generaties. En dat je daar als organisatie op moet acteren en niet je oude organisatiemodel en inrichting kunt blijven hanteren. Je moet een organisatiestructuur ontwikkelen waarin generatie Y optimaal benut wordt, schrijft Lanting.

Jammer dat Lanting niet overgaat tot clustering van alle gesignaleerde trends in social media. Dan zou je de geclusterde trends kunnen gebruiken om je scenario's te beschrijven. Dan zouden CEO's en strategen de consequenties van de geschetste social media-scenario's kunnen uitwerken en een adequate strategie opstellen hoe om te gaan met de mogelijke toekomsten van social media.

Ik mis de handvatten om te komen tot een goede social media-strategie. Het hoofdstuk 'Op naar een sociale netwerkstrategie' (hoofdstuk 6) belooft te komen tot formulering van strategie, maar helaas gebeurt dat niet. Nu blijft 'Connect!' hangen in een boek dat de leiders prikkelt en allerhande voorbeelden geeft van social media-ontwikkelingen.


Connect!
26 april 2011 | Wendela Sanders

Een nuchtere brede blik op veranderingen als gevolg sociale netwerken is wat Menno Lanting biedt in 'Connect!'. Hij helpt managers om sociale netwerken dagelijks toepasbaar te maken in hun bedrijfsvoering. Het boek is makkelijk leesbaar en doordat hij zoveel managers heeft geïnterviewd, zijn alle voorbeelden een aaneenrijging van ervaringen met social media. De lezer maakt een soort reis door social medialand. Het is herkenbaar dat leiders veelal via hun eigen kinderen (generatie Y) de social media oppikken en dat meenemen naar hun werk. Zij stellen zich daar de vraag: 'Wat betekent dit voor onze bedrijfsvoering?' Menno Lanting geeft hierop antwoord. 'Connect!' is in twee delen gedeeld: in het eerste deel beschrijft Menno Lanting de kracht en werking van de digitaal verbonden wereld: de connected!wereld. Ook geeft hij aan dat klanten zich hierdoor op een nieuwe manier tot de organisatie verhouden en heeft het gevolgen voor de wensen en behoeften van de werknemer in de 21ste eeuw. Vandaag de dag zijn 1,7 miljard mensen online. Een groot deel van hen is online met elkaar verbonden in sociale netwerken; daar maken ze content, drijven ze handel, spelen ze met elkaar etcetera.

Het tweede deel gaat in op de praktijk van sociale media bij marketing, HR, product- en dienstontwikkeling, business development en klantenservice. Ook wordt stilgestaan bij het feit dat de ontwikkelingen op het gebied van social media een andere leiderschapsstijl vragen; zogenaamd connected!leiderschap. Wat social media voor je business model doen, beschrijft Lanting als connected!business.

Ik heb 'Connect!' met veel plezier en herkenning gelezen. Het grootste inzicht wat ik door dit boek kreeg, is dat er een generatie de werkvloer betreedt die op een hele andere manier productief is dan andere generaties. En dat je daar als organisatie op moet acteren en niet je oude organisatiemodel en inrichting kunt blijven hanteren. Je moet een organisatiestructuur ontwikkelen waarin generatie Y optimaal benut wordt, schrijft Lanting.

Jammer dat Lanting niet overgaat tot clustering van alle gesignaleerde trends in social media. Dan zou je de geclusterde trends kunnen gebruiken om je scenario's te beschrijven. Dan zouden CEO's en strategen de consequenties van de geschetste social media-scenario's kunnen uitwerken en een adequate strategie opstellen hoe om te gaan met de mogelijke toekomsten van social media.

Ik mis de handvatten om te komen tot een goede social media-strategie. Het hoofdstuk 'Op naar een sociale netwerkstrategie' (hoofdstuk 6) belooft te komen tot formulering van strategie, maar helaas gebeurt dat niet. Nu blijft 'Connect!' hangen in een boek dat de leiders prikkelt en allerhande voorbeelden geeft van social media-ontwikkelingen.


Connect!
26 februari 2010 | Ben Kuiken

In het boek Connect! beschrijft Menno Lanting de impact van sociale netwerken voor organisaties. Dat doet hij op een enthousiaste en overtuigende manier, hoewel enig utopisch denken hem niet helemaal vreemd is.

Miljoenen mensen begeven zich dagelijks op online sociale netwerken zoals LinkedIn, Hyves, Twitter en Facebook. Daar praten ze over wat ze bezighoudt, wat ze doen en geven ze hun mening over politieke of andere maatschappelijke issues. Ze delen er hun ervaringen met producten of diensten, vertellen wat ze nu weer overkwam in hun contact met de klantenservice van een groot bedrijf of roepen op tot actie tegen organisaties die zich niet aan de morele regels houden.

Organisaties moeten daar dus iets mee, met al die netwerken. Niet alleen omdat een negatief bericht op Twitter of een ander netwerk kan uitgroeien tot een storm van protest tegen de organisatie maar ook omdat het de plek is waar de potentiële klant, medewerker of businesspartner zich tegenwoordig steeds meer ophoudt en met iedereen deelt wat hem bezighoudt. Het is daarmee een goudmijn van creativiteit en marktinformatie en het vormt de basis voor een duurzame relatie met klanten.

Het boek Connect! van Menno Lanting, verbonden aan De Baak en gespecialiseerd in sociale media, is dan ook een enthousiaste oproep aan managers en professionals om met de nieuwe media aan de slag te gaan. Want alleen door het te gebruiken, kunnen zij de ware kracht van sociale netwerken ontdekken. Ze kunnen dan uitvinden wat werkt op die netwerken en wat niet. Lanting geeft in zijn boek weliswaar veel adviezen en voorbeelden van organisaties die er al mee werken, maar zijn belangrijkste advies is dat de communicatie op die netwerken altijd authentiek moet zijn. En dat is dus per definitie per organisatie verschillend en zal elke organisatie zelf (vaak proefondervindelijk) moeten uitvinden.

Een minpuntje aan het boek is het enigszins futuristische gehalte ervan. Sociale netwerken op internet bestaan eigenlijk nog maar zo kort dat we nog nauwelijks een idee hebben van de mogelijkheden en de impact ervan. Toch doet Lanting een flink aantal voorspellingen en schetst hij een aantal toekomstbeelden van hoe de wereld er over een jaar of vijf uit zou kunnen zien. Dat ontkracht zijn betoog enigszins, omdat de kans dat die voorspellingen ook realiteit worden gering is. Gelukkig heeft Lanting ook genoeg hedendaagse praktijkvoorbeelden van organisaties die, dat dan weer wel, tastend hun weg zoeken door het nieuwe landschap van de social media. Dit boek krijgt dus zeker een vervolg, die voorspelling durf ik wel aan.


12 februari 2010 | Perry Oostrum

LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube en Hyves: miljoenen mensen zijn virtueel met elkaar verbonden. Het woord virtueel lijkt ook een heel andere betekenis te krijgen. We leven in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie. De macht over de markt verschuift van bedrijven naar sociale netwerken. Bedrijven verliezen de binding met klant en medewerker, als ze niets doen. Binnen organisaties moet dan ook een omslag plaatsvinden: van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden. Menno Lanting, auteur van 'Connect!', is verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW en is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties. Met dit boek maakt hij inzichtelijk welke stappen nodig zijn om de omslag te kunnen maken. 'Bedrijven kunnen een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf.'

Negen maanden schrijven kostte het hem, na meer dan veertig interviews te hebben afgenomen. En daarna moesten ook nog eens bijdragen van honderden mensen verwerkt worden. Voorbij zijn de tijden dat een schrijver aan tafel ging zitten en er niet vandaan kwam voor hij een publicabel manuscript wist af te leveren. Menno Lanting heeft zijn boek 'Connect!, de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap' geschreven in de geest van de wereld van vandaag, precies zoals hij die zelf schetst. Een van de kenmerken van de Connected!wereld is immers dat productie in collectiviteit plaatsvindt, evenals het losmaken van creativiteit.

'Connect!' bestaat uit twee delen. Het eerste kan gelezen worden als introductie en heet 'Connected!wereld'. Het beschrijft de opkomst van sociale netwerken en staat uitgebreid stil bij digital natives, veelal mensen geboren na 1980 en opgegroeid in die Connected!wereld, en digital immigrants, die opgegroeid zijn in het industriële tijdperk zonder internet. Ik heb er opeens weer een label bij! Het tweede deel van het boek, 'Connected!organisatie', beslaat het grootste deel van het boek en geeft antwoorden op vragen rondom de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Lanting behandelt deze materie door aan te vangen met een beschrijving van de kenmerken van die Connected!organisatie. Dit voert ons langs onderwerpen als verschuiving van macht, het nieuwe werken en het ontsluiten van kennis- en netwerkpotenties van organisaties.

Vervolgens zoemt hij in op het in deze tijd benodigde leiderschap, sociale netwerkstrategie, sociale netwerken en businessmodellen, product- en dienstontwikkeling, HRM, marketing en klantenservice. Ik zou bijna schrijven dat ons - en organisaties in het algemeen - heel wat te wachten staat, met de andere manier van omgaan van mensen - lees: de digital natives - met elkaar, met bedrijven en - niet te vergeten - met overheden. Maar de wereld die Menno Lanting schetst is al geen toekomst meer. We staan er middenin!
Eén van de belangrijkste boodschappen van 'Connect!' over de omgang van bedrijven met sociale netwerken is dat deze er vooral voor moeten waken niet teveel te willen managen. Zodra dat gebeurt, verliezen netwerken hun karakter en zijn het geen sociale netwerken meer. Dit is slechts een van de vele praktisch toepasbare aanwijzingen die 'Connect!' de lezer te bieden heeft, de een nog fraaier verduidelijkt en geïllustreerd met real life voorbeelden dan de ander.

'Connect!' geeft een rake introductie in de wereld van sociale netwerken en de invloed daarvan op organisaties. De betekenis van organisaties in hun huidige vorm kan wel eens heel snel heel veel kleiner worden dan deze nu is. Het defensief ter hand nemen van de aanwijzingen in dit boek levert niet meer dan uitstel in een ontwikkeling naar een wereld zonder die organisaties. Organisaties doen er daarom goed aan de echte boodschap, de diepere boodschap van 'Connect!', werkelijk tot zich te nemen. Alles zal anders worden! Die boodschap geldt ook voor de digital immigrants, waartoe ik mijzelf moet rekenen volgens het boek. Wij moeten integreren in deze nieuwe, digitale wereld. Aanpassen is het devies, anders missen wij de boot.


Connect!
12 februari 2010 | Perry Oostrum

LinkedIn, Twitter, Facebook, YouTube en Hyves: miljoenen mensen zijn virtueel met elkaar verbonden. Het woord virtueel lijkt ook een heel andere betekenis te krijgen. We leven in een open en onbegrensde wereld van samenwerking, creativiteit en communicatie. De macht over de markt verschuift van bedrijven naar sociale netwerken. Bedrijven verliezen de binding met klant en medewerker, als ze niets doen. Binnen organisaties moet dan ook een omslag plaatsvinden: van gesloten, hiërarchisch en onpersoonlijk naar open, authentiek en verbonden. Menno Lanting, auteur van 'Connect!', is verbonden aan De Baak Managementcentrum VNO-NCW en is gespecialiseerd in het gebruik van sociale media door organisaties. Met dit boek maakt hij inzichtelijk welke stappen nodig zijn om de omslag te kunnen maken. 'Bedrijven kunnen een ontmoetingsplek worden voor connecties en creativiteit, maar dat gaat niet vanzelf.' Negen maanden schrijven kostte het hem, na meer dan veertig interviews te hebben afgenomen. En daarna moesten ook nog eens bijdragen van honderden mensen verwerkt worden. Voorbij zijn de tijden dat een schrijver aan tafel ging zitten en er niet vandaan kwam voor hij een publicabel manuscript wist af te leveren. Menno Lanting heeft zijn boek 'Connect!, de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap' geschreven in de geest van de wereld van vandaag, precies zoals hij die zelf schetst. Een van de kenmerken van de Connected!wereld is immers dat productie in collectiviteit plaatsvindt, evenals het losmaken van creativiteit.

'Connect!' bestaat uit twee delen. Het eerste kan gelezen worden als introductie en heet 'Connected!wereld'. Het beschrijft de opkomst van sociale netwerken en staat uitgebreid stil bij digital natives, veelal mensen geboren na 1980 en opgegroeid in die Connected!wereld, en digital immigrants, die opgegroeid zijn in het industriële tijdperk zonder internet. Ik heb er opeens weer een label bij! Het tweede deel van het boek, 'Connected!organisatie', beslaat het grootste deel van het boek en geeft antwoorden op vragen rondom de impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Lanting behandelt deze materie door aan te vangen met een beschrijving van de kenmerken van die Connected!organisatie. Dit voert ons langs onderwerpen als verschuiving van macht, het nieuwe werken en het ontsluiten van kennis- en netwerkpotenties van organisaties.

Vervolgens zoemt hij in op het in deze tijd benodigde leiderschap, sociale netwerkstrategie, sociale netwerken en businessmodellen, product- en dienstontwikkeling, HRM, marketing en klantenservice. Ik zou bijna schrijven dat ons - en organisaties in het algemeen - heel wat te wachten staat, met de andere manier van omgaan van mensen - lees: de digital natives - met elkaar, met bedrijven en - niet te vergeten - met overheden. Maar de wereld die Menno Lanting schetst is al geen toekomst meer. We staan er middenin!
Eén van de belangrijkste boodschappen van 'Connect!' over de omgang van bedrijven met sociale netwerken is dat deze er vooral voor moeten waken niet teveel te willen managen. Zodra dat gebeurt, verliezen netwerken hun karakter en zijn het geen sociale netwerken meer. Dit is slechts een van de vele praktisch toepasbare aanwijzingen die 'Connect!' de lezer te bieden heeft, de een nog fraaier verduidelijkt en geïllustreerd met real life voorbeelden dan de ander.

'Connect!' geeft een rake introductie in de wereld van sociale netwerken en de invloed daarvan op organisaties. De betekenis van organisaties in hun huidige vorm kan wel eens heel snel heel veel kleiner worden dan deze nu is. Het defensief ter hand nemen van de aanwijzingen in dit boek levert niet meer dan uitstel in een ontwikkeling naar een wereld zonder die organisaties. Organisaties doen er daarom goed aan de echte boodschap, de diepere boodschap van 'Connect!', werkelijk tot zich te nemen. Alles zal anders worden! Die boodschap geldt ook voor de digital immigrants, waartoe ik mijzelf moet rekenen volgens het boek. Wij moeten integreren in deze nieuwe, digitale wereld. Aanpassen is het devies, anders missen wij de boot.


Menno Lanting: ‘Sociale netwerken vragen om een ander leiderschap’
17 december 2009 | Hans van der Klis

Een debutant die al een maand lang in de top-10 van Managementboek.nl staat, terwijl het boek pas begin februari verschijnt: daar moet iets aan de hand zijn. Menno Lanting, director of education bij De Baak, is de schrijver van het boek, Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap. Hij is verrast door de massale belangstelling, maar kan haar wel verklaren: ‘Ik heb geprobeerd het gedachtegoed dat ik in het boek beschrijf, over de manier waarop je online sociale netwerken met en voor jou kan laten werken, zelf in de praktijk te brengen.’

Het zijn hectische tijden voor Menno Lanting. Hoewel zijn boek Connect! De impact van sociale netwerken op organisaties en leiderschap pas begin februari verschijnt, wordt er nu al van alle kanten aan hem getrokken. Het is ook niet moeilijk hem te vinden: Lanting zit op LinkedIn, hij heeft een eigen site met weblog en hij twittert. Hij wordt benaderd door redacties van bladen en websites en door bedrijven en andere geïnteresseerden. Lanting zoekt het contact zelf ook op: tijdens het schrijven heeft hij veel gepraat met professionals die goed zijn ingevoerd op het gebied van sociale media. En hij heeft zijn volgers - zijn potentiële lezers - inspraak gegeven in de keuze van de titel en van het omslagontwerp. ‘Zo ontstaat er een band: via hun sociale netwerken attenderen mensen elkaar op het boek. Hopelijk bevelen ze het ook aan.’

In ‘Connect!’ betoogt Lanting dat online sociale netwerken als LinkedIn, Twitter en Hyves in de nabije toekomst een grote invloed zullen krijgen op bedrijven: op hoe de bedrijven geleid worden, op de marketing en op hoe er binnen deze bedrijven gewerkt wordt. ‘Een duidelijke ontwikkeling is dat consumenten zich steeds meer met merken willen bemoeien’, zegt Lanting. ‘Gisteren ging ik bijvoorbeeld eten in Den Haag en dan kijk ik eerst op SpecialBite of Iens welk restaurant mij bevalt. Dat is een vrij recente toepassing, die wij nu al als vanzelfsprekend beschouwen. Restauranteigenaren zijn de controle over de beeldvorming kwijt.’

‘Maar je ziet ook dat medewerkers voor hun werk in toenemende mate gebruik gaan maken van sociale netwerken’, zegt Lanting. ‘Mensen zijn steeds meer connected. Wat dat betreft baart het mij zorgen dat tweederde van de werkgevers de toegang tot het internet voor hun werkgevers nog steeds blokkeert. In de maakindustrie is dat geen probleem, maar in kennisintensieve bedrijven is het contraproductief. Mensen die na 1980 zijn geboren, de digital natives, beschouwen dat zelfs als de belangrijkste voorwaarde wanneer zij solliciteren op een baan: toegang tot internet en sociale netwerken. Mensen die voor 1980 zijn geboren vroegen om een leaseauto of om een hoger salaris.’

Met ‘Connect!’ wil Lanting managers bewust maken van deze veranderingen. ‘Veel managers beginnen zich deze nieuwe ontwikkelingen privé eigen te maken, maar hebben grote moeite om de vertaalslag te maken naar de bedrijfsvoering. Voor deze groep is mijn boek in eerste instantie bedoeld. Door alle gesprekken die ik over dit onderwerp heb gevoerd, ben ik er van overtuigd geraakt dat er andere soorten leiderschap nodig zijn om alle mogelijkheden van de online sociale netwerken optimaal te benutten.’

Een goed voorbeeld is volgens Lanting BestBuy, een Amerikaans e-commercebedrijf in elektronische apparatuur dat problemen kende met zijn klantenservice. ‘Nadat de problemen waren geïnventariseerd, besloot het management de vragen van klanten voortaan door álle medewerkers te laten beantwoorden. Wel op basis van vrijwilligheid: wie wilde, kon zich aansluiten bij een sociaal netwerk en direct reageren wanneer zich een klant meldde. Dat vraagt om een groot vertrouwen in de kwaliteit en de kennis van je medewerkers. Maar het is een groot succes. De klanten waren blij omdat zij van die dure 0900-nummers af waren, de medewerkers omdat zij deze belangrijke taak konden vervullen.’

In ‘Connect!’ beschrijft Lanting zowel de theorie als de praktijk. Net als alle gemeenschappen, kennen de online sociale netwerken hun ongeschreven regels. Een te commerciële aanpak wordt niet geapprecieerd. ‘De fout die veel bedrijven maken, is dat zij de online sociale netwerken benaderen als eenrichtingsverkeer. Dan plaatsen zij een Tweet met een link naar een persbericht. Dat heeft weinig zin. DSB Bank is een van de eerste bedrijven die kennis heeft gemaakt met de kracht van deze netwerken: online was de kritiek even scherp als in andere media, maar DSB had geen goed antwoord. Andere banken zijn daardoor wel aan het denken gezet.’

Lanting is verrast dat hij nu al zoveel belangstelling heeft gewekt voor zijn boek. Hij is natuurlijk blij met de goede verkoop, maar hoopt ook dat hij met zijn boek een verschil kan maken. ‘Ik wil proberen duidelijk te maken hoe mensen dit soort nieuwe digitale mogelijkheden gebruiken. Ik heb CEO’s gesproken die mij vertelden dat zij hun medewerkers misschien weer iets meer als mens moesten gaan behandelen. Dat is fijn om te horen. Online sociale netwerken lijken van een afstandje bezien misschien onpersoonlijk, maar dat zijn ze niet. Ze voorzien in een belangrijke behoefte: mensen willen met elkaar verbonden zijn.’


Populaire producten

    Personen

      Trefwoorden